Avot Ch. 4 - Torah vs. Work

(י) רבי מאיר אומר, הוי ממעט בעסק, ועסוק בתורה .והוי שפל רוח בפני כל אדם.ואם בטלת מן התורה, יש לך בטלים הרבה כנגדך.ואם עמלת בתורה, יש [ לו ] שכר הרבה לתן לך.

(10) Rabbi Meir would say: Engage minimally in business, and occupy yourself with Torah. Be humble before every man. If you neglect the Torah, there will be many more causes for neglect before you; if you toil much in Torah, there is much reward to give to you.

(יד) רבי נהוראי אומר, הוי גולה למקום תורה ואל תאמר שהיא תבוא אחריך, שחבריך יקימוה בידך.ואל בינתך אל תשען.

(14) Rabbi Nehorai would say: Exile yourself to a place of Torah; do not say that it will come after you, that your colleagues will help you retain it. Rely not on your own understanding.

(ב) רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ, שיגיעת שניהם משכחת עוון; וכל תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטילה וגוררת עוון.

(2) Rabban Gamliel the son of Rabbi Judah HaNassi would say: Beautiful is the study of Torah with the way of the world, for the toil of them both causes sin to be forgotten. Ultimately, all Torah study that is not accompanied with work is destined to cease and to cause sin.

(יד) רבי מאיר אומר: לעולם ילמד אדם את בנו אמנות נקיה (וקלה), ויתפלל למי שהעשר והנכסים שלו, שאין אמנות שאין בה עניות ועשירות, שלא עניות מן האמנות ולא עשירות מן האמנות, אלא הכל לפי זכותו. רבי נהוראי אומר: מניח אני כל אמניות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה, שאדם אוכל משכרה בעולם הזה והקרן קימת לעולם הבא, ושאר כל אמניות אינן כן.

(14) Rabbi Meir says, "A person should always teach his son a clean and easy profession, and he should pray to the One to whom wealth and possessions belong, as there is no profession which does not have in it poverty and wealth. For poverty is not due to one's profession, and wealth is not due to one's profession, rather, it is all according to one's merit." Rabbi Nehorai says, "I leave [aside] all professions in the world and I do not teach my son anything other than Torah, for a person enjoys its reward in this world and the principle remains into the world to come." And this is not the case for the rest of the professions.

(ח) לֹא־יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה

(8) This book of the Torah shall not depart from your mouth, and you shall meditate therein day and night.

(יד) וְנָתַתִּי מְטַר־אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ׃

(14) And I will give the rain of your land in its season, the early rain and the later rain, and you will gather in your grain, and your wine, and your oil.

ת"ר ואספת דגנך מה ת"ל לפי שנא' (יהושע א, ח) לא ימוש ספר התורה הזה מפיך יכול דברים ככתבן ת"ל ואספת דגנך הנהג בהן מנהג דרך ארץ דברי ר' ישמעאל ר"ש בן יוחי אומר אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח תורה מה תהא עליה אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י אחרים.

אמר אביי הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידן כר' שמעון בן יוחי ולא עלתה בידן

Since it says, "This Torah shall not depart from your mouth," I might think that this injunction is to be taken literally. Therefore it says, 'And you shall gather in your grain', which implies that you are to combine study with a worldly occupation. This is the view of R. Yishmael. R. Shimon b. Yochai says: Is that possible? If a man plows in the plowing season, and sows in the sowing season, and reaps in the reaping season, and threshes in the threshing season, and winnows in the season of wind, what is to become of the Torah? Rather, when Israel perform the will of Hashem, their work is performed by others.

Abaye said: Many have followed the advice of R. Yishmael, and it has worked well; others have followed R. Simeon b. Yohai and it has not been successful.

שאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי אפילו לא קרא אדם אלא קרית שמע שחרית וערבית קיים לא ימוש ודבר זה אסור לאומרו בפני עמי הארץ ורבא אמר מצוה לאומרו בפני עמי הארץ

R. Yochanan said in the name of R. Shimon b. Yochai: Even if one only reads the Shema in the morning and evening he has fulfilled [his obligation from] the verse: "This Torah shall not depart from your mouth." However, this should not be taught to the uneducated masses. Rava said: In fact, it is a mitzvah to teach this to the uneducated masses.

אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן משום רבי יהודה בר' אלעאי בא וראה שלא כדורות הראשונים דורות האחרונים דורות הראשונים עשו תורתן קבע ומלאכתן עראי זו וזו נתקיימה בידן דורות האחרונים שעשו מלאכתן קבע ותורתן עראי זו וזו לא נתקיימה בידן

Rabbah b. Bar Chana said in the name of R. Yochanan in the name of R. Yehuda b. Ila'i: see how the later generations are not like the earlier ones: The earlier generations made their Torah set and their work secondary, and both the learning were successful. The latter generations made their work primary and their study secondary, and neither are successful.