בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים החלוץ - קומונת ניר עוז מפגש #7

מהו פסח עבורי?

רבן גמליאל היה אומר. כל שלא אמר שלשה דברים אלו בפסח. לא יצא ידי חובתו. ואלו הן. פסח. מצה. ומרור פסח על שום שפסח המקום על בתי אבותינו במצרים. מצה. על שום שנגאלו אבותינו במצרים מרור על שום שמררו המצריים את חיי אבותינו במצרים. בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו. כאילו הוא יצא ממצרים. שנאמר בשמות יג, פסוק ח' 'והגדת לבנך ביום ההוא לאמר. בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים' לפיכך אנחנו חייבין להודות ,להלל ,לשבח, לפאר, לרומם להדר, לברך , לעלה ולקלס. למי שעשה לאבותינו ולנו את כל הניסים האלו:

הוציאנו מעבדות לחירות.

מיגון לשמחה.

ומאבל ליום טוב.

ומאפילה לאור גדול

ומשעבוד לגאולה ... ונאמר לפניו הללויה.

Rabban Gamliel used to say: Whoever does not mentioned these three things on Passover does not discharge his duty, and these are they: the Passover-offering, unleavened bread, and bitter herbs. [The] Passover-offering [is offered] because the Omnipresent One passed over the houses of our ancestors in Egypt. Unleavened bread [is eaten] because our ancestors were redeemed from Egypt. [The] bitter herb is [eaten] because the Egyptians embittered the lives of our ancestors in Egypt. In every generation a person must regard himself as though he personally had gone out of Egypt, as it is said: “And you shall tell your son in that day, saying: ‘It is because of what the Lord did for me when I came forth out of Egypt.’” Therefore it is our duty to thank, praise, laud, glorify, exalt, honor, bless, extol, and adore Him Who performed all these miracles for our ancestors and us; He brought us forth from bondage into freedom, from sorrow into joy, from mourning into festivity, from darkness into great light, and from servitude into redemption. Therefore let us say before Him, Hallelujah!
(ח) וְהִגַּדְתָּ֣ לְבִנְךָ֔ בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא לֵאמֹ֑ר בַּעֲב֣וּר זֶ֗ה עָשָׂ֤ה יְהוָה֙ לִ֔י בְּצֵאתִ֖י מִמִּצְרָֽיִם׃
(8) And you shall explain to your son on that day, ‘It is because of what the LORD did for me when I went free from Egypt.’

מצרים

לאה שבת
מילים: איה כורם

כשיצאתי ממצרים
זחלתי על גחוני
ארבעים ימים ולילה
לא ידעתי מי אני

כשיצאתי ממצרים
לא ידעתי עוד לאן
המדבר הזה יקח אותי
יקח אותי מכאן

ומאז אני לא עוצמת עין
הלילות כאן חשוכים
ומאז אני לא עוצמת עין
מהפחד שמצרים היא עדיין בתוכי.
עבדים היינו. היינו עבדים.
עבדים עדיין. עדיין עבדים.

שם בחרבה הבנתי
בין קירות ים גועשים
לכל איש ישנה מצרים
אף אחד הוא לא חופשי

ויצאתי ממצרים
וחציתי את הים
ואולי גם זאת מצרים
ואני נשארתי שם

ומאז אני לא עוצמת עין
מהפחד שמצרים היא עדיין בתוכי.
עבדים היינו. היינו עבדים.
עבדים עדיין. עדיין עבדים.

והגדתי בלחש,
וצעקתי אליכם
אלוהים הזה שכח אותי
והוא לא יציל אתכם

והשארתי במצרים
את ליבי ואת כבודי
ויצאתי ממצרים
אז לגמרי לבדי

"אתה אדוני השופט חושב שהנך חופשי! אתה חושב כך כיוון שלאחר שייגמר המשפט תלך לביתך ואילו אני אהיה משועבד, כיוון שאלך לכלא לזמן רב. אך דע לך שמבין שנינו, אני הוא בן החורין האמיתי! אמנם גופי יהיה משועבד, אבל רוחי, היא תישאר חופשית, כיוון שארגיש שלא נכנעתי לגזרותיכם ונשארתי נאמן לאמונתי. אך לך השופט קבעו מראש מה לומר! גופך אמנם משוחרר, אבל אינך חופשי להכריע לפי אמונתך. רוחך משועבדת וזה חמור פי כמה."

נתן שרנסקי , מתוך ספרו "לא אירא רע"

מה המצרים שלי?

מהו הפרעה שלי?

ליל סדר עולמי חדש – אוהד אזרחי (מתוך כתבה לחיים אחרים 2000)

ההגדה של פסח, כמו כל טקסט העומד במרכזו של טקס רוחני, צריכה להיות דבר חי. ודבר חי משמעו שהוא רלוונטי לחוויית החיים של בני הדור. לכן אמר חכמי בהגדה עצמה כי בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצריים, אבל זה לא רק 'כאילו', זה ממש. לכל אחד ואחת מאתנו יש מצריים שלו, או שלה. בתוך כל אחד מאתנו שוכן לו פרעה קטן, שמתעקש לא להניח לנו להיות מי שאנחנו באמת, ובכל אחד ואחת מאתנו יש נקודה פנימית של חירות, שלא מוותרת, ומבקשת לה גאולה.

רבי ישראל בעל שם טוב, אבי תנועת החסידות, הורה כי האמונה בנצחיותה של התורה צריכה להביא אותנו ללמוד אותה בכל פעם מחדש באופן שיהיה רלוונטי לנו כאנשים חיים. כי התורה תמיד רלונטית, אלא שאנחנו לא יודעים איך לגשת אליה ככזו. התורה אינה מדברת על דברים היסטוריים, שהיו פעם. מאורעות היסטוריים אינם מעניינים כ"תורה", אולי כחכמה, אבל לא כתורה. תורה היא משהו שמדבר אלי תמיד, במקום בו אני נמצא, עם ההתמודדויות שבהן אני מתמודד בחיי הפנימיים. כך צריך ללמוד תורה כדי שתהיה אכן לתורת אמת. יש לדעת לפרש את המושגים בהם משתמשת התורה, כמושגים המסמלים תהליכים שנחווים על ידי האדם, במקום ובזמן בהם הוא נמצא. כל אדם עובר בחייו הפרטיים את כל המסעות שנסעו בני ישראל במדבר, אמר הבעל שם טוב לשם דוגמה, וכשהוא לומד את המסעות הללו, עליו לראות אותם כמתיחסים אליו ישירות, באופן הכי אישי.

השאיפה לחירות צריכה להיות שאיפה תמידית, יום יומית. אולם למרות זאת קבעה המסורת היהודית נקודה על לוח השנה העברי, המיועדת להתבוננות אישית, משפחתית וחברתית במשמעויותיה של החירות האמיתית. הדרך אל החירות נמשכת לאין קץ, וכל עוד הולכים בה, היא הולכת איתנו. אבל הדרך אל החירות דרך קשה היא, ופעמים רבות קורה שקל לנו יותר להזניח אותה, ואז נדמה שכה נעים להתרפק על מנעמי השעבוד. לכן יש חשיבות ליחודו של זמן בשנה שבא לחדש את מאגר הכוחות ולהזרים דם חדש בעורקי כל מי שמבקש להשתחרר מן השעבוד.

רבדים רבים יש לו לשעבוד ורבדים רבים יש לה לחירות. קיים המובן החיצוני של השעבוד, מצב בו שוללים ממך את זכויותיך כאדם או כאומה, אבל מעבר לכך קיימים גם המובנים הפנימיים של השעבוד: שעבוד הנפש הרוח והנשמה. ואין הם תלויים אחד בשני. יכול להיות עבד, שרוחו חופשיה ובת חורין היא, ויכול להיות אדם שחי במדינה ליברלית ודמוקרטית כאזרח חופשי, אך רוחו משועבדת להפליא. לעיתים קרובות אנחנו נסים מפני החופש האמיתי, כי החירות מאיימת עלינו. קל יותר, אמר רבי שמחה בונם מפשיסחא, להוציא את היהודים מן הגלות מאשר להוציא את הגלות מן היהודים…

וכך הדבר ביחס לכל אחד ואחת מאתנו. כולנו מאוהבים במידה זו או אחרת בגלות הפנימית שלנו. כולנו מוותרים מדי פעם בפעם על ההזדמנויות ליציאה לחופשי, כי נוח לנו להשאר במקום הידוע בו אנחנו נמצאים. לחירות יש צד מפחיד. החירות איננה ידועה, היא שייכת לאין-סוף, מעבר לכל גבול ידוע, ובני האדם מעדיפים פעמים רבות להתעלם ממנה ובוחרים במנעמי השעבוד.

חג הפסח במהותו האמיתית הוא לילה של התבוננות, לילה שונה מכל הלילות, לילה של מדיטציה משפחתית וחינגה המקדשת את הדרך אל החירות, דרך שפעמים רבות אין סופית היא בעצמה. מה שחשוב בדרך אל החירות זה שתתקיים תמיד ההליכה, כי במסע אל החירות כשלעצמו כבר מצויה החירות הגדולה.

בדיקת ההחמצות

בדיקת חמץ נערכת בלילה שלפני ליל הסדר. באופן מסורתי מבצעים אותה לאור הנר, והסיבה לכך היא שכששורה חושך בבית וצועדים עם אור של נר ניתן להבחין בדברים הקטנים שחבויים בפינות הקטנות של החיים. אצל החסידים והמקובלים הפכה בדיקת החמץ לטכס של התבוננות וחיפוש פנימי. החיטוט בפינותיו החבויות של הבית מסמל את החיפוש הפנימי אחר כל מה שהוחמץ והתחמץ בתוכי במהלך השנה שחלפה, ואחר כל מה שהזנחתי בפינות החבויות של נפשי. זה יכול להיות לילה מאד מעניין ומשמעותי. את הבדיקה הפנימית והמדיטטיבית ניתן לערוך תוך כדי הבדיקה החיצונית או לאחריה. בבדיקה הפנימית עלינו לעבור באופן דמיוני.

מצווה לספר

בלילה הזה אנחנו מצווים לספר ביציאת מצריים. לספר – אמרו החסידים – משמע להאיר את הנושא, כמו במילה ספיר. עלינו להביא את יציאת מצריים הפרטית שלנו למצב שבו תהיה נהירה לנו, ולא עלומה. אחד הטיפים היפים שנתן לי חבר הוא לבקש מכל אחד מן המוזמנים לליל הסדר להביא אתו איזה שהוא אביזר קטן שדרכו הוא יכול לספר על יציאת מצריים האישית שלו. מכינים מגש מיוחד עבור אותם האביזרים, ובמהלך הסדר מאפשרים לכל אחד לספר לנו על משמעותה של היציאה מעבדות לחירות עבורו

אחד ממשחקי התפקידים החביבים של ליל הסדר הוא משחק ארבעת הבנים.

כנגד ארבעה בנים דברה תורה – אחד חכם, אחד רשע, אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול. ארבע פעמים מוזכרת בתורה העובדה שצריך לספר לבנים על יציאת מצריים, ובכל פעם בסגנון אחר. מכאן למדו חז"ל שהתורה דיברה על סוגים שונים של אמירות, המכוונות לסוגים שונים של בני אדם.

מה שמאפיין את החכם בסיפור ההגדה זה שהוא יודע לשאול! החכם איננו זה שיודע את התשובות אלא זה שמספיק רגיש וקשוב כדי לשאול. לשאול מתוך פתיחות ולא מתוך ציניות. ציניות זו דרכו של הרשע. הוא איננו איש רע בהכרח, אבל הוא פשוט מייצג את האיש שאיננו מוכן לפקוח את אזניו ולהשתחרר מן הדעות הקדומות. ה"רשע" של ההגדה הוא הטיפוס הציני. ולכן מצווה ההגדה להכהות לו את השיניים – כלומר למעט את חידודון, להביא אותו למצב שבו לא תהיה עוד משמעות לציניות ולא יהיה לה ממה להבנות.

התם הוא זה שאיננו מסוגל להכנס אל מורכבות החיים. הוא שואל רק "מה זאת???" ולא מצליח לנסח שאלה מורכבת ומתוחכמת. תשובתנו אליו צריכה להדגיש את מידת המורכבות של המציאות.

וזה שלא ידע לשאול רוצה לשאול אבל איננו יודע כיצד. הוא איננו יודע כיצד מתחילים בכלל. ולכן אנו מצווים להכניסו בסוד הענינים ולספר לו על משמעותן של עבדות וחירות.

כל ארבעת הבנים מצויים בכל אחד ואחת מאתנו. ישנן בתוכי רמות של חופש שביחס אליהן אני יכול להיות חכם ולהתנסח היטב מבחינה מילולית. אך ישנן רמות עמוקות יותר, שביחס אליהן אני מעדיף להתעלם, להיות "רשע", ציני וקר.

וכך הוא גם ביחס לשתי העמדות האחרונות. ניתן לנסות ולהגדיר לעצמנו מה בתוכנו מהדהד דרך כל אחת מארבע הדמויות הללו. מתי קופץ בתוכי הבן הרשע ומתי פוקח עיניים עגולות זה שלא ידע לשאול.



מהי נקודות החירות שלי?

מיהו המשה שלי?

עברנו את פרעה נעבור גם את זה | מאיר אריאל


מס הכנסה, הם עיקלו לי מגבר
מס ערך מוסף, הם עיקלו לי משדר,
חברת החשמל עיקלו לי מצבר,
מינהל המים סתמו לי באר -
ראיתי שאני מתדרדר למשבר, התחלתי הוזה...
אבל עברנו את פרעה, נעבור גם את זה.

טעות במחשב עלתה לי מיליון,
כספומט בלע לי יתרת חשבון,
מזכירה אלקטרונית דחתה לי ראיון,
שופט אוטומטי שלל לי רשיון
לעורך דין מכני שילשלתי אסימון בחריץ הפה...
אבל עברנו את פרעה, נעבור גם את זה.

לפעמים אני חוטף את זה באוטובוס צפוף
או ביציאה ממגרש עת אני דרוך ודחוף,
לפעמים ברחוב מרוב חיכוך ושפשוף,
מרוב ביקוש לאיזה אושר חטוף,
בגב, בצלעות, לפעמים בפרצוף, המרפק הזה...
אבל עברנו את פרעה, נעבור גם את זה.

יצאנו לשתות למחוץ את הראש,
על הדלפק פגשנו את נינה בני ושוש,
אהלן - על הכיפק, אבל המשכנו לחרוש,
דלפק שני שוב נינה בני ושוש,
דלפק שלישי בשלוש, את מי יכולנו לפגוש וכך זה חוזר
אבל עברנו את פרעה, נעבור גם את זה

הסתובבתי קצת זמן ללא מטרה,
ללא הגדרה וללא פשרה,
איבדתי גובה וקצת הכרה,
חשבתי אולי בכל זאת הגדרה,
שתתן תשובה חד משמעית וברורה - נקרעתי על זה..
אבל עברנו את פרעה, נעבור גם את זה.

ועכשיו אני תקוע בזמן החדיש,
ולמען האמת אני די אדיש.
המצב אומנם ביש אך איני מרגיש,
אין לי לב לכל החומר שהמרקע מגיש.
ושלטון העם שוב יורד אל הכביש - ואני מתבזה...
אבל עברנו את פרעה, נעבור גם את זה.

תראו חברים לא מכל דבר אני באמת סובל
לא תמיד אני יודע מה כן ובמה זה גובל
אני בדרך כלל אוהב לשמוע אנשים מדברים
אבל לפעמים אני פשוט מתפוצץ
כשהם פולטים את כל השטויות שלהם
אני ממש כזה
אבל עברנו את פרעה אז נעבור גם את זה

אני יודע תראו יש לפעמים מצבים
אתם יודעים שבן אדם פוגש בן אדם
והם מחליפים דעות ולפני שאתה יודע מי ומה
הם מסתלפים ולפני שאתה יודע מה ומי
אז אני שואל את עצמי מה בעצם יוצא לי מכל זה
אבל עברנו את פרעה אז נעבור גם את זה

תראו חברים מה אתם חושבים לעצמכם
מי יכול לקחת את כל זה מי יכול לעשות את זה
הנוכחות הזאת של הזולת עם העמדה האחרת שלו
הוא לא חושב כמוני הרי הייתי יכול לשפוך את דמו
אז באמת לפעמים זה צועק זה מתפוצץ בחזה
אבל עברנו את פרעה נעבור גם את זה

לא אני בעד חיי משפחה אין ספק בזה
אני אוהב אישה אני אוהב ילדים
אני אוהב עוזרות אני אוהב נהגים
אני אוהב חייט אני אוהב תופרת
אני אוהב גנן שיודע לנגן על הכלי הזה
אבל עברתי אני את פרעה אעבור גם את זה.

יציאת מצרים, טורונטו תשע"ד | ערן שפיר

ממצרים לא יוצאים,

ממצרים מתעוררים ולמצרים נרדמים .

כנגד תמידין וכנגד אבות

וללא עכבות...

איך אני מתכנן/ת להביא לידי ביטוי השנה את האימרה

' בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים'?