(יח) והיה כשבתו על כסא ממלכתו, אם עושה הוא כל האמור בענין כדיי הוא שישב על כסא ממלכתו. (Devarim 17:18) "And it shall be when he shall sit on the throne of his kingdom": If he does all that is written in this regard, he is worthy of sitting on the throne of his kingdom.
וכתב לו, לשמו שלא יהא נאות בשל אבותיו. "that he shall write for himself the mishneh of this Torah": expressly for himself; he is not to "bedizen" himself with those of his ancestors. "
משנה, אין לי אלא משנה תורה שאר דברי תורה מנין תלמוד לומר לשמור את כל דברי התורה הזאת ואת החקים האלה לעשותם אם כן למה נאמר משנה התורה שעתידה להשתנות mishneh": This tells me only of mishneh Torah ("the repetition of the Torah," i.e., the book of Devarim). Whence do I derive (that the mitzvah applies also) to the rest of the Torah? From (Ibid. 19) "to heed all the words of this Torah." If so, why is it written "the mishneh of this Torah"? Because it (i.e., the script) is destined to change (viz. Ezra 4:7 and Daniel 5:8).
אחרים אומרים אין קוראים ביום הקהל אלא משנה תורה בלבד. Others say: On the day of Hakhel (viz. Ibid. 21:12) only mishneh Torah (Devarim) is to be read (and it is to this Hakhel reading that our verse is alluding.)
על ספר, ולא על הלוח, על ספר ולא על הנייר, אלא על המגילה שנאמר על ספר. "on a scroll": and not on a tablet and not on paper, but only on a megillah (a scroll).
מלפני הכהנים הלוים, שתהא מוגהת מלפני הכהנים הלוים. "before the Cohanim, the Levites": from the scroll in the azarah (the Temple court).
על ספר, על גבי עור בהמה טהורה ומגיהים לו מספר עזרה על פי בית דין של שבעים ואחד.
[מלפני הכהנים הלוים] מיכן דרש רבי אלעזר בן ערך שסוף תורה עתידה להשתכח סליק פיסקא