1
ודכוותה וכו' שמע שמע. מהכא ראיה לפי' הרי"ף והרמב"ם ז"ל בפ"ב מהל' ק"ש שפירשו להא דקאמר התם דף כ"ה הא דאמר מילתא מילתא ותני לה והא דאמר פסוקא פסוקא ותני לה דבדאמר מילתא מילתא משתקין אותו ובפסוקא פסוקא מגונה הוא דהוי. ורש"י ז"ל פי' איפכא דהא ודכוותה אמודים מודים קאמר. ובהא דמחלק הכא בין צבור ליחיד דביחיד תחנונים הם. התוס' בברכות ל"ד מביאין לזה. והרמב"ם בפ"ט מהל' תפלה לא חילק בזה כלום. והא דאמר הכא דגם באמן אמן כן לא מצינו עוד לזה ובאמן אמן יש במקרא כן ולא יהא אלא כקורא במקרא:
2
תורגמן שהוא עומד לפני חכם וכו'. כה"ג מייתי ברייתא בבבלי פ"ק דקדושין דף ל"א ע"ב וע"ש: