הלכות מוקצה, כפי שנתבארו בפרק זה, יש בהן ענין מיוחד בקשר למסופר בפרקנו, כי בדורות הראשונים (בתחילת ימי הבית השני) החמירו ביותר בדיני מוקצה ואסרו טלטולם של כל הכלים כמעט, ובמשך השנים, כשראו שהשבת נשמרת ביתר הקפדה על ידי העם כולו, הקלו חכמים בגזרות אלה וחזרו והקלו. The halakhot of items that are set aside from use on Shabbat, as explained in this chapter, are unique in that earlier generations at the beginning of the Second Temple era were especially stringent with regard to these laws and forbade handling practically all utensils. Over the course of time, as the Sages saw that the nation as a whole was more meticulous in observing Shabbat, they became progressively more lenient with regard to this prohibition.
בסיכומי ההלכה האחרונים ראינו כי גברה בעיקר שיטת המקילים במוקצה (ר׳ שמעון ור׳ יוסי), שלדעתם מוקצה מחמת חסרון כיס אסור לגמרי בטלטול, ומוקצה מחמת איסור מותר בטלטול לצורך גופו ולצורך מקומו, ואילו מוקצה מחמת מאוס — אינו אסור כלל. In the final halakhic conclusions in these matters, the lenient opinions of Rabbi Shimon and Rabbi Yosei were accepted. In their view, items that are set-aside [muktze] because of monetary loss are entirely forbidden from being handled, while utensils whose function is prohibited on Shabbat may be handled in order to use them for a permitted purpose or if one needs the place on which they are located. Items that are repulsive are not prohibited to be handled.
אכן, יש כמה צדדים בדיני מוקצה שבהם לא הקלו כלל: כל דבר שאין עליו תורת כלי — כגון חומרי גלם וכן כסף — הוא מוקצה לכל הדעות. אף דבר שנעשה מוקצה עם כניסת השבת נשאר מוקצה, לרוב הדעות, בכל יום השבת כולו. יש להדגיש עוד כי הכרעה זו כשיטת המקילים היא רק לענין שבת, אבל לגבי יום טוב נפסקה הלכה כמחמירים בדיני מוקצה. וזאת על סמך ההנחה כי קדושת השבת השתרשה בעם עד שכבר אינה צריכה חיזוק ושמירה יתרה, ואילו ביום טוב, שהותרו בו מלאכות אוכל נפש, יש לעשות סייגים וגזרות כדי שלא תזולזל קדושתו. Nonetheless, there are still several aspects of this area of halakha for which no leniencies apply. According to all opinions, anything that does not have the status of a utensil, such as raw materials and money, is set-aside. Additionally, according to most opinions, any item that was set aside at the beginning of Shabbat remains set-aside for the duration of Shabbat. It should also be emphasized that the decision to be lenient with the laws pertaining to items that are set-aside applies specifically to Shabbat. On Festivals, the halakha follows the stringent view with regard to this prohibition. This is based upon the assumption that the sanctity of Shabbat had been internalized by the nation to the point that it did not need further strengthening and safeguarding. Concerning the Festivals, however, since certain prohibited labors are permitted for the sake of food preparation, it was necessary to impose additional decrees and safeguards in order to ensure that the sanctity of the Festivals would not be disregarded.