מכל משמר ר"ל יותר מכל דבר שבעולם שצריך שמירה אתה צריך לשמור לבך ונתן הסבה בזה ואמר כי ממנו תוצאות חיים כלומר בעבור שמן הלב ימשכו חיים. ואחר היות ענינו כל כך נכבד שימשכו ממנו חיים צריך לשמירה על כל שאר הדברים. ושמירת הלב הוא שלא יחשוב און בלבבו ושלא יאמין דבר כזב וכיוצא בהם. ואמרו כי ממנו תוצאות חיים ר"ל כי הלב צריך שימשכו ממנו המשכות של חיי עד והם חיי העולם הבא ואם יהיו מחשבות הלב בחלוף מן הצדק והיושר ימשך ממנו המות והעונש הרוחני אשר יהיה לנפש אחר המות. או יאמר מכל הדברים שראוי שישמר האדם ממנו נצור לבך. והזכיר הלב בעבור היותו ראש ושלטון וכאלו הוא שורש להרחקת הרעות ולעשות הטובות. ואפשר שזה הפסוק כולל גם הרעות העיוניות והוא מזהיר שישמר בהם האדם מכל מה שראוי להשמר ממנו כלומ' שיזהר שלא יהיו בדעותיו שגיאה וטעות ועל כן ביאר בו כי ממנו תוצאות חיים כלומר התועלת בנצירה ההיא גדולה מאד שהיא גורמת החיים רוצה בהם החיים התמידים. ואמרו ממנו שב אל הלב כלומ' יש בלב מה שאין בשאר האברים שעתיד להזהיר עליהם לישרם שממנו תוצאות חיים מה שאין בהם כי אל הלב יתייחסו החכמות והדיעות מה שאין כן בשאר האברים. ונראה שזכר זה החכם הנה כל האברים שיוחסו אליהם ענייני האדם ופעולותיו הלב אין צורך לבאר בו שהוא עקר ונזכר בכל מקום. אבל גם העינים והפה והשפתיים והרגלים נזכרים הרבה בדברי זה החכם בענין המדות. ומעט יוחש אל הידים וכל שכן שאין לזכור בזה הענין האזנים כי אין להיישירם בפעולתם כי ישמעו המעוקל והישר בשוה ואפשר שהיה יכול לומ' גם בהם אך הספיק לו באלה.