אמר כי האשה שהיא אשת חיל מדרכה שתקום בטרם אור הבקר לא שתשכב דרך הרכות והתענוגות עד חלק גדול מהיום ועל כל זה שוכבות משכב הצהרים ואחרי שתקם בעוד לילה לא תעמוד בטילה רק היא מקימה בני ביתה ונערותיה והם בנותיה או שפחותיה או בנות אחרות עומדות בביתה ללמוד מלאכת ידיה על דרך התלמידים.
והיא נותנת טרף לביתה כלומר לבני ביתה והם הילדים הקטנים שהם צריכים מיד אל המאכל והיא בתחלת מעשיה נותנת לכל אחד טרפו וזה מחכמה נפלאה ממנה כדי שלא יבלבלו פעולותיה ולפיכך משתקת אותם תחלה ואחר כך נותנת חוק לנערותיה כלומר לאותן הראויות לעשות מלאכה נותנת לכל אחת מהן מלאכה כפי שיעור שכלה וכפי כחה במלאכה.
ועל דרך נסתרו יאמר כי הנפש המשתדלת להגיע אל ההצלחה היא לא תתרשל מעבודת האלהים ומלפרוע חובות האלהים עליה ומהשתדל בזריזות בקניין החכמה רק היא משתדלת בזריזות בעוד לילה והענין שהיא לא תפסיד עת מן העתים אשר תבקש בהם החכמה והזכיר הלילה בעבור היותו העת הנבחר לבקשת החכמה מפני התבודדה אז מעסקי העולם ותדבק אז באלהים בכל לב ואל זה רמזו ז"ל באמרם אין רנה של תורה אלא בלילה.
ואמרו ותתן טרף לביתה וחק לנערותיה כלומר שהיא תתן לכל כח מכחות הגוף חוקו וחלקו ותשלים כל פעולות הנהגתה מן הנהגת הכחות החמריות והן הנהגת הכחות השכליות וקרא הגוף ביתה שהוא בית הנפש ומשכנה וקרא נערותיה המיוחדות לשרתה הכחות השכליות ואמר כי היא נותנת לכל דבר חקו הראוי לו וינהיג הכחות החמריות ויטריפם צרכיהם ההכרחיים כפי המכוון בהם.
וזה רצה באמרו ותתן טרף לביתה כלומר וינהיג הכחות השכליות כפי הראוי להם ותתן להם את חקי האלהים ואת תורותיו וחקי החכמה והמוסר כדי להשלים המכוון מהם ואפשר שיהיה הענין הפך זה והוא שאמרו ותתן טרף לביתה ר"ל שהנפש המשכלת על ההצלחה היא תשתדל בכל עוז להשתדל בהשלמת נפשה ולהזמין הטרף הראוי לה לבית עולמה אחר המות ואפשר שהזכיר מזון לנפש בלשון טרף לצורך בית מנוחתה בעולם המלאכים ואמרו וחק לנערותיה כלומר שהדברים ההכרחיים לצורך הכחות החמריות לא הזמינה אותם בהפלגה רק כפי חקם כלומר ההכרחיים להם ללחם חקם. ואמרו ותקם בעוד לילה כלומר שהיא בעת רתיחת הלחות והוא עת לילה וחשך לשכל היא תתעורר לפעול הפעולות הטובות הנזכרות.