אין ליהודי להתייאש משום דבר, בין בעניני הגוף כמה שכתוב [ברכות י' סע"א] אפילו חרב חדה על צוארו אל ימנע מהרחמים, בין בעניני הנפש אפילו נשתקע למקום שנשתקע וחטא בדבר שאז"ל (זוה"ק חלק א' רי"ט:) שאין תשובה מועלת חס וחלילה, או שתשובתו קשה, או שרואה עצמו משתקע והולך בענייני עולם הזה, אל יתייאש בעצמו לומר שלא יוכל לפרוש עוד, כי אין יאוש כלל אצל איש יהודי, והשם יתברך יכול לעזור בכל ענין, וכל בנין אומה הישראלית היה אחר היאוש הגמור דאברהם ושרה זקנים ומי מלל לאברהם הניקה וגו', שלא עלה על דעת אדם עוד להאמין זה ואפילו אחר הבטחת המלאך ושרה הצדקת ידעה והאמינה דהשם יתברך כל יכול ועכל זה צחקה בקרבה, שהיה רחוק אצלה להאמין זה בידעה זקינת אברהם דטוחן ואינו פולט כמה שכתוב בבראשית רבה (פמ"ח) וכן זקנתה, ואם היה רצון השם יתברך לפקדם היה פוקדם מקודם דלמעט בנס עדיף ולא עביד ניסא במקום שאין צריך, אבל באמת מאת ד' היתה זאת שיהיה בנין האומה דוקא אחר היאוש הגמור שלא האמין שום אדם ואפילו שרה שתפקד עוד, כי זה כל האדם הישראלי להאמין שאין להתייאש כלל דלעולם השם יתברך יכול לעזור והיפלא מד' דבר, ואין לחקיר בחקירות למה עשה ד' ככה, וכן הישועה דלעתיד נאמר [ישעי' נ"ג] מי האמין לשמועתינו וגו', וכל אחד [סנהדרין צ"ז סע"א] דאין בן דוד בא עד שיתייאשו מן הגאולה, וע"כ אמר [ישעי' נ"א] הביטו אל אברהם אביכם ואל שרהתחוללכם, דגם התחלת בנינכם היה כן אחר היאוש, ושוב מצאתי בתנחומא [פירוש וירא] על פסוק וד' פקד דבר זה עיין שם ואהניין, ואברהם אבינו ע ראש האומה הוא שפתח דבר זה שלא להתייאש משום דבר כשנשבה לוט וכבר נתייאשו כולם מלהציל, דעכל אחד מלך סדום הרכוש קח לך דכבר נתייאש בידי המלכים וקניי' אחר כך אבינו בשינוי רשות, ואברהם אבינו אזר עצמו עם שי"ח ילידי ביתו לרדוף אחר ד' מלכים, ובנדרים [ל"ב סע"א] דהוא בגימט' אליעזר, ומשמעות השם מפורש בתורה אצל משה רבינו ע"הכי אלקי בעזרי ויצילני וגו' שכבר היה חרב פרעה על צוארו והשם יתברך יכול לעזור גם אחר היאוש שאין להתייאש משום דבר, וזהו רמז מספר שי"ח בגימטריא יאו"ש עם הכולל היינו שמספר זה הוא המוציא מידי יאוש ומורה שהשם יתברך עוזר מכל דבר שהאדם חושב להתייאש, ונראה לי דזה דברי ההיא סבתא [סוכה ל"א א'] אתתא דהוה לאביה שי"ח עבדי וכו’ עיין שם היינו דחשבה אולי סוברים כר"ש [בת קול קי"ד א'] דסתם גזילה יאוש בעלים, ובפרט עבדי ריש גלותא דתקיפי ואלימי ומי ידון עם שהתקיף ואצל ר"נ ורבנן שעמו הוי שינוי רשות ולפיכך לא השגיחו בה, ע"כ אמרה דהוה לאביה וכו’ שהיא מזרע אברהם שהתאזר עם שי"ח עבדיו לעורר דבר זה שאין יאוש כלל, ולמה לא ישגיחו בה להאמין לה שלא נתייאשה כלל כי גם הוא מזרע אברהם אבינו בוטחת בהשם יתברך כמוהו ויודעת שהשם יתברך יכול לעזור נגד הכל והיה לו לחוש לדברי' ושלא לישב בסוכה הגזולה: A Jewish person should not despair from anything, whether in physical matters as it is written (Brachot 10, end of side a) "Even if a sharp sword rests upon a person's neck, he should not refrain himself from the Mercy", or whether in spiritual matters though he has sunk to the place where he has sunk in a matter which our Sages said (Zohar, Section 1, 219:2) that repentance does not help G-d forfend, or that repentance is difficult, or that he sees himself sink in matters of this world, he should not despair of himself to say he cannot separate himself anymore, because there is no despair at all for a Jewish man, and G-d Blessed be He can help with every matter, and the entire building of the Israelite nation came about after total despair that "Abraham and Sarah were old" [Bereishit 18, 11] and "Who is the One Who said to Abraham, 'she would nurse' etc." [Bereishit 21, 7], that it would not occur to a person to yet believe this and even after the promise of the angel. And Sarah the righteous woman knew and believed that G-d Blessed be He can do everything, and even so "she laughed internally", that it was far for her to believe this with her knowledge of Abraham's advanced age..........as it is written in Bereishit Rabbah (Chapter 48, 17) and her own advanced age, and if it had been the will of G-d Blessed be He to remember them he would have remembered them from the outset since reducing the miracle is preferred and He does not perform a miracle where it is not necessary, but the truth is "this has emanated from Hashem" [Psalms 118, 23] that the building of the nation should expressly be after the total despair that no person would believe, even Sarah, that she would yet be remembered, for this is for every Israelite person to believe that he should not despair at all because G-d Blessed be He is always able to help and "is anything beyond Hashem?" [Bereishit 18, 14], and one should not question why Hashem did things this way, and so too of the future salvation it is said (Isaiah 53, 1) "who can believe what we have heard? etc.", and so they said (Sanhedrin 97, end of side a) "the son of David will not come until they despair from the redemption", and therefore it says (Isaiah 51, 2) "Look to Abraham your father, and to Sarah who gave birth to you", that also the basis of your nation's founding (literally, the beginning of your building) was also after despair, and also I found in Tanchuma (commentary on Parshat Va'yeira [16]) on the verse "And Hashem remembered" [Bereishit 21, 1] this same thing, you should study it there, and it will be helpful (translation of vi'ahanyain?).
And Abraham our father, upon him be the peace, head of our nation, he is the one who began (literally, opened) this matter of not despairing from anything, when Lot was taken prisoner and all had despaired of saving anything, and therefore the king of Sodom said "take the possessions for yourself" [Bereishit 14, 21] because the kings had despaired and our father Abraham acquired [the possessions] afterward by the change of ownership, and Abraham our father girded himself with 318 of those born in his house to chase after the four kings, and in Nedarim (32, end of side a) [it says] that this is the Gematria of Eliezer, and the meaning of the name is stated explicitly in the Torah (Shemot 18, 4) referencing Moshe our Rabbi, upon him be the peace, "for the G-d of my father came to my aid and he saved me etc.", that the sword of Pharoah was already on his throat and G-d blessed be He can help even after despair so there should be no despairing from anything, and this is the secret of the number 318 which is in Gematria the same as the word despair with one added for the Kollel, that is to say that this number [318] is what delivers one from despair and teaches that G-d blessed be He helps with everything that a person thinks to despair of, and it seems to me that this is the meaning of the words of that old lady (Sukka 31, 1) "a woman whose father had three hundred and eighteen slaves etc.", you should study it there, that is to say that she thought perhaps they are of the opinion of Rabbi Shimon (Bava Kama 114a) that outright robbery implies despair of the owners, and in particular the servants of the Exliarch who took by force.......and by Rabbi Nachman and the rabbis with him it was considered a change of ownership and therefore they did not pay attention to her, therefore she said "whose father had etc." that she is from the seed of Abraham that girded himself with 318 of his servants to arouse this matter that there is no despair at all, and why should they not pay attention to her to believe her that she had not despaired at all since she is also from the seed of Abraham our father, trusting in G-d blessed be He as he did, and knows that G-d blessed be He can help her against anything and he should have paid attention to her words and not sit in a stolen Sukkah.