התמדת העבודה, התמדת הבקשה, והשקפה מרוממה Constancy in the Divine Service, Constancy in the Quest and an Elevated Outlook
הנה כבר נוכחת לדעת, שאין אתה איש פשוט בעוה״ז לבד, אף לא פרטי לעצמך, בעבודתך נתאחד אתה בעולמות העליונים, וגם ספירות וגם האורות בך נמצאים. לכן הכל בך תלוי, כשתפגום את מדותיך ועצמך, בכל היכלי מרום תפגום, וכשתתקן אותם את כולם תתקן, וגם אתה ע״י עולה ומתקרב לפני מי שהוא טהור ומשרתיו טהורים, עד שגם מלאכי השרת יקנאו בך, ואת אור שוכן עד מרום וקדוש בהם תמשוך ובהם תשכן. Behold you have already been shown that you are not just a simple person in this world, nor just a private individual only relevant to yourself. Through your divine service, you are united with the supernal worlds. And the emanations and spiritual lights are even found within you. Hence everything is dependent upon you: When you damage your traits and yourself, you cause damage to all the supernal chambers; and when you improve [your traits], you improve all [these chambers]. And through them, you also get closer in front of the One who is Pure and whose servants are pure - so much so that even the ministering angels will be jealous of you! And you will then have the light of the One who is Above and Holy drawn down into them and dwell within them.
תלמיד ותיק, בהגיעך בדברינו עד כה, בטח כבר מרגיש אתה איזה שינוי לטובה בך, כי כבר תדע שלא לדרשה לבד קאתינא, רק להראותך לדעת שעיקר התורה ותכליתה אתה הוא, שתעשה אתה לישראל אמיתי. הרבה מדרגות ישנן בקדושה, ואחת מהן והיא העיקרית היא, הישראל, שתהי׳ אתה הישראל אשר ממך לעשות. וכיון שעיינת בדברינו, לא במחך לבד רק התחלת גם לעבוד בהם, אף אם לא גמרת את עבודתך ואת תקוניך עוד, כי א״א לגמרם בפעם אחת, שתים וכו׳, מ״מ לבך נתרכך, ובכל עצמך כבר התחלת לעבוד לתקן ולגלות מעט ממך את קדושתו העליונה, וכו׳. וע״ז שמח אביך שבשמים, ומעט האור שמאיר ממך, יהל אור גם בשמים גם בארץ, ישראל נמשלו לכוכבים, הכוכב בשמים ומאיר לארץ, ואתה איש ישראל בארץ, ואורך מבהיק בארץ ובשמים, אבל העיקר הוא שתיזהר שלא תהי׳ פוסח על שתי הסעיפים, ברגע אחד תתפעל ותתקרב להיושב בשמים, וברגע השני תפול ח״ו מתחת לארץ לשאול תחתית, לשטותים, לבטלה, לליצנות להוללות. הן אמת שא״א לו לכל אדם לעמוד תמיד במדרגה גבוהה, א״א לו לכ״א להיות כל היום באותו מצב שהוא בתפלה, אבל הלא גם א״א לו להיות כל השנה באותו מצב שהוא בר״ה ויוה״כ, מ״מ אם לא יתאזר ברצונו ובקדושתו אשר בו בר״ה ויוה״כ על כל השנה, שלא יתרשל מכל אשר קבל עליו אז, ומן אותו הדרך שדרך בה בהופיע עליו ענן ד׳ בר״ה ויוה״כ, לא יפוג אחור אף בשעה שאינו מרגישו, גם את כל השנה שלו יפיל וגם את הר״ה ויוה״כ עם מעט האור אשר האיר עליו, אל בור שחת ח״ו יסחוב, וגם בזה אף שא״א לך לעמוד תמיד כבשעה הרוממה שנפשך מתקרבת בה ומשתפכת בחיק אביך שבשמים, עכ״פ קשור ואזור עצמך אל הדברים הקדושים ועשיות טובות וכו׳ שקבלת עליך בשעה הטובה, בשעה הרוממה, ועשה אותן. Advanced student, since you have gotten this far in our words, you must certainly feel some change for the better in yourself. Then you already know that we are not coming to sermonize. Rather we want to show you, that you should know that the essence of the Torah and its purpose is you - that you should become a true Jew. There are many levels of holiness. One of them - the central one of them - is the Jew. You should be the Jew that you can make of yourself! And since you have not only delved into our words with your brain, but have actually begun to work through them - even though you still have not finished your work and your self-improvement, as it is impossible to finish them in one or two, etc. shots - your heart has softened, and you have already begun to work with all of your essence to improve and reveal a little of His supernal holiness that is inside you, etc. And your Father in the Heavens is joyful about this; the little light that shines from you is also shining its light over the heavens and the earth. The Jewish people is compared to the stars. A star is in the sky and it shines upon the earth. And you, man of Israel, are upon the earth - yet your light shines over the earth and the skies. But the main thing is that you do not 'hop between two lines': That in one moment you get excited and bring yourself close to the One who resides in the Heavens, but in the next moment, you fall beneath the earth to the pit below it - to stupidities, to the wasting of time, to clowning around and to licentiousness. Of course, it is true that it is impossible for someone to always remain on a high level; it is impossible for him to be on the same level that he is on when he prays, the whole day . However it is also impossible for him to be on the same level that he is on during Rosh Hashanah and Yom Kippur, the whole year; but nevertheless, if he does not gird himself with his will and his holiness that he had on Rosh Hashanah and Yom Kippur - to not be negligent about everything that he took upon himself then and not veer from the path upon which he trod when the cloud of God appeared to him on Rosh Hashanah and Yom Kippur, and not to be cooled down even at the time that he does not feel it - he will not only bring down his whole year; he will also ram the Rosh Hashanah and Yom Kippur and the little light that shone upon him then into the pit of destruction, God forbid. And likewise here - even though it is impossible to always be on the level that you were on at the time of elevation when your soul became close [to God] and you poured yourself into the lap of your Father in the Heavens, you must nevertheless tie and bind yourself to the holy things and good acts, etc. that you took upon yourself at a better time - a time of elevation - and do them.
התמדת העבודה היא העיקר, אבל א״א לו לאדם להתקשר בעבודה תמידית אם לא יבקש אותה תמיד. ראה נא, דוד המלך בקש מד׳, הורני ד׳ דרכך, אהלך באמתך יחד לבבי ליראה שמך (תהלים פ״ו י"א). את היצה״ר כבר הרג כמו שאמרה הגמרא, ולקדושה עלאה עלה עד שזכה להיות רגל מרגלי כסא הכבוד, ועם כל זה, כאיש אשר מבחוץ ולא התחיל עוד בעבודה בקש מד׳, הורני ד׳ את הדרך אשר בו אליך אלך. ולא לפעמים ובשעות מיוחדות לבד בקש זאת, רק תמיד בקש זאת, כמשה״כ כי אליך אקרא כל היום. ומה נענה אנן בתרי׳. צייר לך, בן מלך התועה בהרים במדבר שממה בין חיות טורפות ורוצחים אורבים, ויודע שיש כאן דרך המובילה אל אביו המלך אבל נעלמה ממנו הדרך ולא ידעה, ומה מאוד גדולים ותמידים בקשתו וחפושו את הדרך, ומה מאד גדלה צעקתו אל אביו הורני אבי את דרכך. רק אם כבן המלך התועה, תראה את עצמך מרוחק מן המלך אביך שבשמים, תועה בשממת עוה״ז גשמיות ושטותים, מחבלים את הגוף וממיתים את הנפש, רק אז תתמיד לבקש את הדרך לד׳ ובעומק לבך תצעק תמיד, הורני ד׳ דרכך. ובמדה שתתמיד לבקש, תתמיד לעבוד אותו, ואם לא תתמיד לבקש מעומק לבך א״א שתתמיד לעבדו ג״כ. Constancy in divine service is of the essence. However it is impossible for someone to connect to constant service if he does not constantly quest for it. Please note that King David supplicated God (Psalms 86:11), "Show me Your way, O Lord; I will walk in Your truth; let my heart be undivided in reverence for Your name." He had already killed his evil impulse, as the Gemara (Talmud Yerushalmi, Berakhot 9:5) says; and had risen to the highest level of holiness - so much so that he merited to be one of the legs of [God's] throne of glory. Yet in spite of all this, He supplicated God, like someone on the outside and someone who has not started his divine service, "Show me Your way, O Lord; I will walk in Your truth." And he did not only quest for this occasionally and at special times, but rather constantly - as it is written (Psalms 86:3), "for I call out to You the whole day." Picture this: A prince is lost in a mountainous and desolate wilderness among predatory animals and murderous ambushers. But he knows that there is a path there that leads back to his father, the king. However the path is hidden from him and he does not recognize it. How great and constant would be his quest and his search for the path? And how great would be his cries to his father, "Show me your way, O father!" Only if you can see yourself as a lost son of the King that is distanced from the King, your Father in the Heavens - lost in the desolation of this world, physicality and stupidities that injure the body and kill the spirit - only then will you constantly quest for God's path and constantly cry out, "Show me Your way, O Lord!" And to the extent that you are constant about questing, you will be constant in your divine service. But if you are not constant in supplicating from the bottom of your heart, it will also be impossible for you to serve Him with constancy.
ועוד דברים בגו, כבר ידעת שעליך להמשיך אור עליון ולגלות קדושת מדות העליונות בך, וזהו כח של רצון איש ישראל, מעורר הוא את הרצון העליון להאיר בו, רצונך ובקשתך התמידי לא דבר ריק הוא, ממשיך אתה בו אור וקדושת מדת העליונות, ודי לך בזה. And there is something else in addition. You already know that you need to draw down the supernal light and reveal the supernal traits that are in you. The power of a Jew's will arouses the Higher Will to be lit up within him. [So] your will and your constant quest is not an empty matter! Through it, you draw down the light and holiness of the higher traits. And this will have to suffice for you [about this matter].
בן יקיר, הן כבר אמרנו לך שלא לצותך בלבד שתלך בדרך ד׳ באנו בזה, כי גם אתה כבר יודע וגם נפשך משתוקקת לזה, רק גם לעזור לך ולהרגיל אותך ללכת בו באנו. והנה אמרנו לך שתתמיד בעבודתך בין בשעה שתעלה מעלה בין בשעה שתנוח, אף בשעה שתפול, וכי זה תלוי בהתמדת בקשתך את דרך האמת, מן הגשם אל ד׳. אבל בדברינו אלה עוד לא יצאנו את ידי חובותינו אליך, חובת העוזר והתומך, כי איך מעוררים גם את זאת, ואיך מסתגלים להיות דואג ומבקש תמידי. דרכו של האיש אף שיודע שישראל הוא, ועליו לנער את הרפש ואת הטיט המנבלתו, להכבס להטהר ולשוב אל מלכו וקדושו קדוש ישראל, מ״מ רק במחשבתו יודע הוא ולבו אין כואב לו על זאת, אפשר עוברים עליו רגעים שמרגיש איזה דאגה בלבו מזה, אבל קלה היא ורק לפעמים רחוקות מרגישה, כאב הלב ובקשה תמידית הוא מרגיש רק על העוה״ז, איך ישיגו, איך יתאמץ בו ויתגאה אתו וכו׳ ולא יותר. ומה נועיל בדברינו, שתבקש ולבך ידאג ע״ז, אם לא נעזור לך ולא נרגילך איך לדאג ואיך לבקש. הן כבר אמרנו שנינו ושלשנו לך, שבלא עבודתך ובלא התאמצות בחוזק בכל כחך לעבודתך, כל דברינו לא יזיזו אף רגלך אחת מן הטיט שאתה שקוע בו עד צוארך, אבל גם כשתתאמץ בעבודתך, צריכים אנו להוסיף להורותך, איך תבא לבקשה התמידית הזאת. Dear son, we have already said that we are not just coming to command you to walk in God's path here; for you already know that, and your spirit long for it. Rather we have also come to help you and accustom you to walking upon it. And behold we have already told you that you must be constant in your divine service - whether at the time you are ascending, at the time you are rest or even at the time that you fall - and that this depends upon the constancy of your quest for the true path from physicality to God. But we have not yet fulfilled our obligation as a helper and as a support with just these words. For how does one arouse this; and how does one become regular about constantly questing and being concerned? This is the way of a person: Even though he knows that he is a Jew and he needs to shake himself off from the slime and mud that uglify him; to wash and cleanse himself, and to return to his King and his Holy One, the Holy One of Israel - nevertheless, he only knows it in his heart; but he is not pained about it. It is possible that he experiences some concern about this in his heart for a few minutes. But it is a light matter to him, so that his heart aches about it only occasionally. He only feels a constant quest about [matters of] this world, how to attain them, how he will strive for them and be haughty with them, etc. - but nothing else. So how will our words help - that you should be questing for it and be concerned about it - if we don't help you and accustom you about how to be concerned and to quest. We have already told you once, twice and three times that without your working and exerting yourself mightily with all of your strength in your service, all of our words will not even budge one of your feet from the mud in which you are mired up to your neck. But even when you exert yourself in your service, we must still teach you how to arrive at this constant questing.
הסכת ושמע, כאב הלב והתמדת בקשתך, בהשקפתך תלוי׳, העשיר שנתרושש, כל זמן שהשקפתו על עצמו כעל עשיר, וחושב הלא עשיר הנני, ולמה עשירים אחרים יש להם רב טוב, ולמה מקודם גם הוא וכל ביתו היו רחבים ומעונגים וכו׳, אז דאגת לבו קשה, ותמיד לא יחדל מלבקש עצות איך לשוב ולהתעשר בעזרת ד׳. ואם מחליף הוא את השקפתו העשירה אשר מקודם, ומביט ע״ע מעתה כעל עני ככל העניים, אז לא ידאג אף לא יבקש עצות לשוב ולהתעשר, הן גם אז יברך את עצמו שיזכה בגורל וימצא מציאה ויתעשר, אבל רק במחשבתו יתברך ויארוג דמיונות עשירים, אבל בלבו לא יכאב ולא יבקש בלתי אם להרויח על פת חרבה ודירה יפה במרתף חם, כן כל עצמך תלוי׳ בהשקפתך מהו ישראל, ואל מה צריך אתה להגיע, יודע אתה כבר זאת וכבר דברנו מזה, אבל גם העני שהחליף את השקפתו להשקפה עני׳, זוכר את עשרו ומתברך להתעשר. אך כיון שרק במחשבתו יודע זאת ובלבו כבר לא קבועה, ובתוכיותו השקפה אחרת ע״ע נמצאה, לא ידאג ולא יבקש ולא ישתדל למצא שוב את עשרו, ואף במלאכתו ומסחרו יתעצל, כן ידיעתך בדעתך בלבד לא די בזה. ד׳ אמר ואנכי תרגלתי לאפרים קחם על זרועותיו (הושע י"א ג'). האב הרחמן משתוקק לקחת את כל איש ישראל על ידי נביאיו אליו, אבל צריכים להרגיל את הנפש התועה ואת הבן הנדח בגשם העולם, לשוב ללכת אל אביו ולקפוץ אל זרועותיו כביכול. ואנכי תרגלתי לאפרים קחם על זרועותיו. ד׳ מרגיל אותנו וגם אנו צריכים להרגיל א״ע בזה. אמור מעתה, שאמונתך בד׳ לא תהי׳ תמונה ומוסתרת בך, רק ברורה וחזקה, זכור אל תשכח, הזהר והתמד בזה שרשמנו לך לעיל פרק ט׳, שכמה פעמים ביום תחשוב שד׳ ית׳ מלא כל הארץ כבודו, ותמיד אתה נמצא לפניו ית׳ וכו׳, ובפרט בשעות הפנויות תוסיף לחשוב זאת. ולמה לך להבל ולחבל את מוחך בשטותים, חשוב בו מאמונת ד׳. ובמדה שתוסיף לחשוב בזה, תתרגל באמונה עד שלא תהי׳ כאמונה הנעלמה מידיעת האיש, רק ידיעה ודאית וראי׳ ברורה ואיתנה, ידיעה יותר ברורה לך מידיעתך שהשמש מאיר, כי זאת תורת הישראל, אף הדברים שלמעלה משכלו, במדה שמרבה לכפול ולחשוב אותן, ודאיות וחזקות נעשות לו, יותר מן הדברים שרואה בעיניו פשוט הוא, כי הלא נפשו רואה גם את הדברים שלמעלה משכלו, רק שהנפש נעלמה ממנו, וככל שמרבה לחשוב בהם, את נפשו עם ראיתה מרגיל בזה לצאת ולהראות בו, ובראיתה רואה את אמיתת הדברים. ולא את אמונת ד׳. וכי הוא מלא כל העולמות בלבד, תתרגל לחשוב תמיד, רק גם את תכליתך ותכלית כל ישראל שדברנו לעיל, והתנאי שהתנה הקב״ה עמנו והייתם לי סגולה ממלכת כהנים וגוי קדוש וכו׳, תחשוב כפעם בפעם עד שלא יהי׳ תכלית הזה בעיניך כדבר היוצא מן הכלל, כאילו דרשנו ממך דברים נוספים שאפשר גם בלעדיהם, רק בעיניך תראה שבאופן אחר א״א להיות ישראל. ובמדה שתתרגל במחשבות אלו תשתנה כל השקפתך על העולם, על עם ישראל ועליך, להיות אחרת. קדושה עליונה וישראל, לא יהיו אצלך כב׳ דברים שונים ורחוקים, רק דא ודא אחת היא, וכשתרבה להתרגל בזה, וכשתעלה השקפתך זו, אז מעצמך גם בלבך תדאג כשתרגיש בך איזה נדנוד גשם ושטות, ותתמיד לבקש הורני ד׳ דרכך אהלך באמתך, הושיעני שאעבדך באמת ביראה ואהבה, וכל שתתמיד לבקש, תתמיד לעבוד. 'Take heed and listen!' Pain in the heart and the constancy of your quest are dependent upon your outlook. The heart of a wealthy man who becomes poor will be very pained, so long as his outlook about himself is that he is a wealthy man. Then he thinks to himself, "Am I not a wealthy man; so why do other wealthy people have more"; and also why was he and all of his household previously so comfortable and pampered, etc. And he will never stop his quest to find ideas to regain his wealth, with God's help. But if he changes his previous wealthy outlook and, from now on, sees himself as a poor person like any other poor person, he will then no longer concern himself with, nor even quest, for ideas to regain his wealth. It is true that even then, he will hope that he wins the lottery or finds a lost object [of great value] and becomes wealthy. But it will only be in his thoughts that he will hope and yearn for fantasies of wealth. But in his heart, he will only quest for dry bread and a nice warm basement apartment. And likewise, your entire essence is dependent upon your outlook on what is a Jew, and [hence] to what you must aspire. [Of course,] you already know this and we have already spoken about it. But even the poor person (who had been rich) who changes his outlook to the outlook of a poor person remembers his wealth and hopes to get wealthy. However since it is only in his thoughts that he knows this and it is no longer fixed in his heart; and he has a different outlook about himself internally - he is not concerned and does not quest; nor does he exert himself to regain his wealth again, such that he will even be lazy in his work and in his business. Likewise is your knowledge only in your mind; and that is not enough. God said (Hosea 11:3), "I have pampered Ephraim, taking them in My arms" - the Father yearns to take every Jew to Him, through his prophets. But the lost spirit and the son forlorn in the physicality of the world must be accustomed [to this yearning], in order to come back and go to his Father and, as it were, jump into His arms. "I have pampered Ephraim, taking them in My arms" - God accustoms us, but we must also accustom ourselves to this. And now, I would say that your faith in God cannot be buried or hidden inside of you. It has to rather be clear and strong - remember, do not forget! Be careful and constant about that which we wrote for you earlier in Chapter 9, to think several times a day that God, may He be blessed, fills the world with His glory; and that you are constantly found in front of Him, may He be blessed, etc. And you should especially do this a great deal in your free time. For why should you waste and injure your mind with stupidities? Use it to think about faith in God! And to the extent that you think more about this, you will become accustomed to faith. So much so the that it will not be a latent belief about what one knows, but rather a piece of certain knowledge, clearly and strongly envisioned - knowledge that is clearer to you than your knowledge that the sun shines. For it is a law among Jews that when they repeat and think about something - even that which is above their comprehension - it becomes more certain and stronger than that which they see with their eyes. It is simple - for does his spirit not see the things that are above his intellect? It is just that his spirit is hidden from him. But the more he thinks about them, the more he accustoms his spirit and its vision to come out and be felt by him. Then, with its vision, he sees the truth of these things. But it is not only faith in God, and that He fills all of the worlds that you have to accustom yourself to always think. Rather you must also think from time to time about your purpose and the purpose of the whole Jewish people that we spoke about above; and the stipulation that the Holy One, blessed be He, made with us - that "you shall be a nation of priests and a holy nation, etc." - to the point that this purpose should not be something unusual in your eyes. Then that which we are asking from you will not be like extra things which we can do without. Rather, in your own eyes, you will not see any other way to be a Jew. And to the extent that you become accustomed to these thoughts, your entire outlook on the world, on the Jewish people and on yourself will become a different one. The highest holiness and the Jewish people will no longer be two different and disparate things for you, but rather this and that will be one. And as you accustom yourself more to this and elevate this outlook [in yourself] more, you will automatically feel concern in your heart when you feel a slight tinge of physicality or stupidity in yourself. And you will constantly supplicate, "Show me Your way, O Lord; I will walk in Your truth" - save me that I can serve You truthfully in fear and in love. And the more you quest, the more you will serve.
תתרגל במחשבותיך הקדושות ובהשקפה עלאה כנ״ל, השוה נא את מצבנו הרם אשר לפנים נגד מצבנו השפל עתה, כי כפי הנראה בדברי הנביאים וכתובים, לא היתה הנבואה אז כדבר היוצא מן ההרגל לא חידוש ולא פלא. כשרצה ד׳ להודיע למנוח ואשתו את לידת שמשון בנם, לא הודיעם בחלום ולא ע״י בת קול, כי למה כל אלה אם יכול לשלוח אליהם מלאך. ואם לא די להם פעם אחת שלחהו פעם ב׳, אף שמנוח ואשתו לא היו גדולי ישראל, כמו שאמרו חז״ל. אבל הלא ישראלים היו, אנשים מאנשי קודש היו, וכבר יכלו לראות ולדבר עם מלאך כדבר איש אל חברו, זה שואל וזה משיב. שאול המלך שלא הי׳ נביא ועוד טרם שמלך, בין להקת נביאים ג״כ ניבא, ולא הוא בלבד אלא גם שליחיו ששלח לרדוף את דוד המלך, כשבאו לשמואל הנביא ותלמידיו בני הנביאים, גם עליהם הי׳ הרוח ונם הם נבאו, אשר כנראה לא כדי להציל את דוד בלבד השרה ה׳ את רוח הנבואה עליהם, כי כדי להצילו לא הי׳ מהפך רודפי דם נקי לנביאים, רק הי׳ עושה לו נס אחר כמו בשאר הצלותיו. אבל למה עתה לנסים, ולשנות הטבע, הקב״ה אינו עושה נסים בכדי, אם יש עתה דבר כל כך פשוט לעשותם לנביאים, הלא ישראלים הם כשמתרחקים ממקורם מתגשמים, אבל כשבאים בין הנביאים גם בהם מתפרצת נבואתם. ואף שאול שרדפו כשבא אליהם, ניבא כל הלילה. וחז״ל עוד אמרו שנביאים כפלים כיוצאי מצרים, היינו ק״כ רבוא נביאים היו בישראל, ולא נתפרשו בפסוקים, מפני שנבואה שהוצרכה לדורות נכתבה, נבואה שלא הוצרכה לדורות לא נכתבה (מגילה י״ד א׳). ובמדרש שה״ש איתא שמספר זה של נביאים הי׳ בדורו של אליהו הנביא בלבד, חוץ מן הנביאים שהיו בשאר הדורות, וגדלות הנביא על שאר ישראל היתה, שהי׳ תמיד נביא, ומדרגת נביאותו היתה יתרה הרבה עליהם. למשל עתה ישנם צדיקים שהם תמיד צדיקים עובדי ד׳ במדה מרובה כ״א לפי מדרגתו, אבל גם כל איש ישראל לא ימלט שלא תהי׳ בו איזה צדקה ואיזה עבודה, ואם לא תמיד עכ״פ לפעמים, ואם לא גדולה כצדקת הצדיק עכ״פ עבודה וצדקה היא כן גם בעניני הנבואה לפנים, ארבעים ושמונה הנביאים שנתפרסמו, עלו להיות נביאים גדולים כ״א לפי מדרגתו נביאים תמידים, כמו שאמר הכתוב נביא לגוים נתתיך. אבל לנבואה פעמית לעת הצורך, כגון במנוח ואשתו או כשבא בין הנביאים, גם כל איש ישראל הי׳ יכול לזכות, כי הלא בנ״י מלפנים היו קרובים אל ד׳ וארובות השמים פתוחים היו, ובכל צורך דבר האב עם בניו. Accustom yourself to your holy thoughts and higher outlook, as described above. Now please contrast the lofty state of earlier times as opposed to our lowly state now. For according to what is apparent from the Prophets and the Writings, prophecy was not something unusual, a novelty or a wonder. When God wanted to inform Manoach and his wife of the [future] birth of their son, Samson, he did not inform them by way of a dream or a heavenly voice (bat kol). For what is the point of all these things, when He can send an angel to them? And if once was not enough, He sent it a second time - even though Manoach and his wife were not greats among the Jewish people, as the Sages, may their memory be blessed, have said. But were they not still Israelites - they were still among the holy people. And so they were able to see and speak to the angel, like one man to another - this one asks and that one answers. King Saul also prophesied among the band of prophets, even though he was not a prophet and it was before he became king. And not only him; but when he sent his messengers to chase King David and they came to Samuel the prophet and his students, the sons of the prophets, the spirit came upon them and they also prophesied. And it appears that it was not only to save David that God had the spirit of prophecy rest upon them. For He would not have changed bloodthirsty pursuers into prophets in order to save him. He would have rather done a different miracle, as He did other times when He saved him. But why is there a need for miracles and changing nature here? The Holy One, blessed be He, does not do miracles for no reason, if there is something as simple as making them into prophets [available] here. Were they not Israelites? When they distance themselves from their Source, they become more physical; but when they are alongside prophets, they too experience prophecy sprouting forth from them. And even when Saul chased after [David]; when he came to [the prophets], he prophesied the whole night. Moreover, the Sages, may their memory be blessed, said (Megillah 14a:11) that the prophets were twice as many as the [Israelite men] that came out of Egypt, meaning that there were 1,200,000 prophets in Israel. But they were not recorded in the verses, since only prophecy that was needed for [future] generations was written down; whereas prophecy that was not needed for [future] generations was not written down. And it is stated in Midrash Shir haShirim that this number was only during the generation of Elijah the prophet, and it did not include the prophets from other generations. The advantage of the prophet over other Israelites was that he was always a prophet, such that the level of his prophecy was much greater than theirs. To illustrate: Today there are tzaddikim that are always tzaddikim and serve God greatly - each one according to his level. Yet there is no getting away from the fact that there is righteousness (tzedekah) and divine service in every Jew, at least sometimes. And if their righteousness is not like the righteousness of the tzaddik, it is service and righteousness nevertheless. So too was it with prophecy in earlier times: The forty-eight prophets, who were recorded, rose to becoming great prophets - each one according to his level. They were permanent prophets, as it is stated in the verse (Jeremiah 1:5), "I have given you as a prophet unto the nations." But to receive prophecy once, at a time of need - as in the case of Manoach and his wife; or when they were among the prophets - every Israelite was able to merit that. For were the Israelites not close to God in earlier days? So the apertures of the Heavens were open, and the Father spoke with the children for any need.
במצב רם וקדוש כזה היינו אז ואיך מצבנו עתה, ירד ירדנו, נטמטמנו ונתרחקנו. מתחלה פסקה הנבואה, ואחרי׳ גם רוח הקודש. ועתה מה גדולה העזובה ומה רב ההסתר, עד שאפילו לעורר איזה ניצוץ של התעוררות, איזה שביב של התלהבות, שהיא הארה דהארה ניצוץ דניצוץ וכו׳ של נבואה, כמה טרחות וכמה יגיעות צריך איש ישראל לטרוח ולהתיגע עליו. We were in such a lofty and holy state then! And how low have we become in our state now? We have been dullened and distanced. First prophecy stopped; then also holy spirit. And how great is the disconnect and [God's] hiddenness now! So much so, that even to just arouse some spark of arousal, some trace of enthusiasm, which is only the light of a light, the spark of a spark, etc. of prophecy - requires so much effort and toil for a Jew!
לא נביא אנו רוצים לעשות ממך, אף לא בעל רוח הקודש (בפעם אחת), אבל כמה מושחת ומזוהם הוא בן המלך שנשלך אל מרתף מגואל וירד להיות מגושם ומתחולל, שעכ״פ אינו דואג לעצמו, ואינו מתגעגע לשוב אל מצבו הראשון, אל זכות נפשו והתקרבותו אל אביו. השקפתו העדינה השקפת בן מלך שנשתנתה להשקפה בזוי׳, שמביט ע״ע לא כעל בן מלך זך וטוב, רק כעל מגושם ומזוהם, היא בורו, והיא עוכרתו. ומי יודע אם בשביל זה לא יחליט ולא ישאר עד עולם בזוהמתו. We do not want to make you into a prophet or even into someone with holy spirit (in one shot). However how corrupted and defiled is the son of the King who is sent away to a disgusting basement and degraded into someone physical and profane and is yet not even concerned about himself; and who does not yearn to return to his original state - to the purity of his spirit and to being close to his Father! The refined outlook of a son of the King has changed into the outlook of someone debased, who does not look upon himself as a pure and good son of the King, but rather as someone physical and defiled - that is his pit and that is the cause of his destruction! And who knows if because of this, he will not decide to remain in his degradation forever?!?
שעו מני ומר אצעק, רוחי הציקתני ע״כ אשאל, מי ידאג לעם ד׳ כי ירד אם לא אתם, בחורי ישראל, ומי ישאף ויתמסר כלו לעבוד, להשיב את ישראל אל רום קדושתו ואל טוהר רוחו, אם לא אתם הפנוים כל היום מן כל מסחר ומלאכה ורק תורתכם אומנותכם עודכם רכים, עוד אפשר לכם להפוך את בשרכם לבשר קודש, את רוחכם לאש אכלה ואת כל עצמכם לתפארת ישראל ולבני היכלא דמלכא. Leave me be, and I will cry out bitterly: My essence afflicts me! Therefore I will ask, "Who will concern themselves for the people of God if not you, Jewish young men? And who will aspire and give themselves up entirely to serve, in order to bring Israel back to its lofty holiness and to the purity of its essence if not you, who are free the whole day from business and crafts and only have the Torah as your profession so long as you are still tender?" You are still able to change your flesh to holy flesh, your essence to one that consumes fire and your entire being to become the splendor of Israel and the sons of the King's chamber.
בחור ישראל, למה זה תשקיף על עצמך ועל כל איש ישראל כעל חי׳ בעלת דעת, רק איך לבקש ולמצא טרף, ובהם ובשטותים אחרים כל היום תשקע. בהעדרותיהם תדאג ובהשגותיהם תשבע, ואת כל חייך בהם תאבד. למה זה לא תדרוש ממך גדלות ותצטדק אם רק לא תנגח ולא תחטא. אמור לנפשך, לא חדשות אני מבקש ממני, רק את אשר כבר הי׳ שוב יהי׳, אל טוהר וצחצוח גופנו ונפשנו נחזור, ואל אבינו אשר מאז נשוב. Jewish young man, what is this that you look upon yourself and upon every Jew as an intelligent animal? Why only immerse yourself in how to seek and find prey - in this and in other stupidities - the whole day? You are concerned when it is missing, and satisfied when it is attained; and you waste your whole life with them! Why is it that you don't seek out greatness, and rather justify yourself as long as you are not hurt and do not sin? Tell your spirit, "I am not asking new things from you; rather what was once, will be once again: We shall return to the purity and shine of our bodies and our spirits; we will return to our Father from yore."
השקיפה בחור ישראל, אל זוהר תפארת ישראל, ואל עצמותם עצם השמים לטוהר אשר מלפנים, ותדאג על חשכתנו הנוראה עתה, דאג והשתוקק לעבוד, לשוב, לעלות ולהתקרב עכ״פ מעט לאלקינו. עורר בזמן מן הזמנים את נפשך, תשאף, תשתפך ובשיח כעין זה תתעטף. אנא ד׳. מעולם אתה אבינו ואנו בניך, ומעולם ומעת אשר רק יגיח ילד וילדה ישראלי מרחם אמו, צרינו מרובים ומרים ומענינו קשים ועזים, להפרידנו ממך, ח״ו, אבל כ״א מאתנו מוכן למסור את נפשו בשבילך ד׳. ואף כשבה קטנה מאתנו כבר פושטת את צוארה בשבילך, אין קץ למוקדי אש אשר שרפונו ואין חקר לצרותינו התמידיות במשך כל ימי חיינו המוצצות את לשד חיינו, ובשבילך וכדי שלא להפרד ממך את הכל באהבה ושמחה מקבלים. כן אנו כלנו וכן הנני גם אני. כן אני עתה וכן אהי׳ תמיד. אבל אבי ומלכי, מעולם אותנו נהגת, עין בעין את שכינת עוזך ראינו, ועמנו כאב אוהב עם בניו דברת, ומה טוב הי׳ לנו אז. לא כן עתה גרמו עונותינו ועלית למרום, את השמים בעדך סגרת, אין רואה ואין שומע, לא מדבר ולא עונה, לא נביא ולא חוזה. אנא ד׳, על מי נטשת את מעט הצאן, שארית ישראל במדבר שממה כזה מקום מזיקי הגוף והנפש, אבי שבשמים יראה נפשי להיות בלעדך אף רגע, קרב אותנו והתקרב אלינו כמאז. Jewish young man, look at the earlier radiance of the splendor of Israel and at its essence which was pure like the essence of the skies; and be concerned about the terrible darkness now. Be concerned and yearn to serve, to return and be elevated, to come at least a little closer to our God. Find time to arouse your soul. Aspire, pour out your soul and enwrap yourself in a speech like this: Please God, forever have You been our Father and we have been Your children. And forever - as soon as a Jewish boy or girl springs out from the womb of its mother, it experiences many bitter troubles and difficult and harsh sufferings in order to separate us from You, God forbid. Yet each one of us is prepared to give his life for You, God. And even a 'small lamb' among us is already stretching out its neck for Your sake. There is no end to the pyres of fire that have burned us and there is no comparison to our constant troubles all the days of our lives, sucking up the the vigor of our lives. But for Your sake and in order to not be separated from You, we accept it all with love and joy. We are all like this, and I am also like this. I am like this now and I will always be like this. However, my Father and King, when You always led us, we could see Your powerful Divine presence eye to eye, and You spoke to us like a father who loves his children; and how goodly was it for us then! It is not like this now. Our iniquities have caused You to ascend upon high. You have shut the Heavens behind You. There is no one to see and no one to hear; none speaking and none answering; no prophet and no seer. Please, God, to whom have you abandoned the little flock, the remnant of Israel, in a desolate wilderness like this - a place of damagers of body and spirit? My Father in the Heavens, my soul is frightened of being without You for an instant; bring me close to You like before!