מצוות קידושין וברכת אירוסין Marriage II: Mitzva and Beracha of Kiddushin

Click here to view analysis of these sources and additional features on Deracheha: womenandmitzvot.org

לחצו כאן כדי לקרוא את ניתוח המקורות והדיון אודותם באתר דרכיה.

MITZVA AND OBLIGATION

מתני’ האיש מקדש בו ובשלוחו האשה מתקדשת בה ובשלוחה…גמ’ “האשה מתקדשת בה ובשלוחה” השתא בשלוחה מיקדשא, בה מיבעיא? אמר רב יוסף: מצוה בה יותר מבשלוחה…

Mishna: A man performs kiddushin through himself [through his action] or through his agent. A woman becomes mekudeshet through herself or through her agent…Gemara: “A woman becomes mekudeshet through herself or through her agent.” Now, if a woman becomes mekudeshet through her agent, do we need [to stipulate] “through herself”? Rav Yosef said: It’s a mitzva through herself more than through her agent…

למה אין מברכין אשר קדשנו במצותיו וצונו לקדש את האשה…ונ”ל [=ונראה לי]…כי פריה ורביה היינו קיום המצוה…ולא דמי לשחיטה שאינו מחוייב לשחוט ולאכול ואפ”ה [=ואפילו הכי] כשהוא שוחט לאכול מברך דהתם אי אפשר לו לאכול בלא שחיטה אבל הכא אפשר לקיים פריה ורביה בלא קידושין וגם התם אפקיה קרא בלשון ציווי דכתיב וזבחת ואכלת אבל הכא כתיב כי יקח איש…

Why do we not recite the beracha “Who has sanctified us with His commandments and commanded us to betroth [mekadesh] a woman”…And it seems to me…that procreation is the fulfillment of the mitzva…and it is not similar to shechita, for one is not obligated to ritually slaughter and eat, and even so, when he slaughters in order to eat he recites the beracha, for there [in that case] it is impossible for him to eat [meat] without shechita, but here it is possible to fulfill the mitzva of procreation without kiddushin. And also there the verse expressed it in the language of command, as it is written “and you shall slaughter and you shall eat,” but here it is written “when a man takes”…

האיש מצווה על פריה ורביה אבל לא האשה

The man is commanded in procreation but not the woman.

דאע”ג [=דאף על גב] דאשה אינה מצוה בפריה ורביה מ”מ [=מכל מקום] יש לה מצוה מפני שהיא מסייעת לבעל לקיים מצותו

For even though a woman is not commanded in procreation, in any case she has a mitzva [in kiddushin] because she helps the husband to fulfill his mitzva.

שו”ת ציץ אליעזר ד טז:יב

…י”ל [=יש לומר] שכוונת הר”ן היא שמקיימת בזה המצוה של לשבת יצרה, שכוונת העשה היא לסייע ולהשתדל שהעולם יהא מיושב, ולכך כותב הר”ן שפיר שיש לה בכאן מצוה במה שהיא מסייעת לבעל לקיים מצותו, ואף על גב דלא אשכחן עיקר לזה, בשום מקום שהסיוע נחשב למצוה בפ”ע [=בפני עצמו], והיינו משום דבכאן איכא עשה ומצוה מיוחדת לסיוע, והיינו העשה דלשבת יצרה.

Responsa Tzitz Eliezer IV 16:12

…One can say that Ran means that through this she fulfills the mitzva of “la-shevet yetzarah” [He created it (the world) for settling], that the meaning of the positive injunction is to help and to make an effort that the world be settled. And, therefore, Ran writes correctly that here she has a mitzva in that that she helps the husband to fulfill his mitzva, and even though that we have not found a basis for this, in any place that helping would be considered its own mitzva. This is because here there is a positive injunction and a special mitzva of helping, which is the positive injunction of “la-shevet yetzarah.”

שיטה לא נודע למי קידושין מא.

מצוה בה יותר מבשלוחה. ואף על גב דאתתא לא מפקדא בפריה ורביה מדרבנן מיהא מיחייבא, אי נמי דאית לה שכר כמי שאינו מצווה ועושה.

Unnamed Early Halachic Authority, Kiddushin 41a

A mitzva through herself more than through her agent. And even though a woman is not commanded in procreation, nevertheless, she is rabbinically obligated. Alternatively, because she has a reward as one who is not commanded and does [a mitzva].

והמצוה הרי”ג היא שצונו לבעול בקדושין…

The 213th mitzva is that we were commanded to have relations through kiddushin…

וזה שאמר “וליקוחין אלו מצות עשה” (הלכות אישות א:ב) לפי שהיא תחלת מצות הנשואין וכך אמר בתחלה יקנה אותה תחלה בפני עדים ואחר כך תהיה לו לאשה שנאמר כי יקח איש אשה ובא אליה אבל קידושין בלא נישואין ודאי לא השלים המצוה עדיין ומצות פריה ורביה מצוה אחרת היא שמצות פריה ורביה כשיהיה לו בן או בת קיים המצוה ומצות הקדושין והנשואין אפילו יש לו כמה בנים וכמה בנות ויש עמו כמה נשים כל אשה שירצה לישא אותה מצוה עליו שישא אותה בקדושין…

That which he said: “likuchin [kiddushin] is a positive mitzva” (Laws of Marriage 1:2)” is because it is the beginning of the mitzva of nissuin. And thus he said, he effects kinyan of her first in the presence of witnesses, and afterwards she will be his wife, as it is said, “when a man takes a woman and has relations with her.” But [with] kiddushin without nissuin he certainly has not yet completed the mitzva. And the mitzva of procreation is a different mitzva. For he has fulfilled the mitzva of procreation when he has a son or a daughter, and the mitzva of kiddushin and nissuin [apply] even if he already has several sons and several daughters and he has with him several wives, every wife that he wishes to marry, it is a mitzva upon him to marry her through kiddushin

ספר המצוות לרמב”ם סיום מצוות עשה

וזאת המאתים ושתים עשרה אין הנשים חייבות בה. והמאתים ושלש עשרה.

Rambam, Sefer Ha-mitzvot, End of Positive Commandments

…This 212th mitzva women are not obligated in it, and the 213th.

המקנה קידושין מא.

ותו נראה דאף שאינה מצווה על פרי[ה] ורבי[ה] מ”מ [=מכל מקום] כיון שהיא רוצה להנשא לאיש אסורה להיבעל לו בלא קידושין משום לא תהי[ה] קדשה וכמ”ש [=וכמו שכתב] הרמב”ם ז”ל בפ”א [=בפרק א] מהל[כות] אישות. א”כ [=אם כן] הוי הקידושין מצוה כמו מצות שחיטה והפרשת תרומה ושילוח הקן דאינו מצווה על השחיטה ועל הפרשת תרומה אלא אם רוצה לאכול אסור בלא שחיטה ובלא הפרשה…

Ha-makneh Kiddushin 41a

Further it seems that even though she is not obligated in procreation, in any case, since she wants to be married to a man, she is prohibited to have relations with him without kiddushin because of “There shall not be a cult prostitute [from the children of Israel]” and as Rambam wrote in Laws of Marriage chapter 1. If so, kiddushin is a mitzva like the mitzva of ritual slaughter and separating teruma and chasing off the mother bird, for one is not commanded to slaughter or to separate teruma, but if one wants to eat it is prohibited without shechita and without separating…

שו”ת הרד”ך מהדורת קושטא בית יז

דאף על גב דהאשה עדיין לא נבראת היא בכלל האסור שכל הנקר[א] אדם לא טוב היותו לבדו

Responsa Rav David Cohen Mahadurat Kushta 17

For even though woman had not yet been created, she is included in the prohibition, for anyone who is called “adam” (a person), it is not good for him to be alone.

...ורשות לאשה שלא תנשא לעולם

…A woman is permitted never to marry.

…מצות חכמים היא שלא ישב אדם בלא אשה שלא יבא לידי הרהור, ולא תשב אשה בלא איש שלא תחשד.

…It is a rabbinic mitzva that a man not dwell without a woman, that he not come to have inappropriate sexual thoughts. A woman should not dwell without a man, that she not give appearances [lit., be suspected, of promiscuity].

שו”ת הרד”ך מהדורת קושטא בית יז

ואם כן ה”נ [=הכי נמי] אסור לה לאשה לעמוד בלא בעל משום הרהור דבאשה נמי שייך הרהור.

Responsa Rav David Cohen, Constantinople Edition, 17

If so, here, too, it is prohibited for her for a woman to remain without a husband on account of inappropriate sexual thoughts, for inappropriate thoughts are also relevant to a woman.

ויש ליישב דמ”ש [=דמה שכתב] הרמב”ם בה”א [=בהלכות אישות] דלא תעמוד בלא איש הוא מצד עצה טובה דלא תחשד. ושם בהלכות א”ב [=איסורי ביאה] ע”פ [=על פי] הדין דמצד הדין הרשות לאשה שלא תנשא לעולם דאפי[לו] איסור דרבנן ליכא גבה דידה…

One can reconcile that what Rambam wrote in the Laws of Marriage, that she not remain without a man, is good advice, that she not be suspect. And there in the Laws of Forbidden Relations, he wrote that according to basic halacha a woman is permitted never to marry, for she does not have even a rabbinic prohibition …

שו”ת שבות יעקב ב:קנא

באשה שאינו מצוות כלל על מצות פ”ו [=פריה ורביה] ואף על גב דלא נשאת בזמנה אין כופין ע”ז [=על זה] שהרי בנות צלפחד יוכיח שנשאו ‘אפי[לו] הקטנה שבהן עד ארבעים שנה’ כדאיתא בב”ב [=בבבא בתרא] [קיט:] וכ”ש [=וכל שכן] בזמנים אלו שאין קפידא בזה.

Responsa Shevut Yaakov 2:151

Regarding a woman who is not obligated at all in procreation and even though she does not marry at her time, we do not compel her over this. For [the case of] the daughters of Tzelofchad proves it, for even the youngest of them didn’t marry until age forty, as is brought in Bava Batra (119b) and how much more so in these days, when people are not particular about this.

…דאמר ר”ל [=ריש לקיש] טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו:

…For Reish Lakish said: It is better to dwell as a twosome then to dwell as a widow.

רש”י שם

דאמר ר”ל [=ריש לקיש] טב למיתב טן דו – משל הוא שהנשים אומרות על בעל כל דהו שהוא טוב לשבת עם שני גופים משבת אלמנה.

Rashi ad loc,

For Reish Lakish said: It is better to dwell as a twosome – it is a parable, for women say regarding any husband whatsoever that it is better to reside as two bodies than to reside as a widow.

BIRKAT EIRUSIN

מברכין ברכת חתנים בבית חתנים וברכת אירוסין בבית האירוסין ברכת האירוסין מאי מברך רבין בר רב אדא ורבה בר רב אדא תרוייהו משמיה דרב יהודה אמרי בא”י אמ”ה [=ברוך אתה ה’ אלקינו מלך העולם] אשר קדשנו במצותיו וצונו על העריות ואסר לנו את הארוסות והתיר לנו את הנשואות על ידי חופה וקדושין רב אחא בריה דרבא מסיים בה משמיה דרב יהודה בא”י [=ברוך אתה ה’ ] מקדש ישראל על ידי חופה וקדושין מאן דלא חתים מידי דהוה אברכת פירות ואברכת מצות ומאן דחתים מידי דהוה אקידושא

We recite birkat chatanim in the house of chatanim [chuppa] and birkat eirusin in the house of eirusin. Birkat eirusin—what beracha does he recite? Rabin son of Rav Ada and Raba son of Rav Ada, both of them in the name of Rav Yehuda say: “Blessed are You Lord our God, King of the universe, who has sanctified us with His commandments and commanded us regarding arayot [illicit relations] and prohibited to us ha-arusot [betrothed women] and permitted to us ha-nessu’ot [married women] through chuppa and kiddushin.” Rav Acha son of Rava concludes [the beracha] in the name of Rav Yehuda: “Blessed are You Lord who sanctifies Israel through chuppa and kiddushin.” One who does not conclude [with a closing beracha formula] is because it is like berachot over fruits or berachot over mitzvot. One who does conclude [with a closing beracha formula] is because it is like kiddush.

BIRKAT HA-MITZVA

כל המקדש אשה בין על ידי עצמו בין על ידי שליח צריך לברך קודם הקידושין הוא או שלוחו ואחר כך מקדש כדרך שמברכין קודם כל המצות… ונהגו העם להסדיר ברכה זו על כוס של יין או של שכר...

Whoever betroths [mekadesh] a woman, whether himself or through an agent, he or his agent must recite a beracha prior to kiddushin, and afterwards betroth, in the manner that we recite a beracha before any mitzva…The people are accustomed to set up this beracha over a cup of wine or an alcoholic beverage…

כנסת הגדולה אה”ע הלכות אישות לד

מספקא לי שמא אין הספק אלא בקטן שקדש קטנה דשניהם לאו מצוה נינהו אבל בקטן שקדש את הגדולה שפיר דמי לברך משום חיוב דידה דאיהי נמי מוזהר[ת] שלא להבעל בלא קידושין…ואעפ”י [=ואף על פי] שנוסח ברכת ארוסין הוא מדבר באיש ואין כך כלום…

Kenesset Ha-gedola EH Laws of Marriage 34

I am in doubt whether perhaps the doubt [about permissibility of reciting birkat eirusin] is only regarding a male minor who betrothed a female minor, where both of them are not commanded, but with a male minor who betroths a female of age it would be proper to recite the beracha on account of her obligation, for she, too, is cautioned not to have relations without kiddushin…and even though the language of birkat eirusin speaks of the man this is irrelevant …

וידע מעלתו שגם בנישואי חרש אני מסופק בברכות כי ברכת אירוסין על החתן לברך…ועכ”פ [=ועל כל פנים] עיקר הברכה להוציא את החתן וכיון שהוא חרש שאינו שומע אינו יוצא בברכה זו ואיך יברך המסדר ואם היה מקום לומר שגם הכלה שייכא בברכת אירוסין ומוציא המסדר את הכלה, אמנם חרש שנשא חרשת ודאי לדעתי אין כאן ברכה…

His honor knows that regarding the marriage of a deaf [man], I am also in doubt regarding the berachot, since reciting birkat eirusin is incumbent on the chatan… And in any case, the essence of the beracha is to discharge the chatan’s obligation, and since he is a deaf person who cannot hear, he does not discharge his obligation with this beracha, and how can the mesader kiddushin recite the beracha? And whether there is room to say that birkat eirusin also applies to the kalla so that the mesader kiddushin discharges the kalla’s obligation. Indeed, for a deaf man who marries a deaf woman, in my opinion there is certainly no beracha here…

BIRKAT HA-SHEVACH

חדושי הרמב”ן כתובות ז:

כיון שהחופה והקידושין אינן נעשין בבת אחת וחצי המצוה נעשית בקידושין הוצרך לברך עליהם מקדש ישראל, שכל המצות מברך עליהם עובר לעשייתן ואילו היתה החופה נעשית עכשיו היו מברכין אשר קדשנו במצותיו וצונו על הקידושין והחופה… ולא היו יכולים לומר אשר קדשנו על הקידושין שלא מצינו שיברך אדם על מצוה שאין עשייה זו גמר מלאכתה, לפיכך…כמי שמברך על קדושתן של ישראל ודמיא לקדושא כדאיתא בגמ’ (פסחים קי”ז ב’) שמברכין אשר בחר בישראל וקדשם בקדושת שבת ולא על איסור שבת אף זו על שבחר בישראל שקדשם באסור להן ובמותר להן.

Ramban Ketubot 7b

Since the chuppa and kiddushin aren’t done at the same time, and half the mitzva is done at kiddushin, it was necessary to recite over them the beracha of “who sanctifies Israel,” for one recites a beracha prior to performing any mitzva act. And if the chuppa were performed now, they would recite the beracha “who has sanctified us with His commandments and commanded us regarding kiddushin and chuppa”…But they couldn’t say “who has sanctified us” over kiddushin [alone], for we have not found that a person recites a beracha over a mitzva whose [subsequent] act is not the completion of it. Therefore…it is like one who recites a beracha over the sanctity of Israel and it is similar to kiddush, as is [stated] in the Talmud (Pesachim 117b)—that we recite the beracha, that [God] has chosen Israel and sanctified them through the sanctity of Shabbat, and [we do] not [recite a beracha] over the prohibition of Shabbat. This [birkat eirusin] also is about how He has chosen Israel, for He has sanctified them with what is prohibited to them and what is permitted to them.

Sarah Yehudit Schneider, The Still Small Voice Teaching Haggadah (Jerusalem: A Still Small Voice, 2022), 24.

We make Kiddush at the start of all our holidays as well as Shabbat. Yet the term “kiddush” is similar to the word for betrothal, kiddushin. As such, it hints to our “engagement” to HaShem when we came of age as a people…forging a covenantal bond of mutual devotion. In reciting Kiddush we step out of the secular and into the holy. It is as if we draw a circle around ourself that defines a sacred space.…Just as with the intimacy of husband and wife, the security of marital commitment (kiddushin) enables the vulnerability essential to the deeper work.

….ונ”ל [=ונראה לי] כי ברכה זו אינה ברכה לעשיית המצוה כי פריה ורביה היינו קיום המצוה…וברכה זו נתקנה לתת שבח להקב”ה אשר קדשנו במצותיו והבדילנו מן העמים וצונו לקדש אשה המותרת לנו ולא אחת מן העריות…

It seems to me that this beracha is not a beracha over performing the mitzva, because the fulfillment of the mitzva is procreation…and this beracha was enacted to give praise to God, for He sanctified us with His commandments and separated us from the nations, and commanded us to betroth [le-kadesh] a woman who is permitted to us—and not one of the arayot [those prohibited]…

ריטב”א כתובות ז:

ברכה זו אינה אלא כעין קידוש על מה שקדשנו הקדוש ברוך הוא…ומפני שהברכה היא כעין קדושה…לפיכך נהגו כל ישראל לאומרה על הכוס ואף על פי שאין זה מעכב…מעתה ראויה היא לאומרה אחר הקידושין שכן כל ברכה של קדושה מברכין אותה אחר שחלה הקדושה, וכן הדין נותן, אלא שבקצת מקומות נהגו לברך אותה קודם הקידושין, ויש לתת טעם לדבריהם כי אף על פי שאינה ברכת המצות כיון שעומדת במקום ברכת המצות מקדימין אותה להקדים ברכה למעשה, ואין מבטלין מנהג בדבר זה…ומה שכתב [הרמב”ם] “צריך לברך הוא או שלוחו” אזדא לטעמיה דס”ל [=דסבירא ליה] שזו ברכת המצוות, וכבר דחינו דברים אלו בידים, ומנהג פשוט הוא בכל הארצות שמברך אותה השליח צבור והוא הנכון.

Ritva Ketubot 7b

This beracha is none other than a sort of kiddush, on God’s having sanctified us…Since the beracha is a sort of sanctification…Therefore, all Israel are accustomed to recite it over a cup—even though this is not absolutely required…Thus, it is fitting to say it after the kiddushin, for we recite every beracha regarding sanctity after the sanctity has taken effect. And so logic would indicate, but in some places they are accustomed to recite the beracha prior to the kiddushin. And one can explain their practice, for even though it is not a birkat ha-mitzva, since it stands in place of a birkat ha-mitzva we move it forward and recite the beracha prior to the act. And we do not nullify a custom in this matter…That which [Rambam] wrote that “he [the chatan] or his agent must recite the beracha” follows his rationale, for he thinks that this is a birkat ha-mitzva. And we already directly refuted these words, and the simple custom is that in all lands the shaliach tzibbur recites it, and that is correct.

תבואות שור, שמלה חדשה א:נט

ולא נתקנה מעיקרא דוקא על החתן…רק נתקנה על הנועדים לבית האירוסין כדמשמע בגמ[רא] פ”ק [=פרק קמא] כתובות דגרסינן התם מברכין…בבית האירוסין.

Tevu’ot Shor, Simla Chadasha 1:59

It was not originally enacted specifically for the chatan…rather it was enacted for those present at the house of eirusin as is implied by the Talmud in the first chapter of Ketubot, for the text there is “we recite the beracha [mevarechin]…in the house of eirusin.”

RECITATION BY ANOTHER

תשובות הגאונים שערי צדק חלק ג שער א סימן מה

וברכת אירוסין…ולא צריך ארוס עצמו לברך, מידי דהוה אשליח צבור הפורס על שמע והיורד לפני התיבה, בכל מקום קאמרינן שלוחו של אדם כמותו, וכמאן דקא מברך ארוס דאמי (כתובות ח’)

Geonic Responsa. Sha’arei Tzedek III 1:45

Birkat eirusin…the chatan himself does not need to recite the beracha, since it is like a shali’ach tzibbur who recites a shortened version of Shema and its berachot and leads tefillot. Everywhere we say that a person’s agent is like himself, and he is like the chatan reciting the beracha.

אורחות חיים הלכות קידושין אות כא

שלא נהגו לברך אותה החתן עצמו כדי שלא לבייש שאינו בקי בה ומברך אותה אחר בשבילו

Orchot Chayyim Kiddushin 21

For they did not customarily have the chatan recite the beracha himself, in order not to embarrass one who isn’t fluent in it, and someone else recites it for him.

מרדכי כתובות פרק בתולה נשאת רמז קלא

אם יש אחר לברך אל יברך החתן משום דמיחזי כיוהרא

Mordechai Ketubot 131

If there is another [person available] to recite the beracha, the chatan should not recite it because it appears like spiritual aggrandizement.

שו”ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן פז

ואפילו להרא”ש כתובות דף ז’ שאינה ברכה לעשיית המצוה אלא שהוא נתקן לתת שבח להקב”ה …שא”כ [=שאם כן] היה ראוי שיהיה עצם החיוב על כל אדם שישנם בשעת האירוסין, משמע נמי שסובר שעיקר התקנה הוא רק להמקדש אף שאינה ברכה לעשיית המצוה…ומה שמברך אחר הוא כששומעין החתן והכלה שיוצאין ידי הברכה.

Responsa Iggerot Moshe, EH 1:87

Even according to Rosh Ketubot 7, that this is not a beracha over performing a mitzva but was enacted to give praise to God…for if so, it would be fitting that the obligation itself fall on every person who is there at the time of eirusin, it is also implied that he thinks that the fundamental enactment is only for the one performing kiddushin [the chatan], even though it isn’t a beracha over performing a mitzva….And that another recites the beracha is when the chatan and kalla hear it, that they discharge the obligation in the beracha.

שו”ת הר צבי אורח חיים א סימן מד

דלהרמב”ם אם אחר מברך הוי ברכה לבטלה, ומפני שלא לבייש נוהגין שאחר מברך, וכי מפני שלא לבייש התירו ברכה לבטלה

Responsa Har Tzevi OC I:44

For according to Rambam, if another [person] recites the beracha it is a beracha in vain. And in order not to embarrass the chatan the custom is for another to recite the beracha. And in order to avoid embarrassment, would they permit a beracha in vain?

שו”ת יביע אומר חלק ז – אבן העזר סימן יז

…אם המברך מכוין להוציא את החתן ידי חובת הברכה, וגם החתן מתכוין לצאת בברכתו, שפיר דמי. וכמ”ש [=וכמו שכתוב] בתשו[בות] הגאונים שערי צדק (שער א’ סי’ מה) שאין צריך שהחתן עצמו יברך, מידי דהוה אשליח צבור….ע”ש [=עיין שם]. וכן המנהג פשוט אצלינו שהרב מרא דאתרא מברך ברכת אירוסין, ואין החתן מברך בעצמו כדי שלא לבייש למי שאינו יודע לברך.

Responsa Yabia Omer VII EH 17

If the one reciting the beracha intends to discharge the chatan’s obligation in the beracha, and the chatan also intends to discharge his obligation through his beracha, it is fine. As it is written in the responsa of the Ge’onim Sha’arei Tzedek (1:45) that it is not necessary for the chatan himself to recite the beracha, similar to the case of the shali’ach tzibbur…see there. And thus is the widespread custom among us, that the rabbi of the community recites birkat eirusin, and the chatan does not recite it himself…

IN PRACTICE

כל המקדש אשה, בין ע”י [=על ידי] עצמו בין ע”י [=על ידי] שליח, מברך, [רמ”א] (הוא או השליח), (טור) וי”א [=ויש אומרים] דאחר מברך, (סמ”ג והגהות מיימוני) וכן נוהגין…[שולחן ערוך]…ואחר שיגמור הברכה, יקדש.

Whoever is mekadesh a woman, whether himself or through an agent, recites a beracha, Rema: (him or the agent). And there are those who say that another recites the beracha, and this is the custom…[Shulchan Aruch:] and after he finishes the beracha, he should perform kiddushin.

ונותנים להחתן והכלה לשתות מעט והמברך יוצא בזה ואף על גב דברכת הנהנין המברך צריך שיטעום מ”מ [=מכל מקום] כיון שנתקנה על הכוס ה”ל [=הווה ליה] כקידושא ואבדלתא דמוציא אחרים בברכת היין…

We give [the wine] to the chatan and kalla to drink a little, and the one who recites the beracha [over wine and birkat eirusin] discharges [his obligation to drink after reciting the beracha over wine] through this [their drinking]. Even though with a[n ordinary] birkat ha-nehenin [a beracha upon receiving enjoyment], the one who recites a beracha needs to partake, in any case, since it [birkat eirusin] was enacted over a cup, it is like kiddush and havdala, that he [the one reciting it] discharges others in the [accompanying] beracha over wine….

ברכת ארוסין צריכים עשרה לכתחילה:

Birkat eirusin needs [a quorum of] ten, le-chat’chila [if possible].

© DERACHEHA: WOMEN AND MITZVOT 2020