
זוהי הערכה שמתאימה לסיום יחידת לימוד באופן כזה שכל חבר בכיתה תורם ליצירה המשותפת.
מה אנחנו מעריכים?
ידע- החומר הנלמד ביחידה האחרונה
מיומנויות- איתור מידע, מיזוג מידע, חשיבה ביקורתית, עבודת צוות
תהליך העבודה
1. צרו ביחד רשימה של דברים שצריכים להיות בדף המקורות (אילו סוגי מקורות, שאלות לדיון, דעות אישיות וכו'...)
2. חלקו את הכיתה לקבוצות כך שיהיו 4-5 תלמידים בקבוצה
3. תנו לתלמידים זמן ללמוד כיצד יוצרים דף מקורות
4. חלקו לכל תלמיד צבע. זהו הצבע שבו התלמיד יעלה את החומרים שלו לדף.
5. הקצו לתלמידים זמן לבנות את הדף לפי קריטריונים שתקבעו יחד
6. בקשו מהתלמידים לשלוח לכם את הקישור לדף המקורות
ההוראות לתלמידים
דף לימוד קבוצתי לסיכום היחידה יוסף ואחיו
תלמידים יקרים. לסיכום היחידה שלמדנו, אתם מוזמנים ליצור יחד בקבוצה דף לימוד שאותו תוכלו לשתף עם החברים שלכם ועם המשפחה.
אנא בנו את הדף לפי ההנחיות הבאות:
1. בחרו פסוק או שניים מתוך סיפור יוסף ואחיו
2. הכניסו את המקור בראש דף המקורות
3. כתבו 2 או יותר שאלות על המקור
4. הכניסו מקור נוסף לדף שמקושר למקור הראשון (תוכלו למצוא זאת על ידי הקלקה על המקור הראשון)
5. כתבו עוד שתי שאלות על המקור הנוסף
6. צרפו תמונה או שיר שקשורים לשני המקורות
7. כתבו שתי שאלות או יותר על התמונה / שיר שצירפתם
8. כתבו סיכום לדף המקורות במילים שלכם
זכרו! על כל תלמיד לצבוע את מה שהוא העלה בצבע שלו, כך נוכל לדעת שנעשה פה מאמץ קבוצתי.
ההגשה הסופית
(ג) וְיִשְׂרָאֵ֗ל אָהַ֤ב אֶת־יוֹסֵף֙ מִכָּל־בָּנָ֔יו כִּֽי־בֶן־זְקֻנִ֥ים ה֖וּא ל֑וֹ וְעָ֥שָׂה ל֖וֹ כְּתֹ֥נֶת פַּסִּֽים׃ (ד) וַיִּרְא֣וּ אֶחָ֗יו כִּֽי־אֹת֞וֹ אָהַ֤ב אֲבִיהֶם֙ מִכָּל־אֶחָ֔יו וַֽיִּשְׂנְא֖וּ אֹת֑וֹ וְלֹ֥א יָכְל֖וּ דַּבְּר֥וֹ לְשָׁלֹֽם׃
שאלות:
1. למה יעקב אהב את יוסף יותר מכל האחים?
2. איך יעקב לא ראה שהוא מזיק ליוסף?
רש"י על בראשית ל"ז ד'
ולא יכלו דברו לשלום. מִתּוֹךְ גְּנוּתָם לָמַדְנוּ שִׁבְחָם, שֶׁלֹּא דִבְּרוּ אַחַת בַּפֶּה וְאַחַת בַּלֵּב:
שאלות על רש"י:
1. מה משמעות הביטוי אחת בפה ואחת בלב?
2. על איזה שבח רש"י מדבר?
3. למה חשוב לו להגיד משהו טוב על האחים?
לפני כמה וכמה שנות אלף
נפרדנו אני ואחי
הוא לכיוון של הקרירים האלה
אני לדרום מזרחי
יובלות על יובלות לא התראנו
ופתאום נפגשנו כאן
לא הכרנו כל כך השתננו
טוב שהשארנו סימן
מה הם עשו לך אתה בכלל לא דומה לי
בבכי צחק לי אחי
אתה לא נראה כל כך ישראלי
בטח שלא תנכי
כן, כל הצבעים עוד יזהירו
לכל הצדדים בעולם
לראות כולם את כולם
וכל הצדדים עוד יכירו
בגוונים השונים את עצמם
ויותר הצבעים לא יסתירו
אדם מאדם דם מדם
מי שמדבר צחקתי בכיתי למראה החיוור של אחי
למבטא המוזר שלו ביטא ביטא זה יותר תנכי?
הו כתונת פסים שלי כל פס בי נוגע
כל פס רוצה לקלף לי את העור
הו פסים פסים פסים שלי אני לא אשתגע
רק אתן לגוונים מעט אור
פולנים התנפלו על מרוקו
רוסים נכנסו בתימן
מצרים חטפה מטורקיה
שבדרך תקעה את יוון
איך שביניהם הסתבכנו
כבר סופר אף כי לא יאומן
אבל למה את המלחמות הזרות שלהם משכנו
אחרי שהם שכחו אותנו מזמן מזמן
הו כתונת פסים שלי כל פס בי נוגע
כל פס רוצה לקלף לי את העור
הו פסים פסים פסים שלי
אני לא אשתגע לא אשתגע
רק אתן לגוונים מעט אור
שאלות על השיר:
1. על מה מדבר השיר? הסבירו במילים שלכם
2. האם כתונת הפסים היא טובה או רעה?
3. מה הכוונה בכך שהפסים יזהירו? מה אנחנו רוצים שיקרה?
סיכום:
יעקב אוהב את יוסף יותר מכל האחים וכדי לסמן את זה הוא תופר לו כתונת פסים. כל המצב הזה גורם לאחים לשנוא אותו ולא לדבר איתו בכלל. למרות שרש"י מנסה למצוא נקודה חיובית אצל האחים ברור שהם שונאים אותו מסיבה די ברורה. כתונת הפסים מייצגת את הפילוג בין החלקים של עם ישראל. בשיר היפה של מאיר אריאל יש תקווה שכל הפסים יזהירו וכל חלק מהעם שלנו יראה כמה הוא מיוחד וביחד נהיה כתונת פסים אחת זוהרת.
אפשרויות גיוון והוספה
1. כמובן שאפשר להחליט לגבי הדף מה שתרצו- הוא יכול להיות קצר יותר או ארוך יותר. אתם יכולים לתת להם את המקור הראשון או לבקש מהם לבחור לבד וכו'...
2. לאחר שהתלמידים סיימו כדאי להקדיש את הזמן להערכת עמיתים.
3. הזדמנות מעולה לערב לימוד בית ספרי בהובלת תלמידי הכיתה
היתרונות שבשימוש בספריא
יכולת לשלב טקסט תמונה ווידאו באותו מקום
אפשרות לשיתופיות בין תלמידים ועם הורים בקלות
הסימון בצבעים מאפשר לכל תלמיד לקבל קרדיט על חלקו בדף
שמירה של הדף בתוך האתר תאפשר למורים להדגים לתלמידים אחרים כיצד התוצר הסופי יכול להיראות
קישוריות בין טקסטים מאפשרת גישה נוחה להרחבה על מקור מסוים.