רבי טרפון - "לא עליך המלאכה לגמור"
הדף מאת: בית מדרש אלול / בית מדרש אלול
דמותו של רבי טרפון דרך מאמריו ומעשיו, יחסו למלאכה, לשכר ועונש, ועל יחסי עובד – מעביד.
תמיר גרינברג, 'תמורות', מתוך: על הנפש הצמאה, הוצאת עם עובד: תל אביב 2000, עמ' 49
הגעתי אל הים רגלי,
דרך השוק המרוקן.
את הגלים איני מכיר.
אתמול היו פה אחרים, והסתלקו,
ואלו שעכשיו מלחכים את כפותי
ילכו גם הם.
הים אפל. החול אפל.
נאקתם של הגלים
גם היא באפלה.
עלי לילך עימם,
אך קודם כל
אשב עוד רגע קט
על מלאכתי.
לא לי להבטל ממנה,
לא אני הוא זה שישלימה.
© כל הזכויות שמורות למחבר
תלמוד ירושלמי, שביעית, פרק ד, הלכה ב
ירושלמי, שביעית, ד:ב:
כהדא רבי טרפון ירד לאכול קציעות מתוך שלו שלא בטובה כבית שמאי חמונ' סנטוריה ושרון חבטון עלוי חד חמא גרמיה בסכנה אמר לון בחייכון אמרין גו בייתי' דטרפון עתדין ליה תכריכין כד שמעון כן אישתטחון על אפיהון אמרין ליה רבי שרי לן אמר לון ייתי עלי על כל חוטרא וחוטרא דהוה נחית עלי הוינא שרי לכון על קדמייא באילין תרתין מילייהו נהג רבי טרפון כב"ש וסכין כחדא ובקריאת שמע ר' אבהו בשם רבי חנינא בן גמליאל כל ימיו של ר' טרפון היה מתענה על הדבר הזה ואמר אוי לי שנתכבדתי בכתרה של תורה
תרגום בעזרת ספר האגדה:
מעשה ברבי טרפון שירד ואכל קציעות (תאנים יבשים) מפרדסו. בא האריס (פועל המעבד את הפרדס ומקבל חלק מהפירות) שלו מצאו ולא הכירו. אמר: "האם זהו הגנב שגונב מפרותיי במשך כל השנה"? התחיל חובטו במקל והכניסו לשק וטענו על כתפו לטבעו בנהר. כשראה רבי טרפון את עצמו בסכנה, אמר לו: "לך ואמור בביתו של טרפון, הכינו לו תכריכים..." כששמע אותו האיש (והבין כי הוא מכה את בעל הנכסים), נשתטח לפניו ותלש שערו והיה צועק ובוכה: "רבי מחל לי". השיב לו: "יבוא עלי, אם לא על כל מקל ומקל שירד עלי, הייתי מוחל לך, על ראשון ראשון..." אמרו משום ר' חנינא בן גמליאל: כל ימיו של אותו צדיק נצטער על דבר זה. אמר: אוי לי שנשתמשתי בכתרה של תורה!
דיון
  • מדוע האריס גוזר עונש מוות על הגנב ולא פונה למערכת המשפט? האם הוא עושה את מלאכתו נאמנה?
  • איך האריס לא הכיר את ר' טרפון - המעסיק שלו?
  • מדוע ר' טרפון שותק ולא מגלה בפשטות את זהותו?
  • מה פירוש "להשתמש בכתרה של תורה"?
  • מה כוונת ר' חנינא: "כל ימיו של אותו צדיק נצטער על דבר זה" - על מה הוא הצטער?
  • [טו] רבי טרפון אומר:
    היום קצר, והמלאכה מרובה, והפועלים עצלים, והשכר הרבה, ובעל הבית דוחק.
    [טז] הוא היה אומר:
    לא עליך כל המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין ליבטל ממנה;
    אם למדת תורה הרבה, נותנין לך שכר הרבה;
    ונאמן הוא בעל מלאכתך, שישלם לך שכר פעולתך;
    ודע, שמתן שכרן של צדיקים לעתיד לבוא.
    Rabbi Tarfon said: the day is short, and the work is plentiful, and the laborers are indolent, and the reward is great, and the master of the house is insistent. He [Rabbi Tarfon] used to say: It is not your duty to finish the work, but neither are you at liberty to neglect it; If you have studied much Torah, you shall be given much reward. Faithful is your employer to pay you the reward of your labor; And know that the grant of reward unto the righteous is in the age to come.
    דיון
  • מהו הנמשל של דברי ר' טרפון?
  • מה דעתכם על הבחירה במשל מתחום העבודה ומיחסי עובד-מעביד?
  • מה משמעות הקריאה לעבור מתודעה של 'פועלים עצלים' לתודעה של 'בעל הבית'?
  • (א) שמעיה ואבטליון קבלו מהם. שמעיה אומר: אהוב את המלאכה, ושנא את הרבנות, ואל תתוודע לרשות. אהוב את המלאכה כיצד? מלמד שיהא אדם אוהב את המלאכה ואל אדם יהי שונא את המלאכה. כשם שהתורה נתנה בברית, כך המלאכה נתנה בברית...
    רבי שמעון בן אלעזר אומר: אף אדם הראשון לא טעם כלום עד שעשה מלאכה. שנאמר: (בראשית ב) "ויניחהו בגן עדן לעובדה ולשמרה", והדר (אחר כך) "מכל עץ הגן אכול תאכל". רבי טרפון אומר: אף הקדוש ברוך הוא לא השרה שכינתו על ישראל עד שעשו מלאכה, שנאמר: (שמות כה) "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם".
    Shemaya and Avatalyon received from them. Shemaya would say: Love work, hate power, and do not become too familiar with the authorities.
    Love work.” How so? This teaches us that a person should love work, and not hate work. For just as the Torah was given in a covenant, so work was given in a covenant, as it says (Exodus 20:10), “For six days you shall labor and do all your work, and the seventh day is the Sabbath of the Eternal your God.” Rabbi Akiva would say: Sometimes a person labors and escapes death, and sometimes a person does not labor and becomes liable for death from Heaven. How so? Say a person sat around all week and did no labor, and then on the eve of the Sabbath he had nothing to eat. But he had money that had been designated [to the Temple] in his house. So he took from this and ate, and thus became liable to death from Heaven. However, if he had labored on the building of the Temple, then even though they paid him in money designated for the Temple and he took that money and used it for food, he would still escape the death penalty.
    Rabbi Dostai would say: How do we know that if someone did no work all six days, he will end up doing work on the seventh? For, see, if he sat all the days of the week and did no work, and then on the eve of the Sabbath he had nothing to eat, he would then go out looking, and end up seized by conscription officers, who would grab him by the collar and force him to do on the Sabbath all the work that he did not do for six days.
    Rabbi Shimon ben Elazar would say: Even Adam did not taste anything until he worked, as it says (Genesis 2:15–16), “And God placed him in the garden, to work it and guard it”; and then [it says (verse 17)], “From every tree of the garden you may certainly eat.”
    Rabbi Tarfon would say: Even the Holy Blessed One did not rest His presence upon Israel until they had done work, as it says (Exodus 25:5), “Make Me a Sanctuary, and I will dwell among them.”
    Rabbi Yehudah ben Beteira would say: If someone who has no work to do, what should he do? If he has a dilapidated yard or field, he should go and work on them, as it says (Exodus 20:10), “Six days you shall labor and do all your work.” What do we learn from the phrase, “do all your work”? That even someone who has dilapidated yards or fields should work on them.
    Rabbi Yosei HaGalili would say: A person dies only because of idleness, as it says (Genesis 49:33), “And he expired [or: exhausted himself], and so was gathered to his people.”1It does not say that Jacob “died,” only that he was “gathered to his people.” Rabbi Yosei is reading that as a reward for “exhausting himself,” i.e., not being idle. And see, if someone is pushed and falls over on his own craftwork and dies, we know his death was because of idleness. And if he was standing on the top of the roof, the top of a palace, or the top of any building, or at the edge of the river, and he fell and died, we know his death was because of idleness.
    All this we know to be true for men. And how do we know it is also true for women? For it says (Exodus 36:6), “Let no man or woman do any more work for the donations to the Sanctuary.” And how do we know it is true also for children? For it says (there), “So the people stopped bringing.”
    Rabbi Natan said: When Moses was carrying out the work of the Tabernacle, he did not want to take direction from the chiefs of Israel. So the chiefs of Israel sat there quietly and said: Perhaps now Moses will need our help. When they heard the announcement in the camp that said enough work had been done, they said: Alas, we have not participated at all in the work of the Tabernacle! So they got up and added a great thing by themselves, as it says (Exodus 35:27), “And the chiefs brought the shoham stones [for the breastplate of the high priest].”
    דיון
  • מהו יחסו של רבי טרפון למלאכה (מתוך שלושת המקורות)?
  • מהו היחס האישי שלכם למלאכה? איזה פתגם משלכם הייתם מוסיפים בעקבות מקור זה?