מאי חנוכה דתנו רבנן בכה בכסליו יומי דחנוכה תמניא אינון דלא למספד בהון ודלא להתענות בהון שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה
(א) דברים האסורים והמותרים בחנוכה ובו ג"ס:
בכ"ה בכסליו (מתחילים) שמונת ימי חנוכה ואסורים בהספד ותענית אבל מותרין בעשיית מלאכה ונוהגות הנשים שלא לעשות מלאכה בעוד שהנרות דולקות ויש מי שאומר שאין להקל להם:
(1) On the 25th of Kislev (start) the eight days of Hanukkah, and they are prohibited for eulogizing and fasting, but are permitted for doing work. The women have made it a custom not to do work while the candles are burning. And there is [an opinion] that says that we may not be lenient for them.
ת"ר לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך אמר אוי לי שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים עמד וישב ח' ימים בתענית [ובתפלה]
הסיפור הציוני: הגות ומחקר
כמו המכבים בשעתם נירשם גם אנו הליגיונרים בדברי ימי העם העברי [...] נוכיח לכל העולם, כי בעורקינו עוד נוזל דם גיבורינו הקדומים.
נס כפול חוגגים אנו בחג החנוכה: ניצחון האומה על שונאיה החיצוניים, שחרורה מעול זרים, ושחרור המוני העם מלחץ הנוגשים היהודיים שנשענו על חיל יוון, ויחדיו דיכאו את עם יהודה. זאת אומרת: חוגגים אנו את הגברת הכוח הבריא, מעמד עובדי האדמה על הטפילים והעלוקות.
יצחק בן צבי. (נס חנוכה, האחדות, כט כסלו תרע"א)
אתם מוזמנים לעיין במקורות שונים אודות החג, המעידים כי יש גְרָסוֹת שונות לחג ובהן נפגשים ההסטוריה, המיתוס והשקפות העולם.
לשם התמודדות עם השאלה , אתם מוזמנים לעיין במספר מקורות השונים שלו:
הנרטיב המדרשי, הנרטיב הציוני ובשירה.