Like this? Login or create an account to build your own source sheet. אוהבים? התחברו או הרשמו כדי ליצור דף מקורות משלכם.
בס"ד

קידוש השם- בין חיים למוות- עיון בדמותו של טרומפלדור

Source Sheet by יאיר טיקטין
More info מידע נוסף
Created November 22, 2018 · 1462 Views נוצר 22 November, 2018 · 1462 צפיות

שביל ישראל, יום תל חי

  1. Loading Media...
  2. מידע:
    היום סיימתם את יום ההליכה הראשון של שביל ישראל.
    במהלך היום הלכתם ליד מקורות הירדן (החצבני- נחל שניר, הבניאס-נחל חרמון ,ונחל דן) ואת היום סיימתם ליד אנדרטת האריה השואג בתל-חי.

    האנדרטה (מעשה ידי הפסל אברהם מלניקוב) צופה על פני העמק והיא פריט נוף בולט בנוף הגלילי שהפך עם הקמתו לנקודת ציון ולסמל לאומי. מתחת לאנדרטה קבורים שמונת הרוגי הקרב על תל-חי (העיר "קרית שמונה" נקראת על שמם). על הקיר ברחבת הטקסים נכתב "בדם ואש יהודה נפלה בדם ואש יהודה תקום"
    בכניסה לבית העלמין ניתן לראות לוח זכרון לזכר שנים עשר חילי חטיבת המילואים של הצנחנים נשהרגו במקום במלחמת לבנון השניה, החילים התרכזו בכניסה לבית העלמין בדרכם ללבנון וטיל קטיושה נםפל בסמוך למקום המנוחה שליהם.
    מהתצפית באנדרטה אתם יכולים לראות את "חצר תל-חי" (המקום שבו התרחש הקרב, הכניסה לאתר בתשלום) ואת מכללת תל-חי המתחדשת ונופפ של עמק החולה והרי הגולן

     

    את הלימוד נפתח בשמיעת השיר "שיר עד" (נקרא גם "בגליל בתל חי", של המנהיג הציוני, חבר הכנסת וראש עירית חיפה- אבא חושי) ובהמשך נלמד את הלכות "קידוש השם" ברמב"ם ולצידם נקרא את ההספדים של זבוטינסקי, ברנר ובן גוריון ביום נפילתו על יוסף טרומפלדור וננסה לחשוב על מה אנחנו מוכנים למסור את הנפש.
    השמיעו את השיר וחישבו על השאלות שבהמשך

  3. Loading Media...
  4. שיר עד - אבא חושי
    בַּגָּלִיל, בְּתֵל חַי,
    טְרוּמְפֶּלְדּוֹר נָפַל.
    בְּעַד עַמֵּנוּ, בְּעַד אַרְצֵנוּ
    גִּבּוֹר יוֹסֵף נָפַל.
    דֶּרֶך הָרִים, דֶּרֶךְ גְּבָעוֹת
    רָץ לִגְאֹל אֶת שֵׁם תֵּל חַי,
    לֵאמֹר לָאַחִים שָׁם:
    "לְכוּ בְּעִקְּבוֹתַי".

    "בְּכָל מָקוֹם
    וּבְכָל רֶגַע
    תִּזְכְּרוּ אוֹתִי,
    כִּי נִלְחַמְתִּי וְגַם נָפַלְתִּי
    בְּעַד מוֹלַדְתִּי.
    כָּל הַיּוֹם אֲנִי חָרַשְׁתִּי
    וּבַלַּיְלָה קְנֵה רוֹבֶה בְּיָדִי אָחַזְתִּי
    עַד הָרֶגַע הָאַחֲרוֹן."

  5. חשבו:

    מה אתם יודעים על יוסף טרומפלדור?

    מה אתם יודעים על סיפור תל חי?

    להשלמת הידע אתם מוזמנים לצפות בסרטון של מכון החגים-בית השיטה על י"א באדר

  6. Loading Media...
  7. בימי ראשית המדינה היה יום תל חי יום זכרון משמעותי שצוין במערכת החינוך ובציבוריות הישראלית כולה והיה מעיין יום זכרון נוסף לגבורת הלוחמים לצד יום הזכרון הכללי ללוחמי צה"ל. היום צוין גם ע"י תנועות הנוער שמזוהות עם השמאל (הנוער העובד והלומד , והשמור הצעיר. חשוב לציין שבר כצנלסון, איש הרוח של תנועת העבודה חיבר את "היזכור" שנאמר עד היום בצה"ל, על קרב תי חי בו הוא ביכה את "זיו העלומים", ביום זה נקבע גם "יום ההגנה") וגם תנועות שמזוהות עם הימין (תנועת בית"ר היא ראשי תיבות של "ברית יוסף טרומפלדור") וגם תנועות הנוער הדתיות (ביום זה בני עקיבא עולה לביריה). עם השנים ובעיקר אחרי מלחמת יום הכיפורים , מלחמת לבנון והאינתיפאדה עומם המיתוס של הגבורה, והיום רק קומץ של אנשים ותנועות מציינים אותו.

    את הלימוד של היום נקדיש לגבורת לוחמי תל-חי.

    את הלימוד נפתח בלימוד "הלכות קידוש השם" מהספר משנה תורה  של הרמב"ם (1138-1204) . קראו את דף המקורות שלפניכם וחישבו על השאלות

  8. וּמֵאַחַר שֶׁיִּכָּנֵס בְּקִשְׁרֵי הַמִּלְחָמָה יִשָּׁעֵן עַל מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל וּמוֹשִׁיעוֹ בְּעֵת צָרָה וְיֵדַע שֶׁעַל יִחוּד הַשֵּׁם הוּא עוֹשֶׂה מִלְחָמָה וְיָשִׂים נַפְשׁוֹ בְּכַפּוֹ וְלֹא יִירָא וְלֹא יִפְחָד... וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁכָּל דְּמֵי יִשְׂרָאֵל תְּלוּיִין בְּצַוָּארוֹ. וְאִם לֹא נִצֵּחַ וְלֹא עָשָׂה מִלְחָמָה בְּכָל לִבּוֹ וּבְכָל נַפְשׁוֹ. הֲרֵי זֶה כְּמִי שֶׁשָּׁפַךְ דְּמֵי הַכּל. שֶׁנֶּאֱמַר (דברים כ, ח) "וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ".. וְכָל הַנִּלְחָם בְּכָל לִבּוֹ בְּלֹא פַּחַד וְתִהְיֶה כַּוָּנָתוֹ לְקַדֵּשׁ אֶת הַשֵּׁם בִּלְבַד....

    (15) "What man is there who is fearful and is faint-hearted" (Deut. 20:8)? Exactly so. This is one whose heart has no strength to withstand the strains of war68He is afraid he’ll be killed in battle due to his sins.. Now, once one becomes entangled with the perplexities of war, he should trust the Hope of Israel, and He will save him in times of trouble. He should know he is doing battle for the unity of the Name. He should place his life in His Hands and neither be afraid nor alarmed. He should not think about his wife or his children. Rather, he should wipe away thoughts of them from his heart, and clear himself of everything for the war. Anyone who thinks about or contemplates (matters) during the battle and frightens himself violates a Negative Commandment, as it says, “do not be faint of heart, nor be alarmed, do not flee, and be not frightened before them” (Deut. 20:3). And not only that, but all the blood of Israel hangs around his neck. If he did not win and did not fight the battle with all his heart and soul, he is like one who spills everyone’s blood, as it says, “lest he not melt his brothers’ hearts as has his” (Deut. 20:8). It is explicitly stated in the Tradition that, “Cursed be he who does the work of G-d sluggishly, and cursed be he who keeps back his sword from blood” (Jeremiah 48:10). However, anyone who does fight with all his heart without fear, and his intentions are only to Sanctify the Name, is promised that he will not be harmed and nothing bad will happen to him. He will build an upright home in Israel, and he and his children will earn merit forever, and merit The World To Come, as it says, “certainly, G-d shall make for my master a faithful house, for the wars of G-d does my master fight and no evil will be found with you all your days…And the soul of my master will be bound with the living, with the Lord your G-d…” (I Samuel 25:28-29).

  9. (א) כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל מְצֻוִּין עַל קִדּוּשׁ הַשֵּׁם הַגָּדוֹל הַזֶּה שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כב לב) "וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". וּמֻזְהָרִין שֶׁלֹּא לְחַלְּלוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כב לב) "וְלֹא תְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי". כֵּיצַד. כְּשֶׁיַּעֲמֹד עוֹבֵד כּוֹכָבִים וְיֶאֱנֹס אֶת יִשְׂרָאֵל לַעֲבֹר עַל אַחַת מִכָּל מִצְוֹת הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה אוֹ יַהַרְגֶּנּוּ - יַעֲבֹר וְאַל יֵהָרֵג , שֶׁנֶּאֱמַר בַּמִּצְוֹת (ויקרא יח ה) "אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אוֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם". וָחַי בָּהֶם וְלֹא שֶׁיָּמוּת בָּהֶם... (ב) בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים בִּשְׁאָר מִצְוֹת חוּץ מֵעֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וְגִלּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכַת דָּמִים...

     

    (יא) וְיֵשׁ דְּבָרִים אֲחֵרִים שֶׁהֵן בִּכְלַל חִלּוּל הַשֵּׁם. וְהוּא שֶׁיַּעֲשֶׂה אוֹתָם אָדָם גָּדוֹל בַּתּוֹרָה וּמְפֻרְסָם בַּחֲסִידוּת דְּבָרִים שֶׁהַבְּרִיּוֹת מְרַנְּנִים אַחֲרָיו בִּשְׁבִילָם.... כְּגוֹן.. שֶׁדִּבּוּרוֹ עִם הַבְּרִיּוֹת אֵינוֹ בְּנַחַת וְאֵינוֹ מְקַבְּלָן בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת...

    עַד שֶׁיִּמָּצְאוּ הַכּל מְקַלְּסִין אוֹתוֹ וְאוֹהֲבִים אוֹתוֹ וּמִתְאַוִּים לְמַעֲשָׂיו. הֲרֵי זֶה קִדֵּשׁ אֶת ה'

    (1) It is mandatory upon the whole house of Israel to sanctify this Great Name, for it is said: "And I shall be sanctified among the children of Israel" (Lev. 22.32). They are also charged not to blaspheme Him, for it is said: "And ye shall not profane My holy Name" (Ibid.). How are these commandments to be observed? If an idolater will force an Israelite to transgress one of the commandments of the Torah and threaten him with death for disobedience, it is mandatory that he transgress the commandment and be not put to death, for it is said concerning the commandments: "That which a man may do and live by it" (Ibid. 18.5)—"live by it, but not die for it". 1Sanhedrin, 74a; Yoma 85a; Abodah Zarah, 26b. C. G.Thus, if he chose death and did not transgress, his blood be upon his own head.

    (2) Whereat are these words directed? Concerning all other commandments, save idolatry, adultery and blood-shed. For respecting these three commandments, if one will say to him: "Transgress one of the three, or die," he shall die, and not transgress. Whereat are these words directed? When the idolater intends to have a personal enjoyment, as when he forces an Israelite to build his house, or cook his meals on a Sabbath, or when he forces a Jewish woman, and in like matters; but if he merely intended to make him violate commandments, then, if it happen between themselves, and there be no ten Israelites present, it is mandatory to transgress and not die; but if he forces him to go astray from one of the commandments in the presence of ten Israelites, he must suffer death and not transgress, even though the idolater did not intend to lead him astray save from one of the rest of the commandments.

    (3) And all these words are directed at a time which is not under pressure of arbitrary edicts, but at a time of arbitrary edicts such as when a wicked king, like Nebuchadnezzar and his associates arise and issue an edict against Israel to violate their religion, or one of the commandments, then he should die and not transgress even one of the other commandments, whether he is forced to do the transgression in the presence of ten, or whether the compulsion will be between himself and the idolater.

    (4) Whosoever, of whom it is said that he shall transgress and not die, if he die and did not transgress, the guilt thereof be upon his soul;2Ibid. 27. Tosfot commends such act. C. G. and whosoever, concerning whom it is said that he shall die and not transgress, and he did die and did not transgress, he sanctified the Name of God; and if this happened in the presence of ten Israelites, he sanctified the Name of God among many, even like unto Daniel, Hananiah, Mishael and Azariah and Rabbi Akiba and his associates, who have been slain by decree of a tyrannical government to which degree of martyrdom there is no parallel, concerning whom it is said: "But for Thy sake we are killed all the day; we are accounted as sheep for the slaughter" (Ps. 44.23); and concerning whom it is moreover said: "Gather my saints together unto me, those that have made a covenant with Me by sacrifice" (Ibid. 50.5). And whosoever, concerning whom it is said that he shall die and not transgress, did transgress and did not die, blasphemed the Name of God, and if he did this in the presence of ten Israelites, he blasphemed the Name of God in the presence of many, violated the mandatory commandment of the sanctification of God, and transgressed the prohibitive commandment of blasphemy. Nevertheless, because he committed the transgression in duress, he is not lashed, needless to say that no punishment of death is inflicted upon him by a tribunal, even though he commit murder in duress; for no punishment of either lashes or death is inflicted unless one commits the crime willfully in the presence of witnesses, and received a warning not to do it, even as it is said of one who sacrifices his children to Mollech: "And I will set my face against that man" (Lev. 20.3), which is traditionally understood to mean that that man was not under duress, nor in error, nor in ignorance. Now, if idolatry, which is the capital offense of them all, yet whosoever worships it in duress, is not guilty to be cut off from among his people, not to say of being put to death by a tribunal, a minori ad majus that an offense against the other commandments enumerated in the Torah should remain as the major premise. Furthermore, concerning adultery it is said: "But unto the damsel thou shalt do nothing" (Deut. 22. 26).3She was under duress. G. But if he can save his life and flee from the jurisdiction of such a wicked king, and he does it not, he is likened unto a dog that returneth to his vomit, and is called a willful worshipper of idolatry, and is deprived of the world to come, for he will descend into the nethermost level of the Gehenna.

    (5) If idolaters will demand one of a group of women, saying: "Yield us one of among you and we will defile her, if not we will defile you all", let all be defiled, rather than surrender to them one soul in Israel.4Terumot, 8.12. C. G. Likewise, if idolaters will say to a group of men: "Yield us one of you and we will kill him, if not we will kill you all", let all of them be killed rather than surrender to them one soul in Israel. If, however, they single out the one, saying: "Give us that man, if not we will kill you all", if he be guilty of a capital crime, as, for example, Sheba son of Bichri5See Second Samuel; 20. 1. G., they may surrender him to them, but it is not commendable to advise them to do so; if he be not guilty of a capital crime, they all must submit rather than surrender them one soul in Israel.

    (6) As they said on the subject of duress, so they said of sickness. How so? For example: One who takes sick and his life is despaired of, and doctors prescribe a remedy for him consisting of a certain thing which is forbidden, the doctor's orders are followed. Healing is effected by everything that the Torah forbids, where there is danger of death6Pesahim, 25a. C., save only idolatry, adultery and murder, which even in case of danger, must not be employed as means of healing. If he transgress and be cured by such means, the tribunal may visit upon him due punishment.

    (7) Whence do we know that even when life is in danger, none of these prohibitive commandments may be violated? From what it is said: "And thou shalt love the Lord thy God, with all thy heart, with all thy soul, and with all thy might" (Deut. 6.5), even though He taketh thy life.7Berakot 65b. G. And, the taking of one life in Israel to give healing to another life, or to save a man from an assassin is a thing which reason dictates not to do, for one life must not be sacrificed for another life. As for adultery, it is likened unto life itself, as it is said: "For as when a man riseth against his neighbor and slayeth him, even so is this matter" (Ibid. 22.26).

    (8) Whereat are these words against using other forbidden things as remedies, save where there is danger of life, directed? When given in a manner to enjoy it, as for example, feeding a sick person oysters or frogs, or leavened bread on Passover, or any food on the Day of Atonement; but when administered not in a manner to enjoy it, as, for example, to apply a plaster or poultice of leaven on Passover, or of uncircumcized fruit,8Fruit of a tree before the fourth year after it was planted. G. or a drink containing a mixture of forbidden ingredients of food, which is not at all palatable, is permissible, even when there is no danger, save only of grafted fruit from a vineyard, and milk together with meat, which are forbidden even when not enjoying them. Therefore, healing therewith is forbidden even in a manner not to enjoy it, unless there is danger of death.

    (9) One who coveted a certain woman and became dangerously sick so that his life was despaired of, and the doctors declared that for him there was no remedy save that she be with him, he shall die even though she be not wedded and even though the remedy be for him to talk to her from behind a screen, no permission shall be given to him; let him die9Sanhedrin, 74b. C. but no permission be given him to talk to her from behind a screen, so that the daughters in Israel shall not be without protection, and thereby become accustomed to consider unchastity lightly.

    (10) Whosoever willfully, without duress, will transgress one of the commandments of the Torah, because he despises it and does so spitefully, behold, he is blaspheming the Name. Therefore, it is said of false swearing: "Thou hast hereby defiled the name of thy God; I am the Lord" (Lev. 19. 12). And if he commits the offense in the presence of ten Israelites, he is guilty of public blasphemy. Conversely, if one abstains from sin, or fulfills a commandment without ulterior motive, not because of terror or fear, nor in pursuit of honor, but merely for the sake of the Creator, blessed is He! Even as Joseph the Pious did resist the temptation of his master's wife, behold, he doth sanctify the Name of God.

    (11) There are other things included in blasphemy, although they are not of themselves either among the mandatory or prohibitive commandments, as for example, when a great man, famed for his learning and piety, will do something that the public will suspect him on account thereof, even though such deeds be not transgressions, yet he has committed blasphemy, as for example: if he makes a purchase and does not pay for it at once,10Yoma, 86a. C. Baba Mezia, 83b. G. although he has the money and the vendors are claiming it and he delays them; or if he indulges in frivolity, or doth eat and drink with and among the ignorant,11Pesahim, 49a. C. or if his speech with his fellow men be not polite, or if he does not receive them pleasantly, but acts as one looking for strife and shows anger. In such and like matters, all measured by the standard of the greatness of such scholar, he must take particular care, and act exceedingly better than the law requires. Conversely, if the scholar restrains himself, speaks politely to his fellow men, and when among them acts like one of them, and receives them pleasantly, takes abuse from them but never gives abuse to them in return, respects them, even those who do not respect him, acts in business honestly, does not remain in company with the unlearned, nor visits their assemblies, and is rarely seen otherwise than to be engaged in the study of the Torah, wrapt in the prayer-garment and adorned with phylacteries, and performs his duties exceedingly more than the law requires, provided he does not go to extremes and does not act so ridiculously, so that all praise him and love him and crave to imitate his actions, behold he doth sanctify the Lord, and concerning him, the verse speaks, saying: "And He said unto me, thou art my servant, Israel, in whom I am glorified." (Is. 49.3).

  10. פשט- הסבירו את הטקסטים של הרמב"ם במילים שלכם. מתי לפי הרמב"ם חובה למסור את הנפש ומתי אסור?

    דרש- נסו להסביר מהו "קידוש השם" לפי הרמב"ם..

    רמז- הרמב"ם מזכיר את הביטוי "קידוש השם" גם ביחס לדיבור בנחת בשפה נקיה וגם ביחס למלחמה.

    מה לדעתכם הקשר בין הדברים?

    סוד- האם לדעתכם מי שנפל במלחמה על הגנת המולדת "מת על קידוש השם"?

     

    קראו את שלושת ההספדים על טרומפלדור וחישבו על השאלות

  11. ההספד של זבוטינסקי על יוסף טרומפלדור:

    "אלה היו דבריו האחרונים של יוסף תרומפלדור (ז'בוטינסקי כתב טרומפלדור באות ת' ומכאן הגיע השם של בית"ר- "ברית יוסף תרומפלדור". י.ט)  בראותו את צער חבריו בפני הקרבן הגדול הזה: "אין דבר – טוב למות בעד ארצנו". כל מי שהכיר אותו יוכל לשער את בת-הצחוק השקטה, שריחפה על שפתיו באמרו את הדברים האלה. הוא לא היה נתון למילים גבוהות; הרצינות היסודית, העמוקה, שהייתה בנפשו, הורגלה להתבטא במעשים, לא בנוסחאות; וכשהיה מוכרח לפעמים לגלותה באמרי-פיו, היה כמתבייש, וכיסה על דבריו בצעיף של בת-צחוק ובמלת-הקדמה של צנועים: "אין דבר"".

     

    ההספד של יוסף חיים ברנר על טרומפלדור: 

    היאמר מעתה כל חלש בנו: גיבור אני! – ויהיה לגיבור?

    ... השמענו שם כולנו את הד הקריאה החרישית-הרוממה של הגיבור כרוּת-הזרוע:

    – "טוב למות בעד ארצנו" – ?  טוב!

    אשרי מי שמת בהכרה זו – ותל-חי למראשותיו.

  12. נאום דוד בן גוריון ביום תל חי 1943 באנדרטת האריה השואג:
    לא למות באנו הנה. לא טוב למות. טוב לחיות. צמאון החיים, אהבה לחיים הביאה לכאן את הצעיר הגִדם מפטרבורג. אהבת חיים גדולה הביאה אותו לארץ הזאת. ואם הוא אמר - והוא אמר את זה ברגע שאדם מביע את האמת העמוקה ביותר, כי הוא אמר את זאת לפני מותו - ״טוב למות בעד ארצנו״, הוא אמר זאת מתוך אהבת החיים. מפני שכדאי לחיות. אבל החיים שאהב היו חיים של בני-חורין. חיים של יהודי גאה שלא יעשו בו מה שעושים עם רבבות יהודים עכשיו בתופת הנאצית. אפשר לחיות חיים שכדאי לחיות, רק אם יודעים למות, למות בגבורה... לא נהיה ראויים לחיים אלה וחיינו לא יהיו חיים, אם כל צעיר וצעירה בתוכנו לא ידעו גם הם, כשיש הצורך, למות. ואנו נקראים להתכונן ולא למות - לחיות אבל גם להילחם".

     

    הערה: שבועיים לפני מותו כתב טרומפלדור במכתב לאחותו: "המוות - נפשי איננה שואפת אליו; אך גם הוא, המוות, לא יעז לומר כי אני מפחד מפניו. דע, שאשתדל ללכת לעולם הבא, ככל האפשר בשמחה, תוך הכרה שאני נופל למען הקמת ארץ ישראל עברית חופשית."

    ביחס לנאומו של בן גוריון חשוב לציין שטרומפלדור לא רק נפל על הגנת המולדת , טרומפלדור היה רופא, צמחוני, זכה בשתי אותו הצטינות רוסיים במלחמת רוסיה-יפן (בו הוא איבד את ידו) ,הוא הקים בית ספר ללימוד קרוא וכתוב לחיילים הרוסיים במהלך ימיו בשבי היפני, הוא למד משפטים (בנוסף להשכלתו כרופא), ממקימי הגדודים העבריים, ממארגני ההגנה העצמית של היהודים ברוסיה, הקים את ארגון החלוץ, ומפורסם בזכות אמירתו בשבח חיי השליחות: "חסר גלגל -אני גלגל"

     

  13. פשט- הסבירו במילים שלכם את שלושת ההספדים

    דרש- מה לדעתכם רצה ז'בוטינסקי להגיד בכך שהוא הדגיש את המילים "אין דבר" במילותיו האחרונות של טרומפלדור?

    רמז- מה לדעתכם רצה ברל כצנלסון להגיד במילים   "אשרי מי שמת בהכרה זו- ותל חי מראשותיו" ?

    סוד- מה החידוש בדבריו של בן גוריון? בן גוריון מדגיש ש"טוב לחיות" מה לדעתכם היחס בין אהבת החיים לבין ההקרבה ? מה דעתכם על "הגבורה" של טרומפלדור בעקבות קריאת שלושת ההספדים.

     

  14. חשבו, האם יש דברים שאתם מוכנים למות בעבורם?

    האם תסכימו להקריב את חייכם תמורת הצלת בני משפחה? הצלת חברים? למען ערכי השוויון והצדק? למען הגנת המולדת? למען עם ישראל?

    לסיכום הלימוד אתם מוזמנים להאזין לשיר "עד הקצה" של דנה ברגר. חשבו על השורה בשיר "ונדמה שאין סיבה לחיות, אם אין סיבה למות"

  15. Loading Media...
  16. הזמנה למסע:

    י"א באדר היום שמחבר בין היום הראשון ליום האחרון של שביל ישראל- מהאריה השואג בתל חי לדגל הדיו באילת. מעט לפני י"א באדר 1949 הניפו לוחמי חטיבת הנגב את דגל הדיו באילת באירוע שמסמל את סיום מלחמת השחרור ותחילת 70 שנות עצמאות. כך שבמידה מסוימת האנדרטה שנמצאת בנקודה הצפונית ביותר בישראל (האריה השואג) והאנדרטה שנמצאת בנקודה הדרומית ביותר (דגל הדיו) מחוברות בינהם דרך תאריך משותף . האריה השואג מסמל את תחילת המאבק על הארץ ואילו דגל הדיו מסמל את סיום המלחמה. 

    אתם מוזמנים לעשות תמונה מיוחדת באריה השואג, ובעוד כחודשיים, בסיום שביל ישראל, לשחזר את התמונה למרגלות דגל הדיו (במכינת עמי-חי, אנחנו פותחים את מסע חובק ישראל בשירת התקווה באריה השואג ומסיימים בשירת התקווה בדגל הדיו)

    י"א באדר הוא גם יום העליה לארץ של א.ד וגרדון, יום לידתו של יואל משה סלומון (זה מהשיר על פתח תקווה...), יום פטירתו של ש"י עגנון, יום פטירתו של הרב המקובל החיד"א ( הרב חיים יוסף דוד אזולאי- שפעל לעלית יהודים לארץ ישראל עוד לפני ראשית הציונות), יום העליה לביריה והיום שבו התקיים מבצע אנטבה והיום שבו הונף דגל הדיו בעיר אילת והסתימו קרבות מלחמת השחרור

     

  17. Loading Media...
  18. הרחבה א: בין טרומפלדור ליהודה המכבי
    החוקר העצמאי, ד"ר משה נחמני , הוציא בשנת המאה לקרב תל חי ספר חדש על יוסף טרומפלדור בשם "הגיבור הלאומי פרקים בחייו של טרומפלדור". בספר דן המחבר בסבו של טרומפלדור הרב שמואל אשר, באביו של טרומפלדור זאב וולף שנחטף לצבא הרוסי  בגזרת הקנטוניסטים  ולמרות השרות הארוך שמר על יהדותו. זאב וולף נתן לבנו את השם העברי "יוסף" כי כמו יוסף גם הוא שמר על יהדותו בארץ נכריה (טרומפלדור נולד בסמוך לפרשת מקץ בה קורים בתורה עם יוסף אבינו). נחמני עוסק ביחסו החיובי של טרומפלדור וחבריו למסורת ודן בקשר שבין טרומפלדור לבין יהודה המכבי (טרומפלדור נולד בחג החנוכה וראה את עצמו כממשיכו של יהודה המכבי, גם משפטו האחרון "טוב למות בעד ארצינו" מתכתב עם ציטוט של יהודה המכבי מספר מכבים א,ט י "ומתנו בגבורה בעד אחינו").עוד על השקר בין טרומפלדור ליהודה המכבי ניתן לקרא כאן: https://religious-zionism.blogspot.com/2020/12/blog-post_17.html?fbclid=IwAR03k5e0VY94L8PS-QRSdSGyBbw65JXWuCSqPi2r4CkcNUSvpxaa3fadwYc

     

  19. הרחבה ב: בין טרומפלדור לבר כוכבא

    קשר מרתק נמצא בין בר כוכבא- המצביא האחרון בארץ ישראל לבין טרומפלדור- מחדש מיתוס הגבורה.
    אחד המיתוסים הידועים ביותר על בר-כוכבא , מיתוס שמונצח בשירו הידוע של לוין קיפינס "איש היה בישראל" הוא המיתוס שבו בר כוכבא רוכב על האריה. אבל לאן נעלם אותו אריה?
    ב-1943 פורסמה גרסה נוספת של סיפורי בר כוכבא מאת קיפניס, שהופיעה בשם “ארי האבן” בכתב העת “מעלה” 15. העלילה בפרסום זה מתארת כיצד האריה של בר כוכבא מחפש לעצמו אדון אחר, לאחר מות אדונו האהוב בקרב בביתר, ומוצא לבסוף אדון הרואי נוסף ועכשווי – יוסף טרומפלדור איש תל חי. לאחר מותו של האחרון, על פי הסיפור, קפא האריה, והפך לפסל האריה המוכר לכול והמוצב עד היום בתל חי. על פי קיפינס האריה בתל חי הוא הוא האריה של בר כוכבא.
    קישור דומה עשה גם זאב זבוטנסקי בכך שקרא לתנועתו בשם ביתר- שם שמחבר בין העיר ביצתר- המעוז האחרון של בר כוכבא, לבין בית"ר- ברית יוסף תרומפלדור. כדי להתאים את הקשר בין בר כוכבא לתל חי, שינה זבוטנסקי את האיות של טרומפלדור והשתממש באות ת' במקום באות ט'.
    על פי קיפיניס  לאחר מותו של בר כוכבא, נכנס האריה  (הוא אריה הגבורה היהודית) , ויחד אתו נכנס כל העם היהודי למערה של 2000 שנות גלות (היא מערתו של בר יוחאי, מערת לימוד התורה ועזיבת ההיסטוריה). אבל לאחר 2,000 שנות תנומה אריה הגבורה מיתערורר והוא הוא האריה השואג על קברו של הגיבור הלאומי יוסף טרופלדור.


  20. Loading Media...
  21. סיום הסיפור "ארי האבן" של לוין קיפינס. סיפור שקושר בין האריה של בר כוכבא לאריה של יוסף טרומפלדור

  22. Loading Media...
Made with the Sefaria Source Sheet Builder
www.sefaria.org/sheets
Add Highlight הוספת צבע להדגשה
Create New
Save שמירה