תחילת מסלול שביל ישראל: ליד תל דן.
תל דן הוא אתר ארכאולוגי שבו שרידים החל מתקופת האבן, דרך תקופת המלוכה הישראלית ועד התקופה הרומית (אחרי התקופה הרומית הישוב עבר לבניאס).
העיר דן מוזכרת במקורות כעיר שהקימו אנשי שבט דן שעלו צפונה מהנחלה המקורית שלהם שבמרכז הארץ (גוש דן נקרא על שם שבט דן ששם היתה נחלתו המקורית). העיר דן היתה גבולה הצפוני של ממלכת ישראל ("מדן ועד באר שבע"), המלך ירבעם הקים במקום במות פולחן ובהם עגלי זהב. בתל דן נמצאה הכתובת הקדומה ביותר שמזכירה את שלטון "בית דוד" (הכתובת נמצאת כיום במוזאון ישראל).
את הלימוד נפתח עם טקסט מספר מלכים וטקסט של חיים נחמן ביאליק שמתכתב איתו
בתמונה העליונה: שימור השער הכנעני- שער אברהם ("וַיִּשְׁמַע אַבְרָם, כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו... וַיִּרְדֹּף, עַד-דָּן."בראשית יד ד)
בתמונה התחתונה: חומת העיר מימי ממלכת ישראל (וַיִּבְנוּ אֶת-הָעִיר, וַיֵּשְׁבוּ בָהּ. וַיִּקְרְאוּ שֵׁם-הָעִיר, דָּן, בְּשֵׁם דָּן אֲבִיהֶם, אֲשֶׁר יוּלַּד לְיִשְׂרָאֵל; וְאוּלָם לַיִשׁ שֵׁם-הָעִיר, לָרִאשֹׁנָה." שופטים י"ח)
קראו את הקטע הבא על פעולותיו של ירבעם בן נבט. וחשבו אל השאלות שבהמשך
...וַיְדַבֵּ֣ר אֲלֵיהֶ֗ם (רחבעם, בנו של שלמה המלך) כַּעֲצַ֤ת הַיְלָדִים֙ לֵאמֹ֔ר: אָבִי֙ הִכְבִּ֣יד אֶֽת־עֻלְּכֶ֔ם וַאֲנִ֖י אֹסִ֣יף עַֽל־עֻלְּכֶ֑ם, אָבִ֗י יִסַּ֤ר אֶתְכֶם֙ בַּשּׁוֹטִ֔ים וַאֲנִ֕י אֲיַסֵּ֥ר אֶתְכֶ֖ם בָּעַקְרַבִּֽים.
וַיַּ֣רְא כָּל־יִשְׂרָאֵ֗ל כִּ֠י לֹֽא־שָׁמַ֣ע הַמֶּלֶךְ֮ אֲלֵיהֶם֒ וַיָּשִׁ֣בוּ הָעָ֣ם אֶת־הַמֶּ֣לֶךְ דָּבָ֣ר לֵאמֹ֡ר מַה־לָּנוּ֩ חֵ֨לֶק בְּדָוִ֜ד וְלֹֽא־נַחֲלָ֣ה בְּבֶן־יִשַׁ֗י לְאֹהָלֶ֙יךָ֙ יִשְׂרָאֵ֔ל ....
וַיְהִ֞י כִּשְׁמֹ֤עַ כָּל־יִשְׂרָאֵל֙ כִּֽי־שָׁ֣ב יָרָבְעָ֔ם וַֽיִּשְׁלְח֗וּ וַיִּקְרְא֤וּ אֹתוֹ֙ אֶל־הָ֣עֵדָ֔ה וַיַּמְלִ֥יכוּ אֹת֖וֹ עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵ֑ל, לֹ֤א הָיָה֙ אַחֲרֵ֣י בֵית־דָּוִ֔ד זוּלָתִ֥י שֵֽׁבֶט־יְהוּדָ֖ה לְבַדּֽוֹ.
וַיֹּ֥אמֶר יָרָבְעָ֖ם בְּלִבּ֑וֹ עַתָּ֛ה תָּשׁ֥וּב הַמַּמְלָכָ֖ה לְבֵ֥ית דָּוִֽד אִֽם־יַעֲלֶ֣ה הָעָ֣ם הַזֶּ֗ה לַעֲשׂ֨וֹת זְבָחִ֤ים בְּבֵית־יְהוָה֙ בִּיר֣וּשָׁלִַ֔ם וְ֠שָׁב לֵ֣ב הָעָ֤ם הַזֶּה֙ אֶל־אֲדֹ֣נֵיהֶ֔ם אֶל־רְחַבְעָ֖ם מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה...
וַיַּ֕עַשׂ שְׁנֵ֖י עֶגְלֵ֣י זָהָ֑ב וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֗ם רַב־לָכֶם֙ מֵעֲל֣וֹת יְרוּשָׁלִַ֔ם- הִנֵּ֤ה אֱלֹהֶ֙יךָ֙ יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁ֥ר הֶעֱל֖וּךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃ וַיָּ֥שֶׂם אֶת־הָאֶחָ֖ד בְּבֵֽית־אֵ֑ל וְאֶת־הָאֶחָ֖ד נָתַ֥ן בְּדָֽן׃
... וַיַּ֣עַשׂ יָרָבְעָ֣ם ׀ חָ֡ג בַּחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁמִינִ֣י בַּחֲמִשָּֽׁה־עָשָׂר֩ י֨וֹם לַחֹ֜דֶשׁ ... בַּחֲמִשָּׁ֨ה עָשָׂ֥ר יוֹם֙ בַּחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁמִינִ֔י בַּחֹ֖דֶשׁ אֲשֶׁר־בָּדָ֣א מִלִּבּ֑וֹ וַיַּ֤עַשׂ חָג֙ לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל
הבמה של ירבעם בן נבט בתל דן ואתר הפולחן שלידה, מחקרים שונים מראים שהבמה נבניתה בגודל דומה למקדש שלמה שבירושלים
דמות עגל זהב.
יש הרואים אני שני העגלים, כתחליף לשני הכרובים (עגלים מכונפים) שחפפו מעל ארון הברית במקדש שלמה בירושלים וסימלו את הכסא של האל שיושב בשמים ושומר על ירושלים. ירבעם שם את שני העגלים בגבולות של ממלכתו, בגבול הדרומי בבית אל, ובגבול הצפוני בדן, וכך הוא סימל שהאל שומר על כל ממלכתו .
שאלות למחשבה ולדיון:
פשט: ספרו את הטקסט במילים שלכם
דרש: למה ירבעם בחר לשים עגלים בדן?
רמז: האם גם כיום אנחנו מוסיפים מקומות קדושים וחגים נוספים ללוח השנה?
סוד: מה דעתכם על פעולותיו של ירבעם?
מכתבו של ביאליק לדוד אומנסקי 1930:
(דוד אומנסקי, מזכיר קבוץ גניגר שבעמק יזרעאל שלח מכתב לביאליק ובו הוא ביקש מהמשורר הלאומי להמציא טקס חדש לחג הפסח לטובת הקיבוצים החילוניים, זוהי תשובתו של ביאליק)
את החגים אין בודים מן הלב. כבר ניסה ירבעם לעשות כזאת ולא הצליח.
אפשר ל”נסח” ול”סגנן” קצת את החגים, אבל לא לברוא יש מאין.
החג הוא עניין של יצירה קיבוצית, שמשתתפים בה כוחות ויסודות מרובים ושונים: הדת, המסורת, ההיסטוריה, האומנות, הטבע ....
עצתי האחת היא: חוגו את חגי אבותיכם והוסיפו עליהם קצת משלכם לפי כוחכם ולפי טעמכם ולפי מסיבתכם. העיקר שתעשו את הכל באמונה ומתוך הרגשה חיה וצורך נפשי, ואל תתחכמו הרבה.
אבותינו, לא נמאסו עליהם שבתותיהם ומועדיהם, אע”פ שחזרו עליהם כל ימי חייהם כמה וכמה פעמים בנוסח אחד. הם מצאו בהם כל פעם טעם חדש ואִתְעַרוּתָא חדשה...
בכבוד רב ובברכת החג הקרוב
חיים נחמן ביאליק
פשט: ספרו את תוכן המכתב במילים שליכם
דרש: למה ביאליק מזכיר את ירבעם בן נבט בתשובתו? מה למד ביאליק מהעגלים שבתל דן?
רמז: מה לדעתכם המשמעות של "והוסיפו עליהם קצת", מה ההבדל בין המצאת החג של ירבעם לבין הוספה על החגים של ביאליק
סוד: תנו דוגמאות מהחגים שאתם חוגגים שבהם אתם מקיימים את צוואתו של ביאליק
הזמנה למסע:
תל דן שנמצא לידנו מעורר בנו את השאלה של חידוש מול מסורת, של חגים עתיקים אל מול חגים חדשים. האזהרה של ביאליק היא אזהרה מהדהדת - שאם נוותר על לוח השנה המסורתי יש חשש לפיצול של הממלכה כמו בימי ירבעם.
בהמשך המסע ניפגש עם מקומות שונים בארץ ישראל שהסיפור שלהם יעמת אותנו את מול השאלות הגדולות .
אנחנו מקווים שהמפגש עם נופי הארץ ועם האנשים בדרך, וכן המפגש שליכם זה עם זה , והלימוד המשותף, ייסיע לכם למצוא תשובות.
לסיכום אתם מוזמנים לשמוע את השיר "עגל הזהב " של אהוד בנאי ולחשוב על היחס בין עגלי הזהב העתיקים בתל דן לבין עגלי הזהב המודרנים בגוש דן...
עגל הזהב-אהוד בנאי
אנחנו כאן בלב מדבר
צמאים למים חיים
ואתה על ראש ההר
מעל העננים
אין שום אות
אין סימן
כל כך הרבה ימים
במעגל סגור מסתובבים
סביב עגל הזהב.
אין מי שיכה על הסלע
מי יתן כיוון
באפילה כאן נלחמים על כל פירור
סביב עגל הזהב
הוא לא יורד מראש ההר
הוא לא יורד אל העם
הם יוצאים במחול טירוף
ושוכחים את עצמם
רוקדים סביב עגל הזהב
סביב עגל הזהב
מתחננים אליו, אל נא תעזוב אותנו עכשיו
היה לנו לאב
עדר נעזב, רוקד סביבו
קורא אליו לשווא
עגל הזהב
הרחבה :
תל דן או תל אל קאדי- על שימור שמות.
כשעם ישראל חזר לארצו משנות הגלות, רבים חיפשו את המקומות שמוזכרים בתנ"ך. איפה נמצאות שכם וחברון? איפה שפרעם או ציפורי?
אחד מהדרכים שסייעו בזיהוי המקומות היה שימור השמות על ידי האוכלוסייה הערבית. כך ליד מעין מצאו הארכאלוגים את חורבות מעון המקראית, וליד ספוריה מצאו את חורבות ציפורי התלמודית. במשך כ1,500 שנה שמרה האוכלוסיה המקומית על המשות המקראיים והתלמודיים של המקומות (וזאת למרות שבשפה הערבית אין משמעות למילים "ספוריה" או "מעין") . ישנם מספר מקומות שבהם השפה הערבית לא שימרה את השם העברי אלאמ את המשעות שלו. דוגמא מובהקת לכך ניתן לראות בתל דן, שנקרא בפי האוכלוסייה הערבית בשם "תל אל קאדי" שהרי קאדי בערבית הוא שופט, או דיין- זה שדן את התושבים (תל דן= תל אל קאדי)
סביב השם תל אל קאדי התפתחה אגדת עם שמספרת ששלושת מקורות הירדן רבו מי יהיה זה שיגיע לימת הכנרת, ולבסוף בתל אל קאדי, האל ירד ודן והחליט ששלושת הנחלים יתאחדו ביחד לנהר הירדן.
אגדה זו הולחנה על אמיתי נאמן וניתן להאזין לה בקישור הבא (בביצוע של יפה ירקוני)