הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל עומד בבסיס הזהות הלאומית והתרבותית של היהדות. בכל הדורות אנו מוצאים ביטויים לחשיבותה של הישיבה בארץ ישראל ולכמיהה לשוב ולחיות בה. כאשר אחד מבני הזוג מסרב להתגורר בארץ, הדבר משמש לעתים עילה לגירושין.
מתניתין:
הכל מעלין לארץ ישראל, ואין הכל מוציאין.
הכל מעלין לירושלים ואין הכל מוציאין.
אחד האנשים ואחד הנשים [...]
גמרא:
'הכל מעלין' - לאתויי מאי? [...]
לאתויי מנוה היפה לנוה הרעה. [...]
'הכל מעלין לירושלים' - לאתויי מאי?
לאתויי מנוה היפה לנוה הרעה.
'ואין הכל מוציאין' - לאתויי מאי?
לאתויי אפילו מנוה הרעה לנוה היפה.[...]
תנו רבנן:
הוא אומר לעלות, והיא אומרת שלא לעלות
כופין אותה לעלות, ואם לאו - תצא בלא כתובה.
היא אומרת לעלות, והוא אומר שלא לעלות
כופין אותו לעלות, ואם לאו - יוציא ויתן כתובה.
היא אומרת לצאת, והוא אומר שלא לצאת
כופין אותה שלא לצאת, ואם לאו - תצא בלא כתובה;
הוא אומר לצאת, והיא אומרת שלא לצאת
כופין אותו שלא לצאת, ואם לאו - יוציא ויתן כתובה.
ביאור:
משנה: הכל מעלין לארץ ישראל, שיכול אדם לכפות על בני ביתו לעלות לארץ ישראל ואין הכל (כלומר, אין אף אחד) מוציאין מארץ ישראל. וכן הכל מעלין לירושלים משאר ערי ארץ ישראל, ואין הכל מוציאין מירושלים.
אחד האנשים ואחד הנשים יכולים לכפות זה את זה לעלות לארץ או לירושלים.[...]
גמרא: על לשון המשנה "הכל מעלין" שואלים: לאתויי מאי? [להביא, להוסיף את מה] נאמרה לשון זו?
ומשיבים: לאתויי [להביא] מנוה היפה לנוה הרעה, שמותר להעלות ממקום טוב בחוץ לארץ למקום רע בארץ ישראל. [...]
הלשון במשנה "הכל מעלין לירושלים" –
לאתויי מאי [להביא את מה?]
לאתויי [להביא] שרשאי להוציא אף מנוה היפה במקום אחר בארץ ישראל לנוה הרעה בירושלים.
תנו רבנן [שנו חכמים]:
הוא הבעל, אומר לעלות לארץ ישראל,
והיא, אשתו, אומרת שלא לעלות - כופין אותה לעלות. ואם לאו [לא], שאינה רוצה -תצא בלא כתובה.
היא אומרת לעלות והוא אומר שלא לעלות - כופין אותו לעלות, ואם לאו [לא], שאינו רוצה -יוציא ויתן כתובה.
היא אומרת לצאת מן הארץ והוא אומר שלא לצאת -כופין אותה שלא לצאת. ואם לאו [לא], שאינה רוצה להשאר עמו - תצא בלא כתובה.
הוא אומר לצאת והיא אומרת שלא לצאת - כופין אותו שלא לצאת, ואם לאו [לא] שאינו מסכים להשאר עמה אם לא תצא עמו לחוץ לארץ - יוציא ויתן כתובה.
'הוא אומר לעלות' כו' - אינו נוהג בזמן הזה, דאיכא (שהרי יש) סכנת דרכים!
והיה אומר רבינו חיים (בן חננאל הכהן, בן דורו של רבנו תם): דעכשיו אינו מצוה לדור בארץ ישראל,
כי יש כמה מצות התלויות בארץ וכמה עונשין (=איסורי לאו, לדוגמא איסור לאו של שנת שמיטה)
דאין אנו יכולין ליזהר בהם ולעמוד עליהם.
'היא אומרת לצאת כופין אותה' – תימה: מאי איריא בארץ ישראל (יש לתמוה: מדוע דווקא בא"י)?
אפילו בשאר ארצות נמי (גם ניתן לכפות על האישה לחיות עם בעלה). היאך תוכל לדוחקו לצאת ממקומו?
ויש לומר: דהכא (כאן) – אפילו מנוה הרע לנוה היפה.
בעלי התוספות: פרשני התלמוד. ביניהם גם נכדיו וצאצאיו של רש"י, המאה ה- 12-13 באשכנז.
שאלה
ילמדנו רבנו:
ראובן נשא לאה באלכסנדריה, וכתב לה מאוחר (כתובה) מאה דינרים מצריים. והיא בת גדולי אלכסנדריה.
אחר ילדה לו בן. ובהיות ימיו קרוב לשלשה חדשים אירע בינו ובין קרובי אשתו מחלוקת,
ונשבע בפני עדים ששוב לא תהיה אשתו – אשתו, אם לא שתניח (עד שתוותר) מהמאוחר שלה שלשים דינרים. וכוונתו בזה לנצח קרובי אשתו.
וכאשר שמעו בזה קרובי אשתו, חרה להם למאוד, איך יגרע המאוחר מבלי היות לה חטא בזה,
ולהם זה לכלימה גדולה. ומנעו אותה מלעשות הדבר הזה.
ובא (ובאו) לפני בית דין, והודיעו שלא יוכל להכריחה על ככה (לגרוע מהמאוחר שלה).
והיה שם מי שלמדו (הציע לבעל) לבקש ממנה ללכת עמו לארץ ישראל לדור שם,
והיא לא תסכים בזה להניח אנשי מולדתה, ובזה תחסר המאוחר שלה, ותעשה רצונו.
ועשה (הבעל) ככה (ואיים עליה בזה), ובא לפני בית דין, וטען לפניו את הטענה הזאת.
והשיבו (הדיינים) : אם לא יהיה בדרך סכנה או דבר מעכב ההליכה, מחויבת האשה בהליכה לארץ ישראל והדירה שם (ולדור שם). ואם לא נתרצתה בזה, תצא מבלי כתובתה.
וסמך על המשנה (כתובות ק"י ב') "הכל מעלין לארץ ישראל ... תנו רבנן: הוא אומר לעלות, והיא אומרת שלא לעלות, כופין אותה לעלות. ואם לאו, תצא בלא כתובה". ועצמה תביעתו (וגברה טענתו) על אשתו.
וכאשר שמעו זה גדולי הקהל, חרה בעיניהם על כך, באמרם: מכאן ואילך כל מי שישנא אשתו, וירצה לגרשה מבלי כתובה, יעליל עליה את הטענה הזאת, ויהיה זה לסיבה לגרש רוב הנשים מבעליהן.
תורינו הדרתו הקדושה העל זה פקפוק, או לחזור בזה למנהג המדינה. ומה מחויב בזה. כפי חכמתו המופלאה ושכרו כפול.
תשובה
המפורסם אצלנו, אשר ראינו בתי דינים דנין בו במערב (צפון אפריקה), כך הוא:
שמחרימים בַּשם (משביעים בשם ה') על כל מי שעושה זה בדרך עלילה על אשתו, שלא לעשותו זולתי ללכת להתברך בארץ ישראל, לא זולת זה. ויענה הבעל אמן (עניית "אמן" היא אחת מדרכי השבועה. הדיין אומר את כל לשון השבועה, והנשבע אומר אחריו "אמן"). ואז יכריחו האשה ללכת עמו, או תצא מבלי כתובה. ככה ראינו אותם עושים [...]
אי (אם) זה איש ביקש לעלות לארץ ישראל, והוא מוחזק בכשרות, ולא היה בינו ובין אשתו מריבה בשום פנים,
אז נחייב אשתו לעלות עמו לארץ ישראל. ואם יחסר אחד מהתנאים הללו, אין לדון עליה לעלות עמו.
ואמנם, השועל הקטן (כינוי גנאי לאדם המוזכר בשאלה, שהציע לבעל לדרוש מאשתו לעלות לארץ ישראל), המלמד את הטענה הזאת והדומה לה, הוא מחזיק ידי עוברי עברה, ומשית יד עם רשע.
וזה כי כל מי שמבקש עלילות להיפטר מחיובו אשר נתחייב בו, כמו כובש שכר שכיר, והוא העושק כמו הגזלן. ואין הבדל אצלי בין מי שמשתעבד בשכיר לאחרית היום (מי שמעביד פועל ומתחייב לשלם בסוף היום), ואחר כך יבקש עליו עלילות דברים להפסידו שכירותו, ובין מי שעושה עם אשתו ככה לשתניח לו המאוחר שלה (שתותר על כתובתה) [...]
ואמנם הוקל על רוב בני אדם לצער נשותיהם לפטרם מכתובתם, וראוי להישמר מזה העוון ולמנוע הפועלים אותו. "שְׁ֭בֹר זְר֣וֹעַ רָשָׁ֑ע וָ֝רָ֗ע" (תהלים י,טו), "והצילו עשוק מיד עושקו" ("וְהַצִּ֥ילוּ גָז֖וּל מִיַּ֣ד עוֹשֵׁ֑ק" ירמיהו כא,יב).
וכתב משה.