1. עקרות האישה
והסבות המונעות ההריון הם רבות והם ידועות אצל הרופאים
ואפשר שתהיה סבה זה מן האיש לבדו או מן האשה לבדה או משניהם יחד.
(א) וְשָׂרַי֙ אֵ֣שֶׁת אַבְרָ֔ם לֹ֥א יָלְדָ֖ה ל֑וֹ וְלָ֛הּ שִׁפְחָ֥ה מִצְרִ֖ית וּשְׁמָ֥הּ הָגָֽר׃
(ב) וַתֹּ֨אמֶר שָׂרַ֜י אֶל־אַבְרָ֗ם הִנֵּה־נָ֞א עֲצָרַ֤נִי יְהוָה֙ מִלֶּ֔דֶת בֹּא־נָא֙ אֶל־שִׁפְחָתִ֔י אוּלַ֥י אִבָּנֶ֖ה מִמֶּ֑נָּה וַיִּשְׁמַ֥ע אַבְרָ֖ם לְק֥וֹל שָׂרָֽי׃
(ג) וַתִּקַּ֞ח שָׂרַ֣י אֵֽשֶׁת־אַבְרָ֗ם אֶת־הָגָ֤ר הַמִּצְרִית֙ שִׁפְחָתָ֔הּ מִקֵּץ֙ עֶ֣שֶׂר שָׁנִ֔ים לְשֶׁ֥בֶת אַבְרָ֖ם בְּאֶ֣רֶץ כְּנָ֑עַן וַתִּתֵּ֥ן אֹתָ֛הּ לְאַבְרָ֥ם אִישָׁ֖הּ ל֥וֹ לְאִשָּֽׁה׃
(ד) וַיָּבֹ֥א אֶל־הָגָ֖ר וַתַּ֑הַר...
(ד) נשא אשה ושהה עמה עשר שנים ולא ילדה אינו רשאי לבטל אלא יוציא ויתן כתובה שמא לא זכה ליבנות ממנה ואע"פ שאין ראיה לדבר זכר לדבר [שנאמר] (בראשית טז) מקץ עשר שנים לשבת אברם בארץ כנען....
(ה) מי שהיה בעלה זקן
או חולה
או [שהיה בעלה] חבוש בבית האסורים
או שהלך [בעלה] למדינת הים
אין עולין [להם] מן המנין
גרשה תלך ותנשא לאחר שמא לא זכתה ליבנות ממנו
(3) ...Rabbi Natan said: Beit Shammai say two boys [to fulfill pru urvu], like Moshe’s sons, as it is written: “And Moshe’s sons were Gershom and Elazar" (Chronicles 1 23:15). Beit Hillel say: a son and a daughter, as it is written: “Male and female God created them” (Genesis 5:2). Rabbi Natan said: Beit Shammai say: a son and a daughter, and Beit Hillel say: a son or a daughter....
(י) נשא אשה ושהתה עמו י' שנים ולא ילדה
יוציא ויתן כתובה או ישא אשה הראויה לילד
ואם לא רצה כופין אותו עד שיוציא...
וישא אשה הראויה ללדת:
הגה: ...דבזמן הזה אין נוהגין לכוף כלל
(10) If a man married a woman and stayed with her for ten years and did not produce children, he must divorce her and give her Ketubah, or marry another woman who can bear children. If he is unwilling, we force him to divorce. If he said, "I will not have intercourse with her. I will live with her with witnesses so that I will not be secluded with her." Whether she said this, or he said it, we do not listen; instead we require him to divorce or marry a child bearing woman. Rem"a: Some authorities say that this is true if they had no children at all. If, however, she birthed a viable child, even though he has not yet fulfilled obligation to be fruitful, we do not force him to divorce her. See (Shulchan Arukh, Even HaEzer 1), that these days we never force a divorce. A man is believed to say that he knows himself to be sterile, and we do not force him to marry a woman.
עיון ודיון
1. מהו הנושא בו דן חלקה האמצעי של המשנה?
2. מדוע נקבע דווקא פרק הזמן של עשר שנים?
3. מדוע האיש "אינו רשאי ליבטל" ?
4. מה מוסיפה ההלכה שבתוספתא על המשנה?
5. לדעתכם: האם ההלכות שבמשנה ובתוספתא מאזנות כראוי בין החובה להעמיד
צאצאים לבין מצבי עקרות של האישה? נמקו!
6. מה מוסיף ה"שולחן ערוך" על המקורות התנאיים?
(ד) מָשְׁכֵ֖נִי אַחֲרֶ֣יךָ נָּר֑וּצָה
הֱבִיאַ֨נִי הַמֶּ֜לֶךְ חֲדָרָ֗יו נָגִ֤ילָה וְנִשְׂמְחָה֙ בָּ֔ךְ
נַזְכִּ֤ירָה דֹדֶ֙יךָ֙ מִיַּ֔יִן מֵישָׁרִ֖ים אֲהֵבֽוּךָ׃
נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בָּךְ
תַּמָּן תְּנֵינַן: נָשָׂא אָדָם אִשָּׁה וְשָׁהָהּ עִמָּהּ עֶשֶׂר שָׁנִים וְלֹא יָלְדָה, אֵינוֹ רַשַּׁאי לִבָּטֵל,
אָמַר רַבִּי אִידֵי:
מַעֲשֶׂה בְּאִשָּׁה אַחַת בְּצִידוֹן שֶׁשָּׁהֲתָה עֶשֶׂר שָׁנִים עִם בַּעֲלָהּ וְלֹא יָלְדָה,
אֲתוֹן גַּבֵּי (באו לפני) רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי בָּעַיִן לְמִשְׁתַּבְקָא דֵּין מִדֵּין (להפרד זה מזה)
אֲמַר לְהוֹן: חַיֵּיכוֹן כְּשֵׁם שֶׁנִּזְדַּוַּגְתֶּם זֶה לָזֶה בְּמַאֲכָל וּבְמִשְׁתֶּה, כָּךְ אֵין אַתֶּם מִתְפָּרְשִׁים אֶלָּא מִתּוֹךְ מַאֲכָל וּמִשְׁתֶּה.
הָלְכוּ בִּדְרָכָיו וְעָשׂוּ לְעַצְמָן יוֹם טוֹב וְעָשׂוּ סְעוּדָה גְדוֹלָה וְשִׁכְּרַתּוּ יוֹתֵר מִדַּאי,
כֵּיוָן שֶׁנִּתְיַשְּׁבָה דַעְתּוֹ עָלָיו אָמַר לָהּ: בִּתִּי רְאִי כָּל חֵפֶץ טוֹב שֶׁיֵּשׁ לִי בַּבַּיִת, וּטְלִי אוֹתוֹ וּלְכִי לְבֵית אָבִיךְ.
מֶה עָשְׂתָה הִיא? לְאַחַר שֶׁיָּשַׁן רָמְזָה לַעֲבָדֶיהָ וּלְשִׁפְחוֹתֶיהָ וְאָמְרָה לָהֶם, שָׂאוּהוּ בַּמִּטָּה וּקְחוּ אוֹתוֹ וְהוֹלִיכוּהוּ לְבֵית אַבָּא.
בַּחֲצִי הַלַּיְלָה נִנְעַר מִשִּׁנְתֵיהּ כֵּיוָן דְּפָג חַמְרֵיהּ (שהתפוגג היין),
אָמַר לָהּ: בִּתִּי הֵיכָן אֲנִי נָתוּן?
אָמְרָה לֵיהּ בְּבֵית אַבָּא?
אָמַר לָהּ: מַה לִּי לְבֵית אָבִיךְ?
אָמְרָה לֵיהּ: וְלֹא כָךְ אָמַרְתָּ לִי בָּעֶרֶב, כָּל חֵפֶץ טוֹב שֶׁיֵּשׁ בְּבֵיתִי טְלִי אוֹתוֹ וּלְכִי לְבֵית אָבִיךְ. אֵין חֵפֶץ טוֹב לִי בָּעוֹלָם יוֹתֵר מִמָּךְ.
הָלְכוּ לָהֶם אֵצֶל רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי וְעָמַד וְהִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם וְנִפְקָדוּ,
לְלַמֶּדְךָ מָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא פּוֹקֵד עֲקָרוֹת אַף צַדִּיקִים פּוֹקְדִים עֲקָרוֹת.
רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י): תנא באמצע המאה השנייה לספירה, בגליל. תלמידו של רבי עקיבא. הלכות רבות מובאות משמו במשנה. המסורת מייחסת לו עריכת קבצי מדרשים על התורה. מזוהה גם עם תורת הקבלה והסוד. לזכרו מתקיימת מידי שנה הילולה במירון, בל"ג בעומר.
פותחים סוגריים
עקרה / רחל המושררת
בֵּן לוּ הָיָה לִי! יֶלֶד קָטָן,
שְׁחֹר תַּלְתַּלִים וְנָבוֹן.
לֶאֱחֹז בְּיָדוֹ וְלִפְסֹעַ לְאַט
בִּשְׁבִילֵי הַגָּן.
יֶלֶד.
קָטָן.
אוּרִי אֶקְרָא לוֹ, אוּרִי שֶׁלִּי!
רַךְ וְצָלוּל הוּא הַשֵּׁם הַקָּצָר.
רְסִיס נְהָרָה.
לְיַלְדִּי הַשְּׁחַרְחַר
"אוּרִי!" –
אֶקְרָא!
עוֹד אֶתְמַרְמֵר כְּרָחֵל הָאֵם.
עוֹד אֶתְפַּלֵּל כְּחַנָּה בְּשִׁילֹה.
עוֹד אֲחַכֶּה
לוֹ.
רחל (בלובשטיין)- מכונה גם "רחל המשוררת". מן הבולטות שבמשוררות העבריות. עלתה לארץ ישראל מרוסיה בתחילת המאה ה- 20, כדי לעסוק בחקלאות. דיוקנה הודפס על שטר כסף של 20 ₪.
2. עקרות האיש
הָאִישׁ מְצֻוֶּה עַל פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, אֲבָל לֹא הָאִשָּׁה.
רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן בְּרוֹקָא אוֹמֵר: עַל שְׁנֵיהֶם הוּא אוֹמֵר (בראשית א),
וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ:
(6) One may not abstain from procreation unless he [already] has children. Beit Shammai say: [One must have] two boys, and Beit Hillel say: [One must have] a boy and a girl, as it says, "Male and female He created them" (Bereishit 5:2). [If] one married a woman and waited for ten years and she did not bear children, he is not permitted to abstain [from his obligation]. [If] he divorced her she is permitted to marry somebody else, and the second [husband] is permitted to wait ten years with her. And if she miscarries he counts [ten years] from the point she miscarried. A man is commanded to procreate but a woman is not. Rabbi Yochanan ben Beroka says: It states to both of them, "And God blessed them and He said to them... be fruitful and multiply" (Bereishit 1:25).
ביאור: על פי "תנא קמא" , אם האישה תובעת שבעלה יגרש אותה בנימוק שברצונה לקיים מצוות פרייה ורבייה, תביעתה תידחה, משום שהיא אינה חייבת במצווה זו.
ואילו לדעת רבי יוחנן בן ברוקא, מצוות פרו ורבו חלה גם על האישה, אבל ההלכה לא נפסקה כמוהו.
הוא אמר: מינה
והיא אמרה: מיניה
אמר רבי אמי: דברים שבינו לבינה נאמנת
וטעמא מאי?
היא קיימא לה ביורה כחץ
הוא לא קים ליה ביורה כחץ
ביאור:
הוא, הבעל, אמר כי האשמה לחוסר ילדים היא מינה [ממנה]
והיא אמרה: מיניה [ממנו], שאיננו מסוגל לבעול כראוי.
אמר ר' אמי: בדברים שבינו לבינה כגון אלה - נאמנת האשה. ומסבירים: וטעמא מאי [וטעם הדבר מה הוא]?
היא - קיימא [מוחזק,ברור] לה אם בזמן ביאה הוא יורה כחץ,
הוא - לא קים ליה [מוחזק, ברור לו] אם הוא בגדר יורה כחץ.
עובדא הוה קמיה דרבי יוחנן בכנישתא דקיסרי
ואמר: "יוציא ויתן כתובה"
ואי סלקא דעתך לא מפקדה כתובה
מאי עבידתה דלמא בבאה מחמת טענה
כי ההיא דאתאי לקמיה דרב אמי
אמרה ליה: "הב לי כתובה"
אמר לה: זיל לא מיפקדת
אמרה ליה: מסיבו דילה מאי תיהוי עלה דהך אתתא?
אמר: כי הא ודאי כפינן!
ההיא דאתאי לקמיה דרב נחמן
אמר לה: לא מיפקדת
אמרה ליה: לא בעיא הך אתתא
חוטרא לידה ומרה לקבורה
אמר: כי הא ודאי כפינן!
ביאור:
עובדא הוה קמיה [מעשה היה, בא לפני] ר' יוחנן בכנישתא [בבית הכנסת] של קיסרי באשה שבקשה להתגרש מבעלה אחרי עשר שנים שלא ילדה.
ואמר: יוציא הבעל ויתן כתובה, כשהיה ברור שהאשה אינה יולדת בגללו.
ואי סלקא דעתך לא מפקדה [ואם עולה על דעתך לומר שאינה מצווה] - כתובה מאי עבידתה [מה מעשיה], כלומר, מדוע מגיעה לה כתובה?
ומשיבים: דלמא [שמא] מדובר שם במקרה שהיא באה מחמת טענה. שלא באה האשה לתבוע גט משום קיום מצות פריה ורביה, אלא שהיא רוצה בנים מחמת טענה אחרת - טענתה זו יש בה ממש, וכופים את הבעל לגרש ולתת כתובה.
כי ההיא דאתאי לקמיה [כמו אשה אחת שבאה לפני] ר' אמי וביקשה להתגרש, מפני שבעלה אינו מסוגל להוליד.
אמרה ליה [לו]: הב [תן] לי כתובה!
אמר לה: זיל, לא מיפקדת! [לכי, אינך מצווה] על פריה ורביה.
אמרה ליה [לו]: מסיבו דילה מאי תיהוי עלה דהך אתתא
[בזקנותה שלה מה יהא עליה, על אשה זו]?
על עצמה אמרה, שאם לא יהיו לה בנים - מי ידאג לה לעת זקנותה.
אמר: כי הא [במקרה כמו זה] - ודאי כפינן [אנו כופים] להוציא ולתת לה כתובה.
כעין זה מסופר: ההיא דאתאי לקמיה [אשה אחת שבאה לפני]
רב נחמן לתבוע גט וכתובה מבעלה, בטענה שאינו מוליד.
אמר לה: לא מיפקדת [אינך מצווה] על פריה ורביה.
אמרה ליה [לו]: לא בעיא הך אתתא חוטרא [וכי אין צריכה אשה זו מקל] לידה ומרה [ומעדר] לקבורה,
כלומר, שיהיו לה ילדים לתמוך בה בזקנותה ולטפל בה אחרי מותה?
אמר: כי הא ודאי כפינן [במקרה כמו זה ודאי אנו כופים] להוציא (לגרש)
סלקא דעתך: עולה על דעתך. ביטוי המציין דחייה של הרעיון שהועלה.
רבי יוחנן (בר נפחא)- גדול אמוראי ארץ ישראל (דור שני, מאה שלישית) . ראש ישיבת טבריה במשך מעל לשישים שנה! דבריו השפיעו רבות על שני התלמודים: הבבלי והירושלמי.
רבי אמי (בר נתן)- אמורא בדור השלישי. עלה מבבל לא"י. תלמידו של רבי יוחנן.
רב נחמן (בר יעקב) – מגדולי אמוראי בבל (דור שני ושלישי, מאות שלישית ורביעית), ראש ישיבת נהרדעא. ידוע כמומחה בדיני ממונות.
פסקי דין רבניים, חלק ד' - תיק ערעורים ער /תשט"ז/ 55 (תקציר)
בבית הדין הרבני הגדול
בפני כב' הדיינים: כ"ג הרב הראשי לישראל יצחק אייזיק הלוי הרצוג (ז"ל) - נשיא.
הרבנים ע' הדאייא, י' ש' אלישיב
בענין המערער: א. (בא כוחו: הרב י. ל. פנחס)
נגד הנתבעת: המשיבה: ב. (בא כוחה: עו"ד א. מלול)
הנדון: גט ומזונות ערעור מצד הבעל על פס"ד של ביה"ד האזורי תל אביב הדוחה תביעתו לכוף את אשתו לקבל ממנו גט והמחייב אותו במזונותיה למרות שאינה ראויה ללדת.
- דין הטענה בעינא חוטרא לידי מצד האשה ומצד הבעל. [...]
פסק - דין
[...]
ונראה פשוט, באשה הבאה מחמת טענה שחפצה לילד כדי שיהיה לה בן שתשען עליו.
וזה ממ"ש (ממה שנאמר) ביבמות דף ס"ה "בעינא חוטרא לידא ומרה לקבורה" - אין הכוונה שהאשה צריכה לטעון לשם מטרה זו והיינו להשען עליו חפצה ורצונה בילד ואז טענתה טענה.
אלא גם אם רצונה בילד בשביל הנאתה הפרטית שיש לאם מבניה וקורת רוח - שלה,
טענה אלימתא (חזקה) היא לחייב את הבעל בגט.
עיקר הטענה "דבעינא חוטרא לידא" באה רק לשלול שאין כוונתה לשם מצות פו"ר (פרייה ורבייה)
דע"ז (שעל זה) אמרינן לה: זיל לא מיפקדה. [...]
עיון ודיון:
1. במדרש שיר השירים רבה מסופר על זוג שהגיע לרבי שמעון בר יוחאי:
מדוע הגיעו אליו בני הזוג?
מדוע, לדעתכם, לא התפלל רשב"י על הזוג בפעם הראשונה, אלא רק כשהגיעו אליו
בפעם השניה?
2. עקרות הגבר: הסבירו את הביטוי "נאמנת". על מה האישה "נאמנת"?
3. התלמוד (מסכת יבמות, דף ס"ה עמוד ב') מספר על אישה המגיעה לבית דינו של רבי יוחנן בקיסריה.
מה מבקשת האישה?
מה פסק רבי יוחנן?
4. הגמרא מתרצת, כי רבי יוחנן פסק כך "מחמת באה לידי טענה" – הסבירו.
5. הגמרא מביאה שני תקדימים משפטיים: מקרה שנדון לפני רבי אמי ומקרה שהובא לרב
נחמן. הציגו את טענתה של כל אחת מן הנשים.
6. בית הדין הרבני הגדול מוסיף נימוקים, על חשיבותם של ילדים לבני-הזוג. הציגו את
הנימוקים הללו.
7. איזה מן הנימוקים בעד הולדת ילדים – שהובאו במקורות- מקובל עליכם? הסבירו
ונמקו!
8. מהי עמדתכם בנוגע להבאת ילדים לעולם? נסו להציג ולנמק את תפיסת עולמכם
בסוגיה זאת.
פותחים סוגריים
פותחים סוגריים
פסקי דין רבניים, חלק י פס"ד עמוד 241 (תקציר)
תיק מס' שבעת אלפים מאה עשרים ואחת /ל"ה/
בבית הדין הרבני האזורי תל - אביב - יפו
בפני כב' הדיינים: הרבנים ח' ג' צימבליסט, ע' אזולאי, ש' דיכובסקי.
בענין: התובעת: א' (ע"י בא כוחה, טוען רבני הרב אוירבך) נגד: הנתבע: ב' (ע"י ב"כ עו"ד רבשטיין)
הנידון: תביעת גירושין מסיבת עקרות.
תביעת אשה לגירושין בטענה שבעלה עקר ורוצה בילד להישען עליו.
טענת הבעל שהוא במצב תקין ואין לסמוך בזה על דעת רופאים.
- האם סומכים על דעת רופאים בקביעת עקרות.
- האם כופין בעל עקר לגרש את אשתו והולכים בזה אחר הרוב.
[...]
מסקנות
א. בעל שהוא עקר, ואשתו באה בטענה שרצונה בילד שתוכל להשען עליו (מרא לידא וחוטרא לקבורה),
כופין אותו לגרשה.
ב. נהוג ומקובל בבית הדין שבקביעת מצב עקרות סומכים על דברי הרופאים.
[...]
העולה מהמבואר, שבנידוננו יש לחייב את הבעל במתן גט לאשתו, וזאת על סמך טענתה שהבעל הוא עקר,
והלכה פסוקה היא בשו"ע אה"ע סי' קנ"ד סעיף ו': ובכל גוונא אם ידוע שהוא עקר והיא באה מחמת טענה יוציא מיד.
ומה שהרופאים אמרו שיש סיכויים קלושים שיתרפא עדיין אינו מוציאו מחזקת עקר
[...]
לפיכך פסקנו: הבעל חייב לגרש את אשתו בג"פ כד"ת (בגט פיטורין כדעת תורה).
ניתן ביום ג' כסלו תשל"ז.