(ה) וְדִבְּר֣וּ הַשֹּֽׁטְרִים֮ אֶל־הָעָ֣ם לֵאמֹר֒ מִֽי־הָאִ֞ישׁ אֲשֶׁ֨ר בָּנָ֤ה בַֽיִת־חָדָשׁ֙ וְלֹ֣א חֲנָכ֔וֹ יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ פֶּן־יָמוּת֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה וְאִ֥ישׁ אַחֵ֖ר יַחְנְכֶֽנּוּ׃
(ו) וּמִֽי־הָאִ֞ישׁ אֲשֶׁר־נָטַ֥ע כֶּ֙רֶם֙ וְלֹ֣א חִלְּל֔וֹ יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ פֶּן־יָמוּת֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה וְאִ֥ישׁ אַחֵ֖ר יְחַלְּלֶֽנּוּ׃
(ז) וּמִֽי־הָאִ֞ישׁ אֲשֶׁר־אֵרַ֤שׂ אִשָּׁה֙ וְלֹ֣א לְקָחָ֔הּ יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ פֶּן־יָמוּת֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה וְאִ֥ישׁ אַחֵ֖ר יִקָּחֶֽנָּה׃
* פשט הפסוקים עוסקים בפרשת הפטור שניתן ליוצאים למלחמה
(יא) דֶּרֶךְ בַּעֲלֵי דֵּעָה שֶׁיִּקְבַּע לוֹ אָדָם מְלָאכָה הַמְפַרְנֶסֶת אוֹתוֹ תְּחִלָּה. וְאַחַר כָּךְ יִקְנֶה בֵּית דִּירָה. וְאַחַר כָּךְ יִשָּׂא אִשָּׁה.
שֶׁנֶּאֱמַר (דברים כ ו) "מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ". (דברים כ ה) "מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ". (דברים כ ז) "מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ".
אֲבָל הַטִּפְּשִׁין מַתְחִילִין לִשָּׂא אִשָּׁה וְאַחַר כָּךְ אִם תִּמְצָא יָדוֹ יִקְנֶה בַּיִת וְאַחַר כָּךְ בְּסוֹף יָמָיו יְחַזֵּר לְבַקֵּשׁ אֻמָּנוּת אוֹ יִתְפַּרְנֵס מִן הַצְּדָקָה.
וְכֵן הוּא אוֹמֵר בַּקְּלָלוֹת (דברים כח ל) "אִשָּׁה תְאָרֵשׂ" (דברים כח ל) "בַּיִת תִּבְנֶה" (דברים כח ל) "כֶּרֶם תִּטַּע". כְּלוֹמַר יִהְיוּ מַעֲשֶׂיךָ הֲפוּכִין כְּדֵי שֶׁלֹּא תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶיךָ.
וּבַבְּרָכָה הוּא אוֹמֵר (שמואל א יח יד) "וַיְהִי דָוִד לְכָל דְּרָכָו מַשְׂכִּיל וַה' עִמּוֹ":
(11) The way of sensible people: A man should first select a permanent vocation out of which to derive a livelihood, then buy a home, and after that take unto himself a wife, as it is said: "And what man is there that built a new house and hath not dedicated it, And what man is there that hath planted a vineyard, and hath not used the fruit thereof, And what man is there that hath betrothed a wife and hath not taken her". (Deut. 20.5–7).14The Hebrew text quotes “And what man is there that hath planted a vineyard” first, which is an evident error; Maimonides only emphasizes that marriage should take place only after attaining an established livelihood. G. But fools reverse it by taking a wife first, and after that, if he be able, purchase a home, and after that, in his declining years, he will turn about looking for a vocation, or be supported on charity. Even so is it reversed when pronouncing adversity: "Thou shalt betroth a wife, thou shalt build a house, thou shalt plant a vineyard" (Deut. 28.30), meaning, thy actions shall be reverse so that thou be unsuccessful in thy ways. But of a blessing it is said: "And David acted wisely in all his ways, and the Lord was with him" (First Samuel. 18.14).15See Pesahim, 50, about one who is supported by his wife’s earnings. G.
רמב"ם: רבי משה בן מימון: מגדולי הפוסקים בכל הדורות, חי ופעל בימי הביניים בספרד ובמצרים.
היה איש אשכולות: פילוסוף, רופא, איש מדע ומנהיג קהילת מצרים.
משנה תורה : ספר ההלכות של הרמב"ם. מכונה גם "הי"ד החזקה" לציון 14 הנושאים המרכזיים שבו.
נכתב בערך בשנת 1,200. הספר כתוב בשפה העברית, בתמציתיות, ובניסוח משפטי ברור.
הרמב"ם מוסר את המסקנה הסופית של ההלכה, מבלי לדון בה ומבלי לציין את המקורות שמהם שאב אותה.
זהו ספר פסקים מדויק ונוח לקריאה ולהבנה. החיבור השפיע השפעה עצומה על ספרות ההלכה והפסיקה.
פסלו של הרמב"ם בעיר הולדתו קורדובה, ספרד
תנו רבנן: ללמוד תורה ולישא אשה-
ילמוד תורה ואחר כך ישא אשה
ואם אי אפשר לו בלא אשה ישא אשה ואחר כך ילמוד תורה.
אמר רב יהודה אמר שמואל: הלכה נושא אשה ואחר כך ילמוד תורה
רבי יוחנן אמר: ריחיים בצוארו ויעסוק בתורה?!
ולא פליגי (לא חולקים) הא לן (להם- לבני בבל) והא להו (לנו- לבני ארץ ישראל)
ביאור
תנו רבנן [שנו חכמים]:
אם היה לפניו ללמוד תורה ולישא אשה מה יקדים?-
ילמוד תורה ואחר כך ישא אשה.
ואם אי אפשר לו בלא אשה —
ישא אשה ואחר כך ילמוד תורה.
אמר רב יהודה אמר שמואל:
הלכה, נושא אשה ואחר כך ילמוד תורה בכל מקרה.
ר' יוחנן אמר: כיצד יכול לעשות זאת?
ריחיים של עול פרנסה תלויים בצוארו ויעסוק בתורה?!
ומעירים: ולא פליגי [ואין הם חלוקים] הלכה למעשה:
הא [זו, דברי שמואל] — לן [לנו, לבני בבל],
והא [וזו, דברי ר' יוחנן] — להו [להם, לבני ארץ ישראל]
תנו רבנן/ תניא/תני : התלמוד מצטט מקורות תנאיים שונים, ביניהם גם ברייתות. הביטוי "תנו רבנן" מציין פתיחה להבאת ברייתא. (משנה חיצונית, הלכה מתקופת התנאים שלא נכנסה לספר המִשנה).
שמואל – אמורא בבלי, בן הדור הראשון. ראש ישיבת נהרדעא. הגיע מארץ ישראל לבבל בתחילת
המאה השלישית לספירה. היה רופא ואסטרונום.
רבי יוחנן (בר נפחא) - גדול אמוראי ארץ ישראל (דור שני, מאה שלישית) . ראש ישיבת טבריה במשך מעל לשישים שנה! דבריו- הן בתחום ההלכה והן בתחום האגדה- השפיעו רבות על שני התלמודים: הבבלי והירושלמי.
הא לן הא להו -
בני בבל היו הולכין וגורסין משניות התנאים בארץ ישראל
ומתוך שלומדים חוץ למקומם אין צרכי הבית מוטלים עליו
נושא אשה- דהוה בלא הרהור ואח"כ הולך ולומד תורה.
להו – לבני ארץ ישראל הלומדים במקומם, אם נושא אשה יהו צרכי הבית מוטלין עליו ויבטלוהו.
(מי שרוצה לעין בפרוש רש"י לא בכתב רש"י יכול להקליק על הכותרת)
רש"י: רבי שלמה יצחקי- גדול מפרשי התנ"ך והתלמוד, חי בצרפת בימי הביניים (מאה 11) .
פירושיו מצטיינים בלשון ברורה, קצרה ומדויקת.
כתב רש"י: גופן דפוס המבוסס על צורת אותיות שבכתבי-יד ספרדיים. במאה ה- 15 באיטליה, עם הדפסת פירוש רש"י לתורה, השתמשו המדפיסים בגופן זה כדי להבחין בין המקור לפירוש. רש"י, שחי במאה ה-11, לא הכיר כלל את "כתב רש"י"!
פותחים סוגריים
הא לן והא להו - פי' בקונטרס (קונטרס = רש"י) בני בבל היו הולכין וגורסין משניות התנאים בארץ ישראל ומתוך שלומדים חוץ למקומם אין צרכי הבית מוטל עליהם נושא אשה דהוה ליה בלא הרהור ואחר כך לומד תורה, הא להו לבני א"י הלומדים במקומם אם נושא אשה יהו כל צרכי הבית מוטלין עליו ויבטלוהו.
וקשה לרבנו תם- דמשמע דקאמר שמואל דנושא אשה תחלה כדי להיות בלא הרהור ומוקי לה למילתיה בבני בבל (ומעמיד את דבריו על בני בבל) אם כן אכתי איכא הרהור כיון שהולכים ללמוד חוץ למקומן (ולכן עדיין קיין הרהור עברה מכוון שעוזבים את ביתן ונשיהן)
ועוד קשה - אחר שנשא אשה היאך יצא חוץ למקומו ללמוד והלא הוא צריך לחזור אחר מזונות אשתו ובניו
ובפר קמא דגיטין (בפרק הראשון של מסכת "גיטין") אשכחן דשלח רבי אביתר: בני אדם הבאים משם (מבבל) לכאן (לאר ישראל) הם מקיימין בעצמן (את הפסוק) "ויתנו את הילד בזונה ואת הילדה מכרו ביין " פירוש שצריכין בניו ובנותיו להתמשכן בעבור מזונותיהן, משמע שאין עושים יפה שהולכים ללמוד חוץ למקומן (מי שהולך ללמוד מחוץ לביתו עדין חייב לעבוד בשביל מזומות בני ביתו , ואם הוא לא עושה כן אז יש ביקורת עליו שכביכול הוא "מוכר" את משפחתו)
על כן נראה לרבנו תם איפכא (להפך)
דרבי יוחנן דאמר: "ריחים בצוארו ויעסוק בתורה"- לבני בבל דיבר - שאינו יכול להניח אשתו וילך וילמוד תורה ועוד שהם עניים
ושמואל דאמר: "נושא אשה תחלה,- לבני ארץ ישראל אמר- שיכולים ללמוד במקומם וגם הם עשירים וטוב לו שישא אשה וילמוד תורה בטהרה
ומיהו (על כעל פנים) פעמים שגם בני א"י היו יוצאים חוץ למקומם לבבל ללמוד תורה אלא רובם היו לומדים במקומם
ואין תימה אם שמואל שהיה מבני בבל דמורה לבני ארץ ישראל (שהרי שמואל גר הבבל)- שהיו לפניו תלמידים מבני ארץ ישראל שהיה מדבר להם
ורבי יוחנן אע"פ שהיה מארץ ישראל היה מדבר לתלמידים שלפניו מבבל .
"התוספות" (בעלי התוספות): אחד מן הפירושים שהודפס על דף התלמוד הבבלי. נכתב ע"י תלמידיו וצאצאיו של רש"י באשכנז במאות 12-13. הפירוש מוסיף על פירוש רש"י ומשווה בין סוגיות שונות בתלמוד.
רבינו תם: יעקב בן מאיר (צרפת, המאה ה- 12) , נכדו של רש"י, מגדולי בעלי התוספות. נודע גם כמשורר ובלשן.
(ה) לְעוֹלָם יִלְמֹד אָדָם תּוֹרָה וְאַחַר כָּךְ יִשָּׂא אִשָּׁה שֶׁאִם נָשָׂא אִשָּׁה תְּחִלָּה אֵין דַּעְתּוֹ פְּנוּיָה לִלְמֹד. וְאִם הָיָה יִצְרוֹ מִתְגַּבֵּר עָלָיו עַד שֶׁנִּמְצָא שֶׁאֵין לִבּוֹ פָּנוּי יִשָּׂא וְאַחַר כָּךְ יִלְמֹד תּוֹרָה:
(5) Let man ever study the Torah and thereafter take a wife unto himself; for, if he takes a wife first, his mind will not be as clear to study. If the urge of marriage will over-burden him, even finding his heart not free to understand his studies, he should marry first and thereafter study the Torah.7Ibid. 33a. G.
עיון ודיון
1. הסבירו את הדעות השונות בקרב האמוראים שבסוגיית התלמוד.
2. כיצד מסביר רש"י את הדעות השונות?
3. האם המציאות שמתאר רש"י תואמת את המציאות כיום? נמקו!
4. האם רמב"ם פוסק כמו שמואל, או שמא כדעתו של רבי יוחנן? הסבירו ונמקו!
5. "ילמוד תורה ואחר כך ישא אשה"- מה דעתכם? נמקו!