זהו שאמר הכתבו אם לא יסחבום צעירי הצאן. אמר רבי שמואל בר נחמני מסורת אגדה הוא בידינו שאין עשו נופל אלא ביד בנניה של רחל, למה, שאם באים השבטים לדין עם עשו לומר לו למה רדפת את אחיך הוא אומר להם למה רדפתם את יוסף אחיכם ואינכם מעולין ממני וכיון שהוא בא אצל יוסף אומר לו למה רדפת את אחיך ואינו יכול להשיבו אם תאמר שעשה לך רעה אף אחי שלמו לי רעה ואני שלמתי להם טובה מיד הוא שותק ועליו הכתוב אומר הנה היו כקש אש שרפתם לא יצילו את נפשם מיד להבה, הנה היו כקש זה עשו, שנאמר ובית שעו לקש. אש שרפתם זה יעקב שנאמר והיה בית יעקב אש, לא יצילו את נפשם מיד להבה זה יוסף שנאמר ובית יוסף להבה, זה כתיב בו נער והוא נער את בני בלהה, וזה כתיב בו קטן הנה קטן נתתיך בגוים יבא זה ויפול ביד זה, זה גדל בין שני צדיקים ולא למד ממעשיהם וזה גדל בין שני רשעים ולא למד ממעשיהם, זה כתיב בו ואת האלהים אני ירא וזה כתיב בו ולא ירא אלהים: ..[With regard to] this did [Jeremiah] say to have it written, 'Surely the shepherd boys will drag away [the evil ones, Edom or Babylonia in defeat].' (Jeremiah 49:20, 50:45) Rabbi Samuel son of Nachmani said, 'We have a tradition in our hands that Esau [i.e., evildoers, identified with Esau, Edom, and Babylonia] will not fall except into the hands of [the tribal descendants of] Rachel's children [i.e., Joseph or Benjamin]. Why? Because if the [other] tribes were to bring suit against Esau, saying, 'Why did you pursue your brother [our ancestor Israel to harm him (see e.g., Genesis 27:41)]? [We, Israel, have a claim against you for this!]' Then he [Esau can] say to them, 'Why did you pursue your brother Joseph [to harm him]? You are no better than I!' But if Joseph should come to him and say, 'Why did you pursue your brother?', he [Esau] will have no answer. For if Esau were to say '[I pursued him] because he did me evil!' [Joseph could reply,] 'My brothers also requited me with evil, and I requited them with good!' Immediately he [Esau would have to] be silent. And about this is it written, 'See, they are become like straw, Fire consumes them; They cannot save themselves From the power of the flame . . .' (Isaiah 47:14). 'Behold, they are become like straw' -- this refers to Esau . . . [Translation incomplete]
יוסף היה קטן וזכה לבכרה, ועשו היה בכור ואבד בכורתו. יוסף הודה בתחיית המתים פקוד יפקוד, ועשו כפר הנה אנכי הולך למות. יוסף נתן נפשו על כבודה של אמו ואחר נגש יוסף ורחל, ועשו בקש להרוג את אמו ושחת רחמה. יוסף חקר לחיי אביו העוד אביכם חי, ועשו אמר יקרבו ימי אבל אבי, עשו טנף עצמו בעריות ובשפיכות דמים, וויוסף גדר עצמו וימאן וגו':