קומי אורי כי בא אורך. א"ר יוחנן משל למהלך בדרך עם דמדומי חמה בא אחד והדליק לו את הנר וכבה ובא אחד והדליק לו את הנר וכבה, אמר מכאן ואילך איני ממתין אלא לאורו של בקר, כך אמרו ישראל לפני הקב"ה אעשינו לך מנורה בימי משה וכבתה, בימי שלמה וכבת, מכאן ואילך אין אנו ממתינין אלא לאורך שנאמר כי עמך מקור חיים באורך נראה אור, וכן אמר הקב"ה קומי אורי כי בא אורך. א"ר אחא נמשלו ישראל לזית שנאמר זית רענן יפה פרי תאר קרא ה' שמך, ונמשל הקב"ה בנר נר (אלקים) [ה'] נשמת אדם מה דרכו של שמן לינתן בנר והם מאירים שנייהם כאחת, כך אמר הקב"ה לישראל הואיל ואורי הוא אורכם וארכם הוא אורי אני ואתם נלך ונאיר לציון שנאמר קומי אורי כי בא אורך. א"ר הושעיא עתידה ירושלים לעשות פנס לאומות העולם והם מהלכים לאורה מה טעם והלכו גוים לאורך, וכה"א נכון יהיה הר בית ה' וגו', זהו שאמר הכתוב כי עמך מקור חיים באורך נראה אור (כתוב ברמז תשכ"ז). אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה רבש"ע בשביל תורה שנתת לי שנקראת מקום חיים אני עתידה להתענג באורך, מהו באורך נראה אור זה אורו של משיח שנאמר וירא אלקים את האור כי טוב מלמד שצפה הקב"ה בדורו של משיח ובמעשיו קודם שנברא העולם וגנזו למשיח ולדורו תחת כסא הכבוד שלו, אמר שטן לפני הקב"ה רבש"ע אור שנגנז תחת כסא הכבוד שלך למי, א"ל למי שהוא עתיד להחזירך ולהכלימך בבשת פנים, א"ל רבש"ע הראהו לי, א"ל בא וראה אותו, וכיוון שראה אותו נזדעזע ונפל על פניו אמר בודאי זהו משיח שעתיד להפיל לי ולכל שרי עובדי אלילים בגיהנם שנאמר בלע המות לנצח ומחה ה' אלקים דמעה מעל כל פנים, באותה שעה התרגשו העו"א, אמרו לפניו רבש"ע מי הוא זה שאנו נופלים בידו מה שמו ומה טיבו. א"ל הקב"ה אפרים משיח צדקי שמו, ומגביה קומתוו וקומת דודו ומאיר עיני ישראל ומושיע עמו, ואין כל אומה ולשון יכולה לעמוד בו שנאמר לא שישיא אובי בו ובן עולה לא יעננו, וכל איביו וצריו מתבהלים ובורחים מלפניו שנאמר וכתותי מפניו צריו, ואף נהרות פוסקים בים שנאמר ושמתי בים ידו ובהנהרות ימינו, התחיל הקב"ה מתנה עמו כשברחו, א"ל הללו שגנוזים אצלך עונותיהם עתידים להכניסך בעול ברזל ועושים אותך כעגל הזה שכהו עיניו ומשנקין את רוחך בעול ובעונותיהם של אלו עתיד לשונך להדבק בחכך רצונך בכך, אמר משיח לפני הקב"ה רבש"ע שבא אותו צער שנות רבות ה, א"ל הקב"ה חייך וחיי ראשך שבוע אותו צער שנות רבות הם, א"ל הקב "ה חייך וחיי ראשך שבוע גזרתי עליך אם נפשך עצבה אני טורדן מעכשו, אמר לפניו רבש"ע שמא אותו צער שנות רבות הם, א"ל הקב"ה חייך וחיי ראשך שבוע גזרתי עליך אם נפשך עצבה אני טורדן מעכשו, אמר לפניו רבש"ע בגילת לבי ובשמחת לבי אני מקבל עלי על מנת שלא יאבד אחד מישראל, ולא חייים בלבד יושעו בימי אלא אף אותם שגנוזים בעפר, ולא מתים בלבד יושעו בימי אלא אף אותם מתים שמתו מימות אדם הראשון עד עכשו, ולא אלו בלבד אלא אף נפלים יושעו בימי, ולא נפלים בלבד יושעו אבימי אלא אף אותם מתים שמתו מימות אדם הראשון עד עכשוו, ולא אלו בלבד אלא אף נפלים יושעו בימי, ולא נפלים בלבד אלא אף למי שעלתה על דעתך להראות ולא נבראו, בכך אני רוצה, בכך אני מקבל. אמרו שבוע שבן דוד בא בו מביאין קורות של ברזל ונותנים לו על צוארו עד שנכפף קומתו והוא צועק ובוכה ועלה קולו למרום, אמר לפניו רבש"ע כמה יהא כחי כמה יהא רוחי וכמה יהא נשמתי וכמה יהא אברי לא בשר ודם אני, על אותה שעה היה דוד בוכה ואמר יבש כחרש כחי, באותה שעה אמר לו הקב"ה אפרים משיח צדקי כבר קבלת עליך מששת ימי בראשית עכשו יהא צער שלך כצער שלי, שמיום שעלה נבוכדנאצר הרשע והחריב את ביתי ושרף את היכלי והגליתי את בני לבין אומות העולם חייך וחיי ראשך לא נכנסתי לכסא שלי, ואם אין אתה מאמין ראה הטל שעל ראשי שנאמר שראשי נמלא טל, באותה שעה אמר לפניו רבש"ע עכשו נתישבה דעתי עלי כי דיו לעבד שיהיה כרבו, א"ר יצחק שנה שמלך המשיח נגלה בו כל מלכי אומות העולם מתגרים זה בזה, מלך פרס מתגרה במלך ערבי והולך מלך ערבי לארם ליטול עצה מהם וחוזר מלך פרס ומחריב את כל העולם וכל אומות העולם מתרעשים ומתבהלים ונופלים על פניהם ויאחוז אותם צירים כצירי יולדה, וישראל מתרעשים ומתבהלים ואומר להיכן נבוא ונלך להיכן נבוא ונלך להיכן נבוא ונלך, ואומר להם בני אל תיראו כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם מפני מה אתם מתיראים אל תיראו הגיע זמן גאולתכם, ולא כגאולה ראשונה גאולה אחרונה כי גאולה ראשונה היה לכם צער ושעבוד מלכיות אחריה אבל גאולה אחרונה אין לכם צער ושעבוד מלכיות אחריה: Rise! Shine! For your light has come. Rebe Yochanan said: this can be compared to one who was going on his way in the evening. One comes along and kindles a candle for him, and it was extinguished. Another comes along and kindles another candle for him, and it too was extinguished. So he said, from now on, I am only waiting for the light of morning. Likewise, Yisrael said before Hakodesh Baruch Hu: we made a Menorah for you in the days of Moshe, and it was extinguished. In the days of King Solomon, and it too was extinguished. From now on we are only waiting for Your light. As it was said : for with You is the source of life, and in Your light, Light is seen. And so Hakodesh Baruch Hu said to Yisrael: Rise! Shine! For your light has come. Rebbe Achah said: Yisrael is compared to an Olive tree. As it was said : “A luxurious Olive Tree with fruit beautiful in form Hashem named you.” And Hashem is compared to a candle: “The candle of Hashem is the soul of man.” Is it not the way of oil to be given with the candle and the two of them illuminate as one? So Hakodesh Baruch Hu said to Yisrael: “since My light is your light, and your light is My light, you and I will go and illuminate Zion together. As it was said: “Rise! Shine! For your light has come.” Rebbi Hoshaiah said: in the future, Yisrael will be made a lamp for the nations of the world, and they will go to its light. And for what reason? “they will go to your light.” And so Hashem says: “The mountain of the house of Hashem will be established…etc.” This is what the verse said: “For with you is the source of life, And in your light, light is seen.” The congregation of Yisrael said before Hakodesh Baruch Hu: “Master of the universe, for the sake of the Torah that you have given me that is called the source of life, in the future, I will delight in your light. What is “in your light, light is seen? This is the light of Mashiach. As it was said: “G-d saw that the light was good.” This comes to teach that Hakodesh Baruch Hu looked into the future generation of Mashiach and into its events preceding the creation of the world, and he stashed them away for Mashiach and his generation under His Throne of Glory. Satan said before Hakodesh Baruch Hu: Master of the Universe, the light that is stashed under Your Throne of Glory, who is it for? He said: for the one who in the future will bring you back and humiliate you in shamed face. He said to Him: Master of the Universe, show him to me. He said to him: come and see him. When he saw him, he became horrified and fell upon his face and said: Surely this Mashiach will cast me down and all the ministering angels of the nations of the world in Gehinom. As it says: “death will be swallowed up forever and Hashem Elokim will wipe the tears from upon every face.” At that time, the nations of the world were stirred up and rushed forth and said before Him: Master of the Universe, who is this that we will fall under his hand? What is his name and what is his quality? Hakodesh Baruch Hu said to them: Ephraim my righteous Moshiach is his name. And his stature and the stature of his generation will be elevated. And he will illuminate the eyes of Yisrael and save his people and no nation or tongue will be able to stand against him. As it is said: “No enemy shall extort him, and no unjust man shall afflict him.” And all his enemies and oppressors will be terrified and run away from before him. As it says: “I will crush his enemies from before him,” even the rivers will cease from the sea: As it says: “I will set his hand upon the sea, his right hand upon the rivers.” Hakodesh Baruch Hu began to stipulate with Moshiach: when they ran away, He said to him: these are their sins that have been stashed away with you to put you in a yoke of iron in the future and making you like this calf whose eyes have been darkened anguishing your spirit in the yoke. And the sins of these will cause your tongue to cleave to the roof of your mouth…is this your will? Moshiach said before Hakodesh Baruch Hu: Master of the universe, perhaps this pain would last many years? Hakodesh Baruch Hu said to him: By your life and by the life of your head, I have decreed 7 for you. If this grieves your soul, then I will banish them from now on. he said before him: Master of the universe, with gladness and joy of my heart, I accept this upon myself under the condition that not one will be lost from Yisrael. And not only the living will be saved in my day, but even those that are hidden in the dust. And not only the dead alone will be saved in my day, but even those that have died in the days of first man until now! And not these alone but even the stillborn/aborted babies will be saved in my day! And not the stillborn alone, but even those that You only thought of and they have not yet been created! This I want, this I accept. They said, the week that Moshiach Ben David comes, brings beams of iron and given to him [Moshiach Ben Yoseph] upon his neck until it has bent his stature and he screams and cries and his voice ascends to the supernal heights. He said before Hashem: Master of the Universe, how much will be my strength? How much will be my spirit? And how much will be my soul? And how much will be my limbs? Am I not only flesh and blood? Regarding this time, David cried and said: “My strength dries up like a clay chard. At that time, Hakodesh Baruch Hu said to him: Ephraim My Righteous Moshiach, you have already accepted this upon yourself from the six days of Creation. Now your pain is like my pain. From the day that the evil Nebuchadnezzar went up and destroyed My house and burned My sanctuary and exiled my children to the nations of the world, by your life and the life of your head, I have not entered My Throne. And if you do not believe, see the dew that is upon My head. As it was said: “My head is drenched with dew.” At that time, Moshiach Ben Yoseph said before Him: Master of the Universe, now I am appeased, for it is sufficient that the servant be like his master. Rebi Yitzchak said: the year that King Moshiach will be revealed, all the kings of the nations of the world will taunt each other. The king of Persia will taunt the King of Arabia. And the king of Arabia will go to Aram to get advice from them. And the king of Persia returns and destroys the entire world. And all the nations of the world trembles and is terrified and the fall upon their faces and gripped with agony, like the agony of childbirth. And Yisrael trembles and is terrified and says: to where will we come and go, and to where will we come and go? And He says to them: My children, do not be afraid! All that I have done, I have only done for your sake. why are you afraid? Do not be afraid, the time of your redemption has arrived. And the final redemption will not be like the first redemption. For the first redemption was painful for you and you were enslaved to other kingdoms after it. but the final redemption, there will be no pain and enslavement to other kingdoms after:
שנו רבותינו בשעה שמלך המשיח בא עומד על גג בית המקדש והוא משמיע להם לישראל ואומר ענוים הגיע זמן גאולתכם, ואם אין אתם מאמינים ראו באורי שזרח עליכם שנאמר קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח ועליכם בלבד זרח ולא על עובדי אלילים שנאמר כי הנה החשך יכסה ארץ, באותה שעה מבהיק הקב"ה אורו של מלך המשיח ושל ישראל והולכים כלם לאורן של מלך המשיח ושל ישראל שנאמר והלכיו גוים לאורך ומלכים לנוגה זרחך, ובאים ומלחכים עפר מתחת רגליו של מלך המשיח שנאמר ועפר רגליך ילחכו, ובאים כלם ונופלים על פניהם לפני משיח ולפני ישראל ואומרים נהיה לך ולישראל לעבדים, וכל אחד מישראל אלפים ותת עבדים יהיו לו, שנאמר בימים ההמה אשר יחזיקו עשר אנשים מכל לשונות הגוים והחזיקו בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם כי שמענו אלקים עמכם. שנו רבותינו עתידין אבות העולם לעמוד בניסן ואומרים לו אפרים משיח צדקנו אע"פ שאנו אבותיך אתה טוב ממנו שסבלת עונות בנינו ועברו עליך מדות קשות ורעות מה שלא עברו על הראשונים ועל האחרונים, והיית שחוק ולעג באומות בשביל ישראל וישבת בחשך ואפלה ועיניך לא ראו אור וצפד עורך על עצמך וגופך היה יבש כעץ ועיניך חשכו מצום וכחך יבש כחרס וכל אלו מפני עונות בנינו, רצונך יהנו בנינו מטובה זו שהשפיע הקב"ה לישראל, משמא בשביל צער שצערת עליהם ביותר וחבשוך בבית האסורים אין דעתך נוחה מהם, אומר להם אבות העולם כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם ובשביל בניכם שיהנו מטובה זו שהשפיע הקב"ה לישראל, אומרים לו אבות העולם אפרים משיח צדקנו תנוח דעתך שהנחת דעת קונך ודעתנו, א"ר שמעון בן פזי באותה שעה מגביה הקב"ה למשיח עד שמי השמים ופורש עליו מזיו כבודו מפני אומות העולם מפני פרסים הרשעים. אומרים לו אפרים משיח צדקנו הוי דיין על אלו ועשה בהם מה שנפשך חפצה שאלמלי רחמי שגברו עליך ביותר כבר אבדוך מן העולם ברגע אחד שנאמר הבן יקיר לי אפרים וגו'. למה רחם ארחמנו שני פעמים, אלא רחם בשעה שהיה חבוש בבית האסורים שבכל יום ויום היו מחרקין שיניהם ומרמזין בעייניהם ומנענעין בראשיהם ומפטירין בשפתותיהם שנאמר כל רואי ילעיגו לי יפטירו בשפה יניעו ראש וכל המזמור. ארחמנו בשעה שהוא יוצא מבית האסורין שלא מלכות אחד ושתי מלכיות באים עליו אלא מאה וארבעים מלכיות מקיפין אותו ואומר לו הקב"ה אפרים משיח צדקי אל תירא מהם כי כל אלה ברוח שפתיך ימותו, שנאמר וברוח שפתיו ימית רשע, מיד הקב"ה עושה לו למשיח שבע חופות של אבנ ים טובות ומרגליות וזמרגדין, וכל חופה וחופה נמשכין מתוכה ארבבע נהרות של יין וחלב ודבש ואפרסמון טהור, ומחבקו הקב"ה בפני הצדיקים ומכניסו לחופה ורואין אותו כל הצדיקים ואומר להם הקב"ה צדיקי עולם עדיין לא נטל אפרים משיח צדקי חצי צערו עדיין יש לי מדה אחת שאני נותן לו שלא ראתה עין מעולם שנאמר עין לא ראתה אלקים זולתך (כתוב ברמז תתרמ"ח). באותה שעה קורא הקב"ה לרוח צפונית ולרוח דרומית ואומר להם כבדו ורבצו לפני אפרים משיח צדקי בכל מיני בשמים שבגן עדן שנאמר עורי צפון ובאי תימן הפיחי גני וגו': Our Rabbis taught: At the time that the anointed king comes, he [will] stand on the roof of the temple and announce to Israel and say "Humble ones! The time of your redemption has arrived, and if you do not believe, look at my light that has shined upon you, as it is said, 'Arise, shine, for your light has come, and the glory of the Lord has shone upon you.' But not upon the idolaters, as it is said 'For behold, darkness shall cover the earth.'" At that time, the Holy One, blessed be He, [will] shine the light of the anointed king and of Israel, and they [will] all walk by the light of the anointed king and of Israel, as it is said, 'And nations shall go by your light and kings by the brilliance of your shine', and they [will] come and lick the dust under the feet of the anointed king, as it is said, 'and they shall lick the dust of your feet', and they [will] all come and fall on their faces in front of the the anointed one and in front of Israel and say "Let us be servants for you and for Israel", and each one of Israel will have for himself 1,800 servants, as it is said, 'In those days, when ten men of all the languages of the nations shall take hold of the skirt of a Jewish man, saying, "Let us go with you, for we have heard that God is with you." Our Rabbis taught: The fathers of the world are destined to stand in Nisan and say to Efraim "our righteous anointed one! Even though we are you fathers, you are better than us because you suffered the sins of our children and harsh and evil things have befallen you which have not befallen the former ones or the latter ones, and you were laughed at and mocked by the nations for Israel's sake, and you sat in darkness and gloom, and your eyes did not see light, and your skin shriveled upon you, and your body was as dry as a tree, and your eyes were dim from fasting, and your palate was as dry as clay, and all this because of the sins of our children. Your desire is that our children will enjoy this goodness that the Holy One, blessed be He, has bestowed upon Israel. Perhaps because of the sorrow that you have caused them to suffer greatly, and because you have confined them in the house of imprisonment, your mind is not at ease with them." He [will] say to them, "Fathers of the world! All that I have done I have only done for you and for your children to enjoy this goodness that the Holy One, blessed be He, has bestowed upon Israel." The fathers of the world [will] say to him, "Ephraim, our righteous anointed one! Rest your mind for you have rested the mind of your Maker and our minds. Rabbi Shimon ben Pazi said: At that time, the Holy One, blessed be He, [will] lift up the anointed one to the highest heavens and spread over him the radiance of His glory from the nations of the world, from the wicked Persians. They [will] say to him, "Ephraim, our righteous anointed one, be judge over these and do with them what your soul desires for if it were not for the compassion that has overcome you, they would have already destroyed you from the world in one moment, as it is said, 'Is Ephraim a son who is dear to Me?', etc." What is [the meaning of] 'I will surely have compassion on him', twice? Rather, [it means] "'Compassion' when he was confined in the house of the prisoners, where every day they would gnash their teeth, wink with their eyes, shake their heads, and mutter with their lips, as it is said, 'All who see me will mock me; they will open their lips, they will shake their head.' "'I will have compassion on him' when he comes out of the house of the prisoners. Not one or two kingdoms come upon him, but one hundred and forty kingdoms surround him. And the Holy One, blessed be He [will] say to him, "Ephraim, our righteous anointed one! Do not be afraid of them, for all these will die at the breath of your lips, as it is said, 'and with the breath of his lips he shall put the wicked to death.'" Immediately, the Holy One, blessed be He, [will] make for the anointed one seven canopies of fine stones, pearls, and emeralds, and from each canopy [will] flow forth forty-four rivers of wine, milk, honey, and pure persimmon. And the Holy One, blessed be He, [will] embrace him before the righteous people and bring him into the canopy, and all the righteous [will] see him. And the Holy One, blessed be He, [will] say to them, "Righteous people of the world" Ephraim, My righteous anointed one, has still not taken half of his anguish. I still have one measure that I [will] give him that no eye has ever seen, as it is said, 'No eye had ever seen a god besides You" (written in Remez 1048). At that time, the Holy One, blessed be He, [will] call to the north wind and the south wind and say to them, "Honour and lie down before Ephraim, My righteous anointed one, with all kinds of perfumes that are in the Garden of Eden, as it is said, 'Awake, O north wind, and come, O south wind; blow upon my garden,' etc.
קומי אורי כי בא אורך. בשעה שהקב"ה אומר לציון קומי, אומרת לפניו רבש"ע עמוד אתה בראש ואני אחריך, אמר להם יפה אמרת שנאמר עתה אקום יאמר ה':