לבד ישנו עם אחד בארץ, שלא השגיחו כראוי על תורת האדם, ובנעוריהם ובבית רבם חדלו ללמוד חקי הנמוסיות והטבעיות והלמודיות, אנחנו אלה פה בני ישראל הנפוצים בארצות אירופ״א ודרים ברוב מלכיותיה, כי פנינו ערף ללמודים הללו, וביותר יושבי אשכנז ופולין, רבים מהם אנשי שכל וגדולי הבינה, גם רבים אנשי אמונה ויראי אלהים. There is but one people in the land that has not properly preserved secular knowledge. Their youth and their schools have ceased learning etiquette, natural science and mathematics. We Jews, scattered across Europe, living in most of its countries, have ignored these studies. This is true especially of those of us who live in Germany and Poland, many of whom are intelligent, wise, God-fearing men of faith.
אך כל עסקיהם ותלמודם מנעוריהם הם בחקי האלהים ותורותיו, אבל תורת האדם לא שמעו ולא למדו, שוגים גם בדקדוק לשון הקדש, ומסכלים יופי הדבור, משפט הלשון וצחות מליצותיה, שהן בארות נובעות חכמה ומוסר, וכל שכן שמסכלים צחות לשון העם שדרים ביניהם, רבים מהם אינם יודעים לקרותו אף כי לכתבו, דעת תכונת הארץ וקורות העתים תעלומה מהם, וכזה קרה להם בדברים הנמוסיים טבעיים ולמודיים בל ידעו ובל יבינו, כי מראש לא הוגד להם מכל זה כלום, לא מפי אבותיהם ולא מפי רבותם, כי גם הם בל ידעום, ואפילו שרשי האמונה לא למדום על הסדר, עד שיהיו שגורים בפי הנערים על דרך אחד, וכן לא שמעו בבית הספר דרכי המדות וחכמת הנפש, וקצת התלמידים המצליחים בתורת השם, כשיגדלון ורואים מה שנעלם מהם, יטרחו מאד לתקן המעות שעותו עליהם מוריהם, ויקבצו מקצת דברים אלו מפי ספרים ומפי שמועות בני אדם זעיר שם זעיר שם, אבל בלי סדר וללא יועיל, ודומה ידיעתם ללובש בגד עִדִים ביום קרה. From their youth, all their study and efforts have been in Torah and religious laws. They have not heard of or studied secular knowledge. They err even in Hebrew grammar. They do not appreciate its eloquence, rules of language and beautiful style, from which wisdom and ethics gush forth. They certainly lack eloquence in the local language, and many cannot even read it or write it. They are ignorant of geography and history, and they do not know or understand civics, natural science or mathematics. From the outset, they were told nothing of this from their parents or teachers who did not know these subjects either. Even the principles of our faith were not properly taught so that they would be familiar with them in a coherent manner. They have not learned ethics or psychology in school. A few students who excel in sacred studies may grow up and see what they have been missing. They may work hard to fill the gap that was left by their teachers. They may gather some facts from books and rumors here and there, but without any order or success. Their knowledge will be like a coat of rags on a cold day.
אמנם ידיע׳ ברורה בדברי׳ הללו לא נמצאת כי אם ביחידים אשר נשא אותם לבם ונדבה רוחם להקשיב אזן לחכמה, ולהטות לב לתבונה, ולמדו לשון עם ועם והבינו בספרים, ונעשו כמעין המתגבר מאליו, לא בעזרת רב, ולא במצות אבותיהם וגדוליהם, כי אם מאהבת האמת, אבל בני עליה כאלה מעטים, ואולם ההמון הרב שלא הצליחו בתורה, על הרוב חסרים מאד מתורת האדם, מדרכי הלשון ומנמוסיות ומן החכמות והמלאכות, והם להם ככלי אין חפץ בו, והחסרון הזה הלך וגבר עלינו מדור דור, ונצב עד היום הזה, אין דורש ואין מבקש להאיר לנו במחשך הסכלות הזאת הנטוי עלינו: A clear knowledge of these subjects can be found only among a few well-motivated individuals who pay close attention to wisdom and reason. They will learn the local language and study texts and become like a perpetual spring – not with the help of a rabbi and not because of their parents’ or community leader’s orders, but from a passion for truth. But there are very few individuals like this, and the vast majority who have not excelled in Torah are generally lacking in human knowledge, and in speech, manners, general and vocational knowledge, and they are like worthless vessels. This gap is growing from generation to generation, up to our own day. No one attempts to enlighten us from the darkness of our stupidity.
ואל תתמהו לומר איך היתה בנו כזאת? איך העם אשר בדור ראשון קראו ה׳ עם חכם ונבון, ונתנו לאור גוים, נהפך ושנה את טעמו מטעם כל העמי ולא אבו שמוע בלמודים שהן תפארת לבעליהן. וסמוכים לעד עם החקים העליונים ועם הדרכים האלהיים ודרכי הנפש? והלא אנחנו עוסקים בחקי האלהים ותורותיו וכמעט רוב עדתנו פונים אליהן, וביניהם רבים אנשי שכל ותבונה, שיש להפלא על רוחב לבם וצחות שכלם בענינים הללו, וכן בכל דבר שנותנים לב עליו, ינוב שכלם תנובה, וממציאים מדעתם חדשות, ואיך יהיו ערומים מן החכמות והמדעים שהן תורת האדם ? Do not be surprised and ask how this happened to us. A people whom God called a “wise and understanding people” and a “light to the nations” changed its purpose from that of other nations. We have no desire to hear their beneficial knowledge which is which has always been dependent upon divine principles and spiritual matters. We busy ourselves with the laws of God, and almost all our people turn to them, including many men of understanding and wisdom at whose kindness and intelligence in these areas we marvel. In every matter that they care about, their wisdom is productive and inventive. How can they remain denuded of the wisdom of science of human knowledge?
אבל תדעו כי לא אנחנו אשמים בדבר הזה, לא נצעק חמס על נפשותינו ולא עלינו תלונותינו, כי אם על העמים אשר היו מלפנינו זה יותר מאלף שנים, המה היו בעוכרינו, כי הרעו עמנו מאד בפקודת מלכיהם ויועציהם, ומכמה פניות לא טובות עמדו עלינו לכלותנו ולהשפילנו עד עפר, וגזרו עלינו גזרות המנגדות לשקול הדעת, המה היו במורדי תורת האדם, כי הדביקו לעפר נפשנו, ודכאו רוחנו בקרבנו. But you must realize that we are not responsible for this situation. We should not feel guilty or blame ourselves. It is rather the nations that ruled over us for over a thousand years who are responsible. They wronged us greatly upon the orders of their kings and their kings’ advisors. They sought to destroy us and humiliate us in many ways. They subjected us to irrational laws. They abused secular knowledge to grind us into the dust and extinguish our spirit from within. From then on, the hearts of our people were darkened, and their hands atrophied without exposure to secular knowledge.
ומאז והלאה חשבו לכבות עדתנו ורפו ידיהם מעסוק בתורת האדם, בראותם שהם מונהגים בכבדות, ושהם בעיני רודיהם למטה ממדרגת האדם, אז מאסו בכל הדברים אשר תחת השמש, בראותם שאין להם חלק ונחלה בכל הטוב אשר הטיב ה׳ ליצוריו כלם מקצה תבל ועד קצהו, ובמר נפשם הניחו ועזבו החקים והלמודים שתכליתן חכמת ההנהגה, ודעת הכרת המעשים שבשמים ובארץ, כמו לחשוב מסלולי הכוכבים, וללמוד התקונים הצריכים לעבודת האדמה, ולרדת ימים, ולבנות ערים ומבצרים, ולדעת משפטי העמים ודרכי ממשלות המלכים, כי אמרו מה לנו בכל אלה, הנה יושבי הארץ אויבינו הם, לעצתנו לא ישמעו, ולגבורתנו לא יחושו, שדות וכרמים אין לנו בארץ, נניח כל הלמודים האלה, ונעסוק במסחר ובמו״מ להחיות את נפשותינו, ולכלכל את טפינו, כי רק זאת השאירו לנו, ואם גם זאת מדדו לנו במדה קטנה ובצמצום גדול, נשען על אבינו שבשמים, ולא נעסוק רק בענינים המביאים לחיי עולם, שהן חקי האלהים ותורותיו שעל זה נצטוינו, ועל זה כרת השם את הברית עם אבותינו. When our people realized that they were being oppressed and were deemed inferior by their rulers, they despised all secular things, for they saw that they were being deprived of the goodness which God had bestowed on all his creations from one end of the earth to the other. In their despair, they abandoned the rules and knowledge which form the basis of leadership, including astronomy and agronomy, navigation, construction, fortification, international law and diplomacy. They said, “What use is all this to us? The inhabitants of the land are our enemies. They won’t listen to our suggestions. They won’t pay attention to our accomplishments. We have no fields or vineyards. We will abandon these studies and engage in commerce and trade in order to make a living for us and our children. This is the only thing they have left for us, and even this they have done in a limited and grudging manner. We will rely upon our heavenly Father, and we will only become involved in matters that bring eternal life, the laws which God commanded us which are the basis of His covenant with our ancestors.”
ויחידי סגולה שהיו ביניהם, גם הם חדלו מלמד עוד את העם תורת האדם, כי ידעו שגם מתק נפת החכמה ימר למר נפש, ואם ילמדום חובת אהבת הבריות שהיא כותרת וגלה לכל הידיעות הנימוסיות לא יטו אזן, בהיותם בין העמים החורשים עליהם רעות כל היום, וממציאים עליהם עלילות דברים בארח שקר ובאכזריות המה, ותחת אהבתם ישטנו אותם, ואם ילמדום טיב הלשונות, שיכלכלו דבריהם במשפט הלשון, למצוא חן בעיני אדם ובעיני מלך ושרים, לא יאבו שמוע, בהיות שונאיהם בוזים לשכל מליהם ומכסים בכלמה את פניהם. ואם ילמדום החכמות הטבעיות והלמודיות, יקוצו בם, בעבור שאין להם יתרון בכל אלה כי אין להם עבודה בשדה וכרם, ולא מלאכה בטירות בערים ובמבצרים, אף לא בכל מלאכת מעשה, שלא הניחום העמים האלה לעסוק בהם. Even the few select individuals among our people stopped teaching any one secular knowledge, for they knew that the even sweetest wisdom is bitter to one whose soul is bitter. If they taught love of all humanity, which is the crown of all knowledge and proper behavior, no one would listen while they lived among people who inflicted bad things on them every day, who libeled them with falsity and harsh cruelty, and who would return their love by demonizing them. If those individuals taught people how to speak properly, so that their words would be grammatically correct, finding favor with the king, his officers and the people, the people wouldn’t bother to listen because their enemies belittle the logic of their words and cause them shame. If those individuals were to teach the people wisdom, natural sciences and mathematics, they would be repelled by them for they see no benefit in them. They have no work in in the fields or vineyards, no jobs constructing towers in the city or fortresses. These countries have permitted them no productive employment.
וכאשר ברוב הימים נשכחו כל הלמודים וכל החכמות הללו מעדתנו, שוב לא היה בידם לשוב אליהם, גם במקצת הממלכות שמלכו בהן מלכי חסד, שפרקו מעט מעול הברזל הזה מעל צוארנו, לפי שכבר רחקנו מהן, וספרים בלשון עברי לא היו לנו, ובלשונות העמים לא הורגלו לקרות ולדבר, כי בעתי הצרות הגדולות שאמרנו, רחקנו מהם ומלשונם, ולא למדנו לקרות בספריהם, וכל שכן שלא למדנו לדבר צחות. Over time, this knowledge was forgotten by our community. There was no way to return to it, even in those areas of study that were permitted by the few kinder rulers who lightened somewhat the iron yoke that was on our necks. We had already distanced ourselves too far. We had no textbooks in Hebrew, and we could not speak or read other languages fluently. In the very difficult times we mentioned, we became distant from them and their languages. We did not learn how to read their books, and certainly not to speak with eloquence.
וכאשר מרוב צרות הלכנו מגוי אל גוי ומממלכה לממלכה, למדנו מקצת לשון עם זה, ומקצת מלשון העם שבאנו אל ארצו, ונתבלבלה שפתנו והיה ממנה מה שהיה, עד שיש להפלא ולהשתומם עלינו, איך בכל המקרים והרעות האלה נשארנו לעם בארץ, ועמדנו נגד שטף מים רבים, ונשארו בנו בכל זאת מנהגי בני אדם, אך יד תורתנו האלהית עשתה זאת, שגם בהחסר ממנו כל הידיעות האמורות, היא עמדה לנו, והיא ציירה בנו דור דור לב אדם, עד שנשתמרנו ממדת האכזריות, ומעשות הרעות הגדולות, חלילה לנו מהן, מאז ועד עתה לא היינו בקשר מורדים, או בכת מרעים החורשים רעה על בני האדם, כי בכל דור ודור היינו נאמנים למלכים המולכים עלינו וליושבי ארצם, ודרשנו בה׳ בעד שלום המלכות ובשלום הארץ, ואם ראינו עצמנו בשפל המדרגה, התנחמנו כי נקיים אנחנו, ואמרנו דעות נושנות הן בלב העמים והשרים ומנהגי אבותיהם בידיהם, וחלינו את פני אלהינו יהפוך לבבם עלינו לטובה, ויתן אותנו לרחמים בעיניהם: In our many travails, we moved from country to country and kingdom to kingdom. We learned a little bit of one language and a little bit of the language of the next country we came to, so that our language was mixed up. It is amazing that even with all the events and difficulties that we endured, we remained a people, withstanding powerful currents, while retaining our humanity, thanks to our God-given Torah. Even though it lacks secular knowledge, it stood up for us and ingrained in us in every generation a human heart that kept us from becoming cruel and evil, God forbid. We never joined rebels or groups of evil doers plotting against others. In every generation, we were loyal to the kings who ruled over us and their other subjects. We prayed to God for the well-being of the monarchy and the peace of the country. If we saw ourselves as second-class citizens, we comforted ourselves based on our innocence. We said these people and their government have outdated ideas that they received from their ancestors, and we hoped that God would change their hearts for our benefit so that they would view us mercifully.
ולפי שעל דרך זה התגלגלו הדברים דור דור, וכך הם בחזקתם עד היום, שאע״פ שבכמה ממלכות מלכו מלכי חסד, גם בדורנו זה מלכי אירופ״א חכמים ואוהבי אדם ומלכי חסד, ועושים גם עמנו חסד ורחמים, יזכור להם אלהים זאת לטובה, מכל מקום רבים מחקי ברזל שחקקו עלינו האכזרים הקדמונים, שכוונו להרחיק אותנו מחברת בני האדם, ומנעו ממנו עשיית מעשים שעל ידיהן איש את אחיו יעזורו, כמבואר (פרק א׳ ב׳) לא סרו עדיין, לפי שנשתרשו מאד בלבבות העמים ושריהם, וזקנו בהם מרוב ימים, וקשה שתגבר עליהן עוד החנינה, או שיעוז השכל לחלוק עליהן, ויתגבר לתקן המעות הזה, ואם רגע יציץ הלב שהן משפטים נמהרים, מהר יכס ההרגל את נגה השכל, ולפי שאין חומל על כמה נפשות צדיקים אביונים החושבים לשלום, ושאין להם עליהם דבר כי אם שנולדו מבני ישראל, ומחזיקים באמונתם הראשונה, כמו כל בעלי האומנות שבעולם המחזיקים באמונתם שינקו משדי אמותם, ואנחנו מאמינים באל אחד שהוא אב לכלנו, לאחינו בני האדם היושבים באירופ״א, ולאחינו בני אדם היושבים באסי״א ואפריק״א, ותורתנו מלמדת אהבת הבריות ודרכי החיים והשלום, והיא יסוד ואבן פנה לתורת יושבי אירופ״א ולתורת הישמעאלים, ואעפ״כ לא חסה עלינו עין, דמינו כי עוד כל ימי גלותנו תעמוד הצרה תחתיה, ונאמר נואש. This situation repeated itself for generations and continues in force today, even though some countries were ruled by kind kings. In our own generation, there are kind European kings who love humanity and who treat us with kindness and mercy (may God remember this for their benefit). Nevertheless, many of the iron laws that were decreed against us by earlier cruel kings, have not been repealed, laws which were intended to distance us from human society, and which prevented us from acting in a mutually beneficial way, as explained in Chapters I and II. They have become rooted in the hearts of the people and their rulers, becoming established over time. It is hard for compassion to overcome them and for reason to dare to argue successfully against them and repair this abuse of the law. If their hearts briefly realize that these laws are unfairly harsh, soon the glow of reason will be extinguished by their habits. No one really cares about a few righteous, poor souls who seek peace. They have nothing to blame us for except that we were born Jewish and hold on to our original faith, just as all of the believers in the worlds retain the faith they received with their mother’s milk, We believe in one God who is the father of all, including all humanity residing in Europe, Asia and Africa. Our Torah teaches love of all humanity and a path of life and peace. It is the foundation and cornerstone of the religions of Europe and the Moslems. Nevertheless, no one treats us kindly. It seems to us that this pain will continue to underlie all the days of our exile, causing us despair.