4. שנאת זרים? 4. Xenophobia?
מעמד הזר במשפט היהודי Legal rights of the Ger in Jewish Law
כדי להבין עד כמה שנאת הזרים רחוקה מן היהדות, ולכן גם מן התלמוד, יש לראות את המעמד המשפטי והחברתי של ה"גר", של הזר השוהה במדינה היהודית או בחברה יהודית אוטונומית. (בכל הקטע שלפנינו מדובר ב"גר תושב", דהיינו בזר שהתיישב בקרב יהודים, אך לא ב"גר צדק", דהיינו אדם שהתגייר מתוך שכנוע.) מדאורייתא היה הגר בעל זכויות שוות. בויקרא (כד, כב) כתוב: "מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם, כַּגֵּר כָּאֶזְרָח יִהְיֶה: כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם". מלבד זאת אסור ללחוץ ולהלחיץ את הגר, ובאותה נשימה מצווה לאהבו "כמוך". "וְכִי-יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם – לֹא תוֹנוּ אֹתוֹ. כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם, וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ – כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם; אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם" (ויקרא יט, לג־לד). והשווה עוד שמות כב, כ; כג, ט; דברים כד, יז־יח, וכן בעת השבעת כל העם בהר גריזים ובהר עיבל, דברים כז, יט: "אָרוּר מַטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר, יָתוֹם, וְאַלְמָנָה; וְאָמַר כָּל-הָעָם אָמֵן". In order to understand just how far hatred of the stranger is from Judaism, and therefore also from the Talmud, one should examine the legal and social standing of the “Ger”, the stranger who dwells in the Jewish state, or in an autonomous Jewish community. (The entire passage which follows concerns the “ger toshav”, that is a stranger who has settled in a Jewish area, and not the “ger tzedek”, a stranger who has been persuaded to convert to Judaism.) According to the Torah the stranger has equal rights. In Leviticus (24:22) it is written: “You shall have one law, for the stranger and for the citizen: because I am the Lord your G-d”. Besides this, it is forbidden to force or put pressure on the stranger, and in the same breath there is the commandment to love him (the stranger) “as yourself”. “And when a stranger lives among you in your land – you must do him no wrong. The stranger who lives among you should be treated as one of your own, and you should love him as yourself – because you were strangers in Egypt; I am the Lord your G-d” (Leviticus 19:33-34). Compare also with Exodus 22:20;23:3; Deuteronomy 24:17-18 and also when the whole people are assembled at Mt. Gerizim and Mt. Ebal to hear the blessings and the curses in Deuteronomy 27:19: “Cursed is he who perverts justice due the stranger, orphan and widow; and all the people said Amen”.
כל החוקים וההלכות האלו בתלמוד תקפים גם כן, כמו כל מצוות התורה. ואולם לא כל זר יכול היה להתיישב דרך קבע במדינה היהודית. במסכת עבודה זרה (סד, ב) מצוי ויכוח, למי מותר להעניק את זכות ההתיישבות. לדעתם של החכמים, כלומר גם לפי ההלכה הפסוקה, חייב היה נכרי להכיר בשבע המצוות של בני נח ולשמור אותן. זה היה התנאי היחיד. לגבי התיישבות של גר נאמר (מסכת גרים ג, ד): "אין מושיבין אותו בספר, ולא בנוה רע, אלא בנוה יפה, באמצע ארץ־ישראל, במקום שאומנותו יוצאה, שנאמר (דברים כג, יז): 'עִמְּךָ יֵשֵׁב בְּקִרְבְּךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר'." All these laws and statutes in the Talmud are equally as valid as are the commandments of the Torah. However, not every stranger was able to settle permanently in the Jewish state. In Tr. Avodah Zarah (60b) there is a debate as to whom it is permissible to grant the right to residence. In the opinion of the sages, and also according to the decreed law, the stranger would be obligated to recognize and abide by the seven Noahide laws. That was the only condition. In reference to the residence of the stranger it is written (Tr. Gerim 3:4): “Do not make him dwell in the periphery, and not in a bad quarter but in a good area, in the center of the Land of Israel, at the place where he has his work, as it is written: (Deuteronomy 23:17): ‘He shall dwell in your midst in a place of his choosing.’”