גרסינן במסכת סופרים הבכורות מתענין בערב פסח והטעם זכר לנס שניצולו ממכת בכורות וכתב אבי העזרי שגם בכור לאב יש לו להתענות כמו שהיתה המכה גם בהם ומיהו גדול הבית א"צ להתענות אף ע"פ שהיתה בהם המכה לא מחמרינן כולי האי האיסטניס מתענה כדי שיאכל מצה לתיאבון והכי איתא בגמרא רב ששת הוה יתיב בתעניתא כל מעלי יומא דפסחא משום דאיסטניס הוה ואי הוה אכיל ביממא לא הוה מצי אכיל בליליא: We follow the version in Tractate Semachot: Firstborns fast on the eve of Passover. And the reason is to remember the miracle, that they were saved from the plague of the firstborn. And Avi HaEzri wrote that the firstborn from the father should also fast, just like the plague was also against them. However, the head of the household does not need to fast [if he is not a firstborn]. Even though the plague was [also] against them, we are not stringent to that degree. A delicate person should fast in order that he can eat matza with relish [that night]. And it is found like this in the Gemara (Pesachim 108a:2,5): Rav Sheshet would fast the entire eve of Passover[...] It was since he was delicate; if he would eat during the day, he would not be able to eat at night.