שינוי ברכות שבין פרי העץ ופרי האדמה ובין דבר שאין גידולו מן הארץ היינו דוקא בברכה ראשונה אבל ברכה אחרונה שוה בכולם והיא בא"י אמ"ה בורא נפשות רבות וחסרונם על כל מה שברא להחיות בהן נפש כל חי בא"י חי העולמים הלכך אכל פרי העץ שאינו משבעת המינין ופרי האדמה כיון שברכה אחרונה שוה בהם מברך ברכה אחת על שניהם. פירוש הברכה בורא נפשות רבות וכל מה שהם חסרים ועל כל שאר הדברים שברא בעולם שלא היו הנפשות חסרים מהם אם לא בראן שאינן אלא להתענג בהן להחיות נפש כל חי. וי"א בורא נפשות רבות וחסרונן על כל מה שבראת להחיות בהם נפש כל חי ובגמרא דידן אינו מזכיר בה חתימה אבל בירושלמי חותם בא"י חי העולמים וכן היה נוהג א"א הרא"ש ז"ל: The difference in blessings between tree fruit and fruit of the earth and something which does not originate from the earth, is specific to the prior blessing. but the after blessing is the same for all of these and it is: Baruch ata Hashem Eloheinu melech ha'olam boreh nefashot rabot v'chesronan al kol mah shehbara l'hachayot bahen nefesh kol chai baruch ata hashem chai haolamim. therefore if one at tree fruit that is not from the seven species and fruit of the earth, because the after blessing is the same for them, one makes one blessing on both. the meaning of the blessing is: who makes many beings and everything they are missing and on all other things that he created in the world that had God not created them they would not be missing from them [the beings], for they are only meant for pleasure, to imbue life of every being. and there are those who say "boreh nefashot rabot v'chesronan al kol mah shebarata l'hachayot bahem nefesh kol chai". and in our gemara it does not mention a conclusion for her [this blessing], but in the Jerusalem [Talmud] it concludes the blessing "baruch ata hashem chey ha'olamim" and this was the custom of my master my father, the Rosh, may his memory be a blessing.