7. גזל עבדים והזקינו. במשנתנו פ"ט מ"ב: גזל בהמה והזקינה, עבדים והזקינו משלם כשעת הגזלה. ר' מאיר אומר בעבדים אומר לו הרי שלך לפניך. ובבבלי צ"ו ב': רב מתניתין נמי איפכא תני. ולפי זה התוספתא שלנו כסתם משנתנו הנ"ל.
וביש"ש פ"ט סי' ח' כתב: "ונ"ל דהאי הזקינה לא בשיעור דיומי תלי, דשיעור ימי זיקנה לא מצינו לגבי בהמה, אלא בהרגשת חושים קאמר שהזקינה וניכר בה תשות כחה שנגרעת למלאכתה, דומיא דכחשה (עיין בבלי צ"ו ב'), וכה"ג נמי גבי עבדים". וברוב המקומות ששנו זקנה לגבי בהמה13עיין, לדוגמא, במשנת פרה פ"א מ"א, עוקצין פ"ב מ"ח ועוד. הוא בניגוד לעגל, או לפרה בת שלש. אבל מצאנו גם בסתמא "סוס זקן",14בבלי ע"ז ז' ב', ומקבילות. ומכאן ראייה לפירוש הרש"ל, שהרי סתם סוס לרכיבה עומד, אבל סוס זקן מטחינו בריחים,15שם ט"ז א', ומקבילות. ואינו ראוי כלל למלאכתו הראשונה, ואף עבדים זקנים הם שאינם ראויים למלאכתם הראשונה. ובר"מ פ"ב מה' תעניות ה"ה: זקנים ששבתו ממלאכה. כלומר, שהם רגילים בה. ועיין אוה"ג תענית, עמ' 30, סי' ס"ג. ועבדים זקנים הם שאינם עושים כדי טפילה, עיין מ"ש בבאורי לה' הירושלמי להר"מ, עמ' ס"ד, ד"ה ולהלן ובהערות שם.
ובירושלמי פ"ט ה"ב, ו' ע"ד: רב הונא אמר בשגזל עגל ונעשה שור (כלומר, משלם כשעת הגזילה, מפני שיש כאן שינוי), אבל גזל שור והזקין אומר לו הרי שלך לפניך,16כלומר, אם יש בו כח, אעפ"י שעברו עליו שנים אחרי שנעשה עגל. ואם גזל עגל מבוגר, ואחרי חודש נעשה שור, יש כאן שינוי, ומשלם כשעת הגזילה. שמואל אמר אפילו גזל עגל ונעשה שור אומר לו הרי שלך לפניך, שאין כאן שינוי כלל, ואפילו גרע מכוחו משעה שהיה עגל. ועיין בבלי ס"ה ב', צ"ו ב'.
אילנות והזקינו. כלומר, ועדיין עושין קצת פירות, ואין השינוי ניכר. ועיין מ"ש בבאורי לה' הירושלמי הנ"ל ובהערות שם.
פירות והרקיבו. במשנתנו: פירות והרקיבו וכו', משלם כשעת הגזילה. ובירושלמי פ"ט ה"ג, ו' ע"ד: והן שהרקיבו מן הכנימה, אבל אם הרקיבו מתולעת כבריאין הן (כלומר, ואומר לו הרי שלך לפניך). ובבבלי צ"ח ב': מכאן אמרו גזל מטבע ונפסל, פירות והרקיבו וכו', אומר לו הרי שלך לפניך. ושאלו ממשנתנו הנ"ל, ותירצו. אמר רב פפא כאן שהרקיבו כולן, כאן שהרקיבו מקצתן. ועיין בבלי ב"מ ל"ח א'.
7-8. בית ונתנגע. לפי פשוטה הברייתא כר' אליעזר17קי"ז ב', שבועות ל"ז ב'. הסובר שקרקע נגזלת.18ועיין תוספות סוכה ל"א א', ד"ה אי. ובבבלי ערכין כ' ב': המשכיר בית לחברו ונתנגע, אע"פ שחלטו כהן, אומר לו הרי שלך לפניך, נתצו חייב להעמיד לו בית.19עיין להלן ב"מ פ"ח הלכה ל'. ובתוספות שם, ד"ה אעפ"י: אור"י דמהכא משמע דבית מנוגע מוחלט מותר בהנאה וכו'. ומכאן אין ראייה להפך, שאעפ"י שמותר בהנאה נפחת מדמיו, ומטמא. ועיי"ש בתוספות שלבסוף הסיקו שאסור בהנאה.
8. מטבע ונפסל. וכ"ה במשנתנו הנ"ל. ועיין בירושלמי ובבבלי בסוגיין.
יין ונתגלה, יין ונתנסך. והוא היזק שאינו ניכר. ובברייתא שבבבלי בהוצאות שלנו (צ"ח ב' הנ"ל) מונה "יין והחמיץ", והוא בניגוד למשנתנו, אבל בכי"מ וכת"י המבורג חסר "יין והחמיץ", ואף בסימן שבכי"מ הגירסא היא: "מפת"ח ב"ש", וחסר שם הסימן ליין, עיין דק"ס, עמ' 238, הערה כ', והערה ל'.
8-9. תרומה ונטמאת, חמץ ועבר עליו הפסח וכו'. ברייתא שבבבלי צ"ח ב' הנ"ל. ועיין במשנתנו הנ"ל. ועיין במל"מ פ"ג מה' גזילה ה"ד.
9. ונעבדה בה עבירה וכו'. בברייתא הנ"ל מוסיף: ושור עד שלא נגמר דינו. ועיין בבלי לעיל בסמוך שם, ולעיל שם מ"ה א'. ועיין מ"ש להלן בסמוך, ד"ה ונעבדה בה עבירה ונסקלה.