המערה מכלי לכלי קילוח משכנגד שפתח של חבית ולמטה ה"ז אסור הגת והמחץ והמשפך של עובדי כוכבים ר' מתיר וחכמים אוסרין ומודה רבי בקנקנים שהן אסורות מפני מה אלו אסורות ואלו מותרות אלו עשויות למוכנס ואלו עשויות שלא למוכנס של עץ ושל אבן צריך לנגב אם היו זפותין צריך לקלף. The one who pours from one vessel to another, [if he puts] the spout against the mouth of the jar or below, it is prohibited. The wine-press, the ladle, and the funnel of idolators, Rabbi permits and the Sages prohibit. And Rabbi agrees that jars are prohibited. And why are these prohibited and these are permitted? These were made to [have something] put into them and these were not. Ones made of wood or stone, one must dry them. If they were tarred, he must scrape them.
הלוקח כלי תשמיש מן העובד כוכבים דברים שלא נשתמש בהן מטבילן והן טהורין דברים שנשתמש בהן כגון כוסות וצלוחית ידיהן בצונן. כגון היורות והמחמין והטוגנין וקמקומוסין ידיחן ברותחין כגון הסכינין והשפודין והאסכלאות מלבנן באור והן טהורין וכולן שנשתמש בהן עד שלא יגעיל וטבל ולבן הרי זה מותר. The one who purchases utensils from an idolator: things that have not been used, he immerses them and they are ritually pure. Things that have been used, like cups or flasks, he rinses them in cold [water]. Like pitchers, kettles, pans, or [another kind of] kettles, he rinses them in boiling [water]. Like knives, spits, or grills, he heats them to white-hot and they are ritually pure. And all that have been used, if he had scalded [in boiling water] or immersed or heated [to white-hot], they are permitted.
מי שהיו גיתיו ובדיו טמאין ומבקש לטהרן הדפים והלולבים והעדשות מנגבן והן טהורין. העקלין של נצרים ושל בצבוץ צריך לגנב של חשיפה ושל גמי צריך ליישן וכמה מישנן שנים עשר חדש רשב"ג אומר מגת לגת ומבד לבד רבי יוסי אומר הרוצה לטהרן או חולטן מיד בחמין או מולגן במי זיתים רשבג"א משם ר' יוסי נותנן בנהר שמימיו מהלכין מלא עינו הצינור שמימיו מקלחין כשם שמנגב לטהרה כך מנגב ליין נסך. The one whose wine-presses and olive-presses were unclean and he wanted to make them clean, the boards and the posts [supporting the beams] and the troughs that he dries are clean. The work of wicker and of hemp he must dry. Shavings and reed-grass, he must let them be. And how long should they be left? Twelve months. Rabban Shimon ben Gamliel says, from one wine pressing to the next or from one olive pressing to the next. Rabbi Yosei says, the one who wants to clean them should mix them immediately with hot water or scald them in olive water. Rabbi Shimon ben Gamliel says in the name of Rabbi Yosei, he puts them in a river whose water flow the whole spring or a spout from which water pours. Just as he dries them for cleanness, thus does he dry [on account of] libation wine.
על שבע מצות נצטוו בני נח על הדינין ועל עבודת כוכבים ועל גלוי עריות ועל שפיכות דמים ועל הגזל ועל אבר מן החי על הדינין כיצד כשם שישראל מצווין להושיב בתי דינין בעיירות שלהן כך בני נח מצווין להושיב בתי דינין בעיר שלהם. על עבודת כוכבים ועל ברכת השם כיצד עובד כוכבים שעבד עבודת כוכבים וברך את השם לא נתנה מיתה לבני נח אלא בסייף בלבד. על גילוי עריות כיצד כל ערוה שב"ד של ישראל ממיתין עליה בני נח מוזהרים עליה וכל ערוה שב"ד של ישראל מוזהרים עליה בני נח מומתין עליה דברי ר"מ וחכמים אומרים הרבה עריות שאין ב"ד ממיתין עליה בני נח מוזהרים עליה בא על עריות ישראל נדון בדייני ישראל בא על עריות העובדי כוכבים נדון בדיני העובדי כוכבים ואין לי אלא נערה מאורסה בלבד. ועל שפיכות דמים כיצד עובד כוכבים בעובד כוכבים עובד כוכבים בישראל חייב ישראל בעובד כוכבים פטור. על הגזילה כיצד גנב גזל יפת תואר וכן כיוצא בו עובד כוכבים בעובד כוכבים עובד כוכבים בישראל אסור ישראל בעובד כוכבים מותר על אבר מן החי כיצד אבר המדולדל בבהמה ואין בו להעלות ארוכה בשר המדולדל בבהמה ואין בו להעלות ארוכה אסור לבני נח ואין צריך לומר לישראל ואם יש בו להעלות ארוכה מותר לישראל ואין צריך לומר לבני נח. נטל צפור שאין בה כזית ואכלה רבי פוטר ורבי אלעזר בר' שמעון מחייב ומה על אבר מן החי ממנו חייב כולו לא יהא חייב חנקה ואכלה פטור רבי חנניא בן גמליאל אומר אף על דם מן החי רבי חידקא אומר אף על הסירוס ר"ש אומר אף על הכשפים רבי יוסי אומר כל האמור בפרשה בני נח מוזהרין עליה שנאמר (דברים י״ח:י׳) לא ימצא בך מעביר בנו ובתו באש וגו' וחובר חבר כי תועבת ה' איפשר שכתוב עונש עד שלא יזהיר אלא מזהיר ואח"כ עונש מלמד שהזהיר ואח"כ עונשן רבי אלעזר אומר על הכלאים מותר לבני נח לזרוע וללבוש כלאים אסור להרביע ולהרכיב אילנות. The sons of Noach were given seven commandments: courts, idolatry, [blasphemy,] forbidden sexual relations, bloodshed, theft, and [consuming] the limb of a living animal. Justice, how so? Just as Jews are commanded to set up courts in their cities, so too are the sons of Noach commanded to set up courts in their cities. Idolatry and blasphemy, how so? The sons of Noach are executed only with the sword. Forbidden sexual relations, how so? Any prohibited sexual relation that a Jewish court would inflict capital punishment, the sons of Noach are forbidden [from doing so]. And every prohibited sexual relation that a Jewish court would prohibit, the sons of Noach are put to death on their account according to Rabbi Meir. But the Sages say, there are many forbidden sexual relations on account of which a court would not inflict capital punishment and about which the sons of Noach are not warned. For engaging in a forbidden sexual relationship, a Jew is judged according to the Jewish law and idolators are judged by the law of idolators. I have only the prohibition on a young woman alone. Bloodshed, how so? An idolator [who kills] an idolator or an idolator who kills a Jew are liable. A Jew [who kills] an idolator is exempt. Theft, how so? One who stole or robbed or [took] a female war captive and so on, an idolator [who did so to] an idolator or an idolator [who did so] to a Jew, it is prohibited. A Jew [who did so] to an idolator, it is permitted. [Eating] from the limb of a living animal, how so? A limb loosely connected to an animal and it is not brought up [enough] for healing is prohibited for a son of Noach and one needn’t even mention a Jew. And if it is brought up enough for healing, it is permitted to a Jew, and one needn’t even mention a son of Noach. If one took a bird which is not an olive’s-bulk and ate it, Rabbi would exempt him and Rabbi Elazar son of Rabbi Shimon would obligate him. And if the limb of it makes someone liable, shouldn’t the whole of it make someone liable? If one strangled it and ate it, he is exempt. Rabbi Hananya ben Gamliel said, on account of blood from a living animal. Rabbi Hidqa says, on account of castration. Rabbi Shimon says, on account of sorcery. Rabbi Yosei says, all that is said in the parsha of the sons of Noach they are warned, as it says, “Let no one be found among you who consigns a son or daughter to the fire . . . one who casts spells . . . for anyone who does so is abhorrent to God” (Deut 18:10-12). Is it possible that scripture has subjected [one to punishment] without forewarning? Rather it warns and after that subjects [one to punishment]. This teaches that it warns first and after that subjects [one to punishment]. Rabbi Elazar says, all kilayim are permitted to the sons of Noach to sow or to wear kilayim. It is prohibited to breed [mixed animals] or graft trees.