ואינו עושה. ל' הר"ב ואינו שונה ולומד ולא מבין. יש לפרש דה"ק. א"נ לומד ואינו מבין. ויש לפרש דה"ק ואינו שונה. ואינו לומד. ולא מבין. וכן יראה מלשונו דבסיפא דכולה חדא מלתא ומשום שאינו לומד לכך אינו מבין ובמד"ש העתיק שאינו לומד ואינו מבין: AND DOES NOT DO. Rav: and does not review(,) and learn(s) and does not understand. We can explain his language thus: “he hears and does not review, or he learns but does not understand.” Alternatively, we can explain his comment as “he hears and does not review, nor does he learn, nor does he understand.” This seems to be the case, based on his comment on the end of the mishna,229There, Rav puts “learn” and “review” together in the definition of “do”. where this all seems to be one thing. And because he does not learn, he does not understand. Midrash Shmuel, in reproducing the Rav’s comment, writes “for he does not learn and does not understand.”
הולך ועושה חסיד. שמשפיל עצמו ומראה כאילו הוא צריך ליושבים בבה"מ מד"ש. ובשם הרמ"ה פי' שכל המטה מקו האמצעי כלפי הקצה הטוב יותר ממדה הרעה נקרא חסיד. לא מפני שהוא חסיד במדה זו לבדה אלא לפי שמדה זו מדת חסידות היא שכל הנוהג מדה כזו. הוא מוכן למעלות החסידות. ע"כ. וכך הם דברי הרמב"ם: ONE WHO GOES AND DOES IS PIOUS. For he lowers himself and makes it look as though he needs the other people sitting in the study all—Midrash Shmuel. He also writes in the name of Ramah that anyone who veers from the middle path toward the end of good and away from evil is called “pious”, not because through this one trait he becomes pious but because this is an act of piousness, for anyone who acts in such a way lays the groundwork for piousness. So also Rambam.