שלחיך פרדס רמונים. [בדם נדות איירי, לומר לך, מה פרדס זה נעול כך האשה בשעת נדותה נעולה מלהזקק לבעלה] קנומפרש שלחיך מלשון הפסוק מי השלח ההלכים לאט (ישעיהו ח׳:ו׳) וכטבע דם נדות.
.
(נדה י"ט ב')
שלחיך פרדס רמונים. מהו שלחיך, לשון בני אדם הוא, מה שלח פלוני לארוסתו – רמונים, [משל לכנסת ישראל והקב"ה] היא הכניסה לו כלים ובשמים במנין קנארומז לכלים שהכניסו ישראל לבית המקדש ובשמים לקטורת, הכל במדה ובמשקל.
והוא הכניס לה כלים ובשמים שלא במנין, בא שלמה ופירש כפרים עם נרדים קנבובפסוק הסמוך נרד וכרכם וגו' מור ואהלות וגו', והיינו שלא במנין.
.
(מ"ר)
שלחיך פרדס רמונים. שלחיך – עתיד הקב"ה לעשותך כפרדס רמונים לעתיד לבא, זה הבאר קנגמלשון ושולח מים על פני חוצות (איוב ה׳:י׳), והכמי מן שלחיך מוסב לישראל, ור"ל עתיד הקב"ה להנחילך כל הטובות שהיו בבאר במדבר וכדמפרש.
, מאין היו ישראל [מנסכין יין] כל מ' שנה שהיו במדבר – מן הבאר, שהיה מעלה להם מיני דשאים וזרעונים ואילנות, ותדע לך שהוא כן, שכיון שמתה מרים ופסק הבאר אמרו לא מקום זרע ותאנה וגפן ורמון קנדמכלל דעד השתא מה דהוי להו היה בזכות הבאר, והכונה שכמו במדבר כך לעתיד לבא יעשה שיעלה פרדס ומינים שונים למעלה מן הטבע הרגיל.
.
(שם)
שלחיך פרדס רמונים. שילוחך – עתיד הקב"ה לעשותך כפרדס רמונים לעתיד לבא, ואיזה זה – זה הנחל, דכתיב (יחזקאל מ״ז:י״ב) ועל הנחל יעלה על שפתו וגו' קנהוסוף הפסוק כל עץ מאכל והיה פריו למאכל ועלהו לתרופה. ולכאורה הוא מפרש שלחיך מלשון ושולח מים על פני חוצות, אבל לא נתבאר תכלית הדרשה איזו הטבה הוא מבטיח בזה, ויתכן דדריש שלחיך מה שהוא נעזב ומשולח ממך ואינו עושה פירות יעשנו הקב"ה כפרדס רמונים, וכמו שפת הנחל שאינו מוכשר לגדל פירות אעפ"כ לעתיד יעשה כאלו. וגם יתכן שמפרש שלחיך מלשון משקין בית השלחין, בריש מו"ק, שפירושו שדה שצריכה להשקות בידי אדם, שאע"פ שדבר קשה הוא אפ"ה תעשה פירות כפרדס רמונים.
.
(שם)
שלחיך פרדס רמונים. שלוחך – עתיד הקב"ה לעשותך כפרדס רמונים לעתיד לבא, ואיזה זה – זה אליהו זכור לטוב, שהוא בא לעשות שלום בעולם שנאמר(מלאכי ג׳:כ״ג) הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא והשיב לב אבות על בנים קנוודריש שלחיך מלשון שלוחך כנוי לאליהו, כדמפרש, ור"ל כמו שפרדס רמונים אהוב וחביב לבני אדם כך יהיה בואו של אליהו אהוב וחביב, לפי שיבא לעשות שלום בעולם.
.
(שם)