התאנה חנטה פגיה. התנוקת קרויה פגה, על שם התאנה חנטה פגיה קכטפגה היא ג"כ תאנה רק שלא נתבשלה עוד והיינו שאין לה עוד סימנים. ויען כי הכתוב המשיל את האשה לגפן, כמש"כ אשתך כגפן פוריה, לכן סמכו חכמים לקרוא לשלש תקופות שבחיי האשה, הקטנות והנערות והבגרות, בשמות מתיחסים לגדולי האילן מראשית צמיחתה עד שתמלא פירות. וכתב הגר"א דאשה בבית אביה נקראת תאנה, לפי שכשהוא מפרנסה זוכה במעשה ידיה ובמציאתה, והוא ע"ש הכתוב נוצר תאנה יאכל פריה.
.
(נדה מ"ז א')
התאנה חנטה פגיה וגו'. התאנה חנטה פגיה אלו סלי הבכורים, והגפנים סמדר נתנו ריח – אלו הנסכים קלדריש כן בהמשך וסיוע לדרשות הקודמות דהפסוקים מוסבים לזמן הגאולה ובנין המקדש וכו', ודריש ענינים אלה שהם ג"כ פרטים המסתעפים מקיומו של ביהמ"ק ותחית האומה.
.
(מ"ר)
התאנה חנטה פגיה וגו'. א"ר חייא בר אבא, סמוך לימות המשיח דבר גדול בא לעולם והרשעים כלים קלאהפגים הם התאנים שלא נתבשלו כל צרכן, ומשל הוא לפושעי ישראל שאין מעשיהם שלמים ורצויים כתבשיל שלא נתבשל די צרכו. והוי הכונה התאנה כנוי לישראל, חנטה [כבשה, מלשון חניטה] פגיה, והוא כנוי יפה לכליה, ובטעם הדבר י"ל כדי שלא יתקלקלו אחרים בסבתם.
, והגפנים סמדר נתנו ריח – אלו הנשארים, ועליהם נאמר (ישעיהו ד׳:ג׳) והיה הנשאר בציון והנותר בירושלים קלבר"ל אלו הנשארים בצדקתם או שעשו תשובה, וסמך על סוף הפסוק והיה הנשאר בציון והנותר בירושלים קדוש יאמר לו.
.
(שם)