איהו שחוק הכסיל
ועליה אתמר
אם ראית רשע שהשעה משחקת לו
אל תתגרה בו.
בגין דאיהו שאול תחתית
דאתמר ביה צדיק ממנו בולע
אבל צדיק גמור אינו בולע.
כבד כועס וקטיל. is: (Ecc. 7:6) ... the laughter of the fool... xxxvSee BT Berakhot 61b
and upon it is stated:xxxviBT Berakhot 7b
‘If you see a wicked person for whom the hour is smiling,
do not provoke him’,
because he is destined for the depth of hell,
of which it is stated: (Ḥab. 1:13) ... the one more righteous than he, it swallows,
but the ‘completely righteous-person’ it does not swallow.
‘The liver gets angry’xxxviiBT Berakhot 61b and kills.
לב מבין
לב יודע
לב רואה.
לב איהו שכינתא
דלא נטלא אלא דמא צח
דאיהי קרבנא דצלותא
נקיה בלא חובין ובלא פסולת
וקריבת לגבי בעלה שופרא דכלא. The heart understands,
the heart knows,
the heart sees.
The heart is the Shekhinah,
which takes only the pure blood,
which is the offering of prayer,
clean, without sin and without refuse,
and She offers to Her husband the best of everything.
אבל יותרת הכבד
לא יהיבת לבעלה
אלא שיורין ופסולת.
ומאי ניהו דעלה.
(טחול) (ס״א כבד)
אל אחר.
ומאלין שיורין דנטיל מנה
אתעביד דם טחול חשוך ואוכמא
הוא נחש רמאי
דפתי לחוה דאיהי לבא
וגרם לה מותא. But the extra lobe of the liver,
does not give to her husband anything,
except ‘left-overs’ and refuse.
And what is it that is ‘upon her?’ or: is ‘her husband?’
[spleen] [Var. liver]
– symbolised by ‘another god’,
and from these left-overs that he takes from her,
the blood of the spleen is made dark and blackened.
It is the deceptive snake,
which seduced Eve, who is the heart,
and caused her death.
והא תרי בתי לבא אינון
למאן פתי מנייהו
אלא ההוא דשמאלא
דאתמר בה לב כסיל לשמאלו And yet there are two chambers of the heart,
which of them did it seduce?
But it was that one of the left-side,
of which it is stated: (Ecc. 10:2) ... the heart of the fool is to his left.
ועליה אתמר
ומוצא אני מר ממות את האשה.
לב חכם לימינו
דא אשת חיל עטרת בעלה
עלה אתמר
מצא אשה מצא טוב
דאיהי יצר הטוב
מזליה דבר נש
עלה אתמר
להניח ברכה אל ביתיך.
ברכת יי׳ היא תעשיר
ועלה אתמ׳
ראה חיים עם האשה אשר אהבת And upon it is stated:
(Ecc. 7:26) And I find woman more bitter than death...
(Ecc. 10:2) The heart of the wise man is to his right...
– this is: (Prov. 12:4) A woman of valour is the crown of her husband...
About her it is stated:
(Prov. 18:22) He that has found a woman, has found goodness...
For She is ‘the good inclination’
– the mazal of a person.
About her it is stated:
(Ez. 44:30) ... to let blessing reside in your house,xxxviiiSee BT Yevamot 62b
(Prov. 10:22) The blessing of Y”Y will make wealthy...
And about her it is stated:
(Ecc. 9:9) See life with the woman that you love...
איהי בדיוקנא דשכינת׳ תתאה
כלילא מעשר.
ואיהי נר מצוה.
ורוחא דנשיב בה
ת״ת ישראל
איהי בכנפי ריאה
ודא איהו ותורה אור
דנהיר בה
דא שכינתא עלאה נשמת חיים.
דנחתא מן *מוחא לאנהרא לון בלבא. It is in the image of the Lower Shekhinah,
– composed of ten.
And She is: (Prov. 6:23) the ‘candle of precept’∞ner mitzvah,
and the spirit that blows upon it
– (Lam. 2:1) the glory∞tipheret of Israel –
it is in ‘the wings of the lung’.
And this is: (Prov. 6:23) ... and Torah is light,
which shines through Her,
that is the Higher Shekhinah – the soul of life,
which descends from the brain to illuminate them in the heart.
מאי נ״ר
נפשא רוחא. What is NeR∞candle ?
An acronym of Napsha∞animating-soul and Ruḥa∞spirit.
דנפשא איהי פתילה
(נ״א על שם דאיהי שותפא דגופא)
רוחא דא זיתא
נשמתא נר יי׳ נשמת אדם. For animating-soul is the wick,
[Var. so named because it is the ‘partner’ of the body]
spirit is the olive oil.
Of the soul: (Prov. 20:27 ) The candle of Y”Y is the soul of a human...
(אדם דאיהי אור נר
נהיר ביה אוריתא דבכתב.
ונשמתא דאיהי נר
נהיר בה מצוה.
ובזמנא דלא נהירין בה אור ונר
אתמר בנשמתא אל תראוני שאני שחרחרת.
ואתמר באדם
אלביש שמים קדרות) [The human∞adam – who is the ‘light’ of a candle –
there shines∞nahir within him the Written Torah,
and the soul – which is ‘candle’ –
there shines within it ‘precept’∞mitzvah.
And when light and candle do not shine within it,
it is said of the soul: (Song. 1:6) Do not look upon me for I am blackened,
and it is stated of the person:
(Is. 50:3) I shall dress the heavens with darkeness...]
ומאי נ״ר נפשא רוחא.
נ׳ נפשא
ר׳ רוחא And what is NeR∞candle ? An acronym of Naphsha and Ruḥa:
Nun❖נ is naphsha∞animating-soul,
Reish❖ר is ruḥa∞spirit.
לקבל ג׳ קטרין אלין.
אינון תלת גוונין. אשא אוכמא חוורא ותכלתא.
מאן דנטיר נר ה׳
נשמת אדם באורית׳ בפקודין דעשה ולא תעשה
לא שליט עליה נורא דגיהנם Corresponding to these three ‘bindings’,
there are three colours: a fire of black, white, and blue.
Whoever preserves the candle of Ha-Shem (Prov. 20:27)
– the soul of a person, in Torah, in positive and negative precepts –
the fire of hell has no control over him.
ודא איהו כבד ומרה וטחול.
כבד אשא סומקא
מרה אשא ירוקא
טחול אשא אוכמא
יותרת הכבד כללא דכלהו תכלת חשוך
ותכלת דציצית מצוה.
ותכלת לית בסטרא אחרא
בגין דאיהו דומה לכרסיא יקירא. And this is: liver, and gall bladder and spleen.
The liver is red fire,
the gall bladder is green fire,
the spleen is black fire,
the extra lobe of the liver includes them all, dark blue.
And the colour blue∞te-khelet of the tzitzit is a precept,
and there is no tekhelet∞blue in ‘the other side’,
because it that particular blue is similar to the throne of glory.xxxixBT Sotah 17a
גוונין דשרגא אינון לבושין
לנר ה׳ נשמת אדם. The colours of a candle are the garments,
for: (ibid.) A candle of Ha-Shem is the soul of a human.
גוון אוכם דאיהו טחול
כד מתלבשת תמן נפשא בחובין
איהי אמרת אל תראוני שאני שחרחרת.
שחרחרת בקדרותא דבני
בדוחקא דלהון. בעניותא דלהון The colour black, which is the spleen,
when the animating-soul becomes enclothed there through sins,
it says: (Song. 1:6) Do not look upon me for I am blackened...
– blackened with the darkness of My children,
in their oppression, in their poverty.
קדרותא וליצנותא ועניותא *מטחול נפקא.
כד נשמתא אסירא בה בגלותא
ודא איהו ושפחה כי תירש גבירתה:
ובההוא זמנא טחול שוחק. Darkness and mockery and poverty emerge from the spleen,
when the soul is imprisoned within it in exile.
And this is: (Prov. 30:23) ... and a maidservant when she inherits her mistress.
And at that time, the spleen laughs.
ולזמנא דייתי מלכא משיחא
לנטלא נוקמא מטחול
דאיהי שפחה
יושב בשמים ישחק.
ישחק איהו באבודא דלהון
כד״א ובאבד רשעים רנה. And when King Messiah shall arrive,
to take vengeance upon the spleen
– which is the maidservant –
then (Ps. 2:4) He who sits in the heavens will laugh...
He will laugh... at their destruction, as it says:
(Prov. 11:10) ... and in the destruction of the wicked there is joy.
רנ״ה איהו הנ״ר
איהו נה״ר יוצא מעדן
ומאי ניהו
מ״ע ומל״ת
כחושבן
נה״ר
נו״ן
ה״א
רי״ש
ואיהי הנר המאיר לאדם
ועל דא
באבד רשעי׳ רנ״ה. RiNaH∞joy is an anagram of Ha-NeR∞the-candle
– and it is an anagram of NaHaR∞river emerging from Eden. (Gen. 2:10)
And what are they?
The positive precepts and the negative precepts
are of the numeric-value of:
the letters of NaHaR written:
NUN❖נ△106
HEi❖ה△6
ReYSh❖ר△501 total is 613
– and it is the candle that illuminates a person,
and about this it is stated:
... in the destruction of the wicked there is joy∞RiNaH (Prov. 11:10) .
ובההוא זמנ׳
הטחול דשוחק אתאביד
ואז יתקיים
אז ימלא שחוק פינו
ולשוננו רנה ודאי
ואז לא יכבה בלילה נרה.
בגין דטעמה כי טוב סחרה. And at that time,
the spleen which laughs is destroyed.
And then will be fulfilled:
(Ps. 126:2) Then will our mouth be filled with laughter,
and our tongue with joy∞rinah – specifically.
And then: (Prov. 31:18) ... her candle will not be extinguished by night,
because: She advises that her merchandise is good...
ובההיא זמנא
מתתקנ׳ ירושלם דאיהי לבא.
לבא איהו לה״ב המזבח
יכב״ה כחושבן הל״ב
לה״ב הב״ל
לא יכבה בגלותא
דאיהי לילה And at that time,
Jerusalem will become fixed – which is the heart.
The heart Ha-LeV is an anagram of LaHaV∞flame of the altar.
Yikhbeh∞will-extinguish is the numeric-value of Ha-LeV∞the-heart△37.
LaHaV is an anagram of HeVeL∞breath∞vanity.
It will not be extinguished – in the exile,
which is night.
ואתבניאת ע״י דקב״ה
כד״א בונה ירושלם יי׳. And it will be built by the hand of the blessed Holy One,
as it says: (Ps. 147:2) The builder of Jerusalem is Y”Y...
(מאן דנטיר נר ה׳ נשמת אדם
בפקודין דעשה ול״ת
לא שליט עליה נורא דגיהנ׳
דאיהי כבד מרה טחול) [whoever preserves (Prov. 20:27) the candle of Ha-Shem, the soul of a human,
in positive and negative commandments,
the fire of hell does not rule over him,
which is liver, gall bladder and spleen.]
ועוד
מרה טחול כבד
אינון גלותא לנשמתא ורוחא ונפשא
דאיהי שכינתא כד גלת בכבד
אתמר באברים דאינון עמא קדישא חילהא דילה
תכבד העבודה על האנשים.
כד גלת במרה
אתמר בה וימררו את חייהם
כד גלת בטחול
אתמר בה
ולא שמעו אל משה מקצר רוח
(דהוה בבטנה
ומעבודה קשה דהוה בטחול)
והוו צווחין לקב״ה מנה
הה״ד
מבטן שאול שועתי שמעת קולי
ואתמר בהון
ותעל שועתם אל האלקים מן העבודה: And furthermore:
gall bladder, spleen, liver
– they are ‘exile’ for soul, spirit and animating-soul.
For She, the Shekhinah, when She is exiled in the liver,
it is stated of the limbs, which are the Holy People, Her host:
(Ex. 5:9) Make heavier the labour upon the people...
When She is exiled in the gall bladder∞marah,
it is stated of Her: (Ex. 1:14) And they embittered∞mare-ru their lives...
When She is exiled in the spleen,
it is stated of Her:
(Ex. 6:9) ... and they did not listen to Moses from vexation of spirit...
(for it was in her belly,
and from harsh servitude which was in the spleen)
And they were crying out from it to the blessed Holy One.
It is this that is written:
(Jon. 2:3) ... from the belly of hell I cried out, You heard my voice.
And it is stated of them:
(Ex. 2:23) ... and their crying out rose to ELQYM from the servitude.
ונשמתא בגלותא בתראה And of the soul in the last exile