תּקונא חד סר ליום ז Tiqun Eleven For Day 7
בראשית
בר"א שי"ת.
ומאי ניהו.
שית היכלין (לקבל שית יומי בראשית)
אלקים. אימא עלאה. עלייהו.
דאיהי היכלא שביעאה. Be-REiShYT∞In-the-beginning can be read as two words:
BaRA∞He-created ShYT∞six.
And what are they?
Six chambers. [corresponding to the six days of creation],
ELQYM – Higher Mother – is above them,
for She is the seventh chamber.
וכמה דאימא עלאה אפיקת שית.
הכי אימא תתאה אפיקת שית.
ומאי ניהו
את השמים ואת הארץ.
ואינון שית מאנין דאתמר בהון
כי ששת ימים עשה יי' את השמים ואת הארץ.
והיכלין תתאין אינון מאנין להיכלין עלאין. And just as Higher Mother produces six,
so does Lower Mother produce six.
And what are they?
(Gen. 1:1) ... the heavens and the earth.
And they are six vessels of which it is stated:
(Ex. 20:11) For in six days did Y”Y make the heavens and the earth...
And the lower chambers are vessels for the higher chambers.
וכד ישראל הוו מצלאן
כל היכלין אלין הוו מתפתחן לגבייהו. And when Israel would pray,
all these chambers would open towards them.
וכען בגלותא אתמר בהון
כל השערים ננעלו ושכינתא
לבר מהיכלה.
וקב"ה לבר מהיכליה.
ומלאכיא דממנן על צלותין לבר מהיכליהון.
הה"ד
הן אראלם צעקו *חוצה.
ולא אית לון לצלותין אתר לאעלא. But now, during the exile, it is statedliSee BT Berakhot 32b of them,
that all the gates are closed,
and the Shekhinah is outside Her chamber,
and the Blessed Holy One is outside His chamber.
And the angels appointed over prayer are outside their chambers.
It is this that is written:
(Is. 33:7) Behold their mighty-ones are shouting outside...
And there is no place for prayers to enter.
ודא איהו כל השערים ננעלו.
אבל שערי דמעה לא ננעלו And this is the meaning of ‘all the gates are closed,
but the gates of tears are not closed.’
ולית מאן דאפתח לון לאלין שערים
עד דייתי מארי דדמעה
דאתמר ביה ותפתח ותראהו את הילד
והנה נער בכה
ולית היכלא מתפתחא אלא ביה And there is none who can open these gates,
until the ‘Master of Tears’ shall arrive,
of whom it is stated: (Ex. 2:6) And she opened, and she saw the boy,
and behold, it was a crying child...
– and no chamber can be opened except by him.
ודא איהו ותפתח
ותפתח ודאי (נ"א דאיתפתח האי)
היכלא לגביה.
(הה"ד אד' שפתי תפתח).
במאי אתפתח ליה
בדמעה
הה"ד והנה נער בכה
ומיד ותחמל עליו. And this is the meaning of... and she opened...
... and she opened... – specifically [Var. for it was opened, this]
a chamber towards him
[it is this that is written: ADNY! Open my lips (Ps. 51:17) ].
With what did it open for him?
With tears.
It is this that is written:... and behold, a crying child...
And immediately: she took pity upon him.
ועוד ותפתח
כד ישראל פתחין בתיובתא בבכיה.
מיד ותחמל עליו.
ודא איהו בבכי יבאו.
בזכות בכיה (נ"א דמעה) דיליה
יתכנשון מן גלותא.
(בכ"י ל"ב
י' דמעה בת עין י' זעירא) And furthermore: regarding... and she opened...
When Israel begins repentance in crying,
then immediately:... and she took pity upon him...
And this is: (Jer. 31:8) With crying they shall come...
– with the merit of his crying [Var. tears],
they will be gathered from exile.
[BeKhiY∞crying△32 is LeV∞heart△32,
Yod△10 is ‘tear’, ‘daughter of the eye’ is the small י❖Yod ]
דאית היכלא דדמעה
דלית לה רשו למפתח
אלא בדמעה For there is a Chamber of Tears,
for which there is no permission to open,
except through tears.
ואית היכלא דנגונא
דלית לה רשו למפתח אלא בנגונא.
ובג"ד
דוד מתקרב לההוא היכלא בנגונא
הה"ד
והיה כנגן המנגן. And there is a Chamber of Music,
for which there is no permission to open except through music.
And because of this,
David would approach that chamber with music.
It is this that is written:
(2 King. 3:15) ... and it was, when the player of music played...
ואית היכלא דנהורא
דלא מתפתח' אלא לבר נש דהוה
מתעסק בנהורא דאוריתא. And there is a Chamber of Light,
that opens only for a person who is,
occupied in ‘the light of the Torah’.
ואית היכלא דנבואה (נ"א דאהבה)
דלא מתפתחא אלא לבר נש דהוה
חכם גבור ועשיר And there is a Chamber of Prophecy [Var. of love]
that opens only for a person who is,
‘wise, mighty and wealthy’.liiSee BT Shabbat 92a (and Mishnah Avot 4:1)
ואית היכלא דיראה
דאתקרי היכל היראה
דלא מתפתח' אלא למאן דאית ביה דחילו. And there is a Chamber of Awe,
which is called ‘the Chamber of Awe’,
which does not open except for one who has ‘fear’.
ואית היכלא דעניים
דלא מתפתחא אלא לעניים
דהוו מתעטפים קדם יי' בצלותא
(בעטופא דמצוה דציצית ותפלין)
ועליהו אתמר
תפלה לעני כי יעטוף. And there is a Chamber of the Poor,
which opens only to the poor,
who enwrap themselves before Y”Y in prayer,
[in the enwrapping of precept, of tzitzit and phylacteries∞tephilin ]
And upon them it is stated:
(Ps. 102:1) A prayer∞tephilah of the poor person when he enwraps...
ואית תרעא דצדיקיא
דלא מתפתחא אלא לצדיקיא
הה"ד זה השער ליי'
צדיקים יבואו בו
והאי איהו תרעא דצדיק
ח"י עלמין דאתמ' ביה
ולא ראיתי צדיק נעזב
וזרעו מבקש לחם And there is a Gate of the Righteous,
which opens only for righteous-ones.
It is this that is written: (Ps. 118:20) This is the gate of Y”Y,
the righteous shall enter through it.
And this is the gate of ‘the Righteous-One’☉Yesod
– ‘life-force of the worlds’ – of which it is stated:
(Ps. 37:25) ... and I have never seen a righteous-one abandoned,
nor his offspring seeking bread.
וכען בגלותא אתמר ביה
הצדיק אבד.
מאי אבד.
אבד למטרונית'.
ואתמ' ביה ונהר יחרב ויבש
יחרב בבית ראשון
ויבש בבית שני. But now, in exile, it is stated of it:
(Is. 57:1) The righteous-one is ‘perishing’...
What does it mean ‘perishing’?
Perished to the Queen.
And it is said of it: (Is. 19:5) ... and the river shall be parched and dried up...
... parched... – in the First Temple,
... and dried up... – in the Second Temple.
ובגין דלית ליה מדיליה.
עניין צווחין בח"י ברכאן דצלותא
לגבי ח"י עלמין.
והא אסתלק מתמן נביעו
וברכאן (נ"א דכל ברכאן).
ולית מאן דיהיב לון
ותרעין אחרנין סתימין.
ותרעא דצדיק חרבה ויבשה
כמה דעני חרב ויבש. And because he has not of his own,
the poor cry out with the 18∞ḥaiy blessings of prayer,
towards the ‘Life-force’∞ḥaiy of the worlds.
And yet the fountain has been removed from there,
and the blessings [Var. of all blessing]!
And there is none who can bestow to them,
and the other gates are blocked,
and the gate of the righteous is parched and dried,
like the poor person is parched and dried-up∞yavesh.
ורזא דמלה יקוו המים
מתחת השמים אל מקום אחד
ותראה היבשה And the mystery of the matter: (Gen. 1:9) Let the waters be gathered,
beneath the heavens to one place,
and the dry land∞yabashah shall be visible.
ולית תרעא פתיחא אלא תרעא דדמעה.
ומאי איהי.
בת עין
דדמעה מינה נפקא.
ועלה אתמר שמרני כאישון בת עין.
ובה והנה נער בכה
לגבי קב"ה
דירחם עליה בגלותא
הה"ד אתה תקום תרחם ציון. But no gate is open except the gate of tears.
And what is it?
The ‘daughter of the eye’∞bat’ayin.
For a tear emerges from it,
and upon it is stated: (Ps. 17:8) Guard me as the pupil ‘of the eye’∞bat’ayin.
And through it (Ex. 2:6) ... and behold, a crying child...
towards the blessed Holy One,
that He may have compassion upon him in exile.
It is this that is written: (Ps. 102:14) You shall rise and have mercy upon Zion.
בגין דאיהי *לבת אש
דאתחזייא למשה בסנה
דכתיב וירא מלאך יי' אליו
בלבת אש מתוך הסנה
איהי ב"ת מן בראשי"ת
ודא בראשית Because She is the ‘flame∞labat of fire’,
which was shown to Moses in the bush,
as it is written: (Ex. 3:2) And an angel of Y”Y appeared to him,
in a ‘flame of fire’ from the midst of the bush
– She is BaT∞daughter from the word Be-REiShYT,
and this is Be-REiShYT...