להרב הגדול וכו' מו"ה בעריש ווינטער נ"י מחר- אסקוב
מכתבו הגיעני וע"ד שאלתו בדין הבצים שנמצא בהם מעט שחור אם יש לאסרם מטעם דם כבר נשאל בזה בשו"ת טוב טעם מהדורא ג' סי' רס"ג אות ז' ופסק בפשי' דאם אינו אדום כדם ממש ואינו שחור ממש יש להקל ולא כתב שום טעם ואני כתבתי בזה עפ"ד התבו"ש סי' ל"ח וסד"ט סי' קפ"ח שהביא רו"מ וגם הבאתי דברי הרא"פ שבסופו לסי' ל"ח בזה וכיון דלשי' קצת פוסקים דם בצים דרבנן ובפרט אחר שבשלו אף דלא קיי"ל כן מ"מ יש לצרף לסניף ובכל דם ע"פ רוב שנמצא בחלבון או בחלמון הוי ספיקא וכבר כ' בתשו' מ"ב סי' נ' בשם או"ה דגם היכי דאוסרים משום חסי"ד הוי רק חומרא דרבנן א"כ הוי סדר ועוד דבהפ"מ מצטרף סחסי"ד לס"ס וד"ז דשכיח הרבה וצריך לאסור הרבה הוי הפ"מ כמ"ש בד"ק ריש ה"ל טרפות ועמ"ש בפתיחת ספרו גי"ד ולכן יש להקל בפשי' מכל הלין טעמי
ומה שהקשה ביבמות ע"א דדייקא דערלות שלב"ז מעכבא מהא דזכריו דאיתניהו בשעת אכילה וליתניהו בשעת עשיי' היכי משכח"ל וכו' וע"ז הקשה לפי המבואר בירושלמי שם ליל ח' מה עביד לי' מן מאי דתניא לילי שמיני נכנס לדור להתעשר הד"א ליל שמיני כשמיני א"כ משכח"ל שחל יום ח' ביום א' ש"פ דבע"פ בשעת עשיי' הוי ערלה שלב"ז ואינו מעכב אבל בלילה בשעת אכילה מעכב עכת"ד ויפה הקשה וכבר קדמו בס' צלותא דאברהם וגם הוגד לי שכבר נדפס קושי' זו בשם הגאון אבד"ק הרילמוב אבל הנה הרמב"ם פ"ג ממחו"כ פסק דלילה מחו"ז ובזה מיושב קושי' הכ"מ פ"ו מבכורות הי"ד מדוע השמיט הר"מ הא דליל ח' נכנס לדיר להתעשר וע' בשו"ת שאג"א סי' נ"ג ותשו' נודע בשערים מ"ת בסופו בזה ובזה יש לדין במ"ש הכ"מ פי"ח ממעה"ק הי"ז עפ"ד התוס' זבחים קי"א וגם במ"ש הרמב"ם שם ה"ח והי"ב והל' י"ח ואכמ"ל וא"כ י"ל דהש"ס דיבמות אזיל אליבא דהלכתא.
ואולם עוד נראה ליישב בדרך נכון דהא יש להבין סברת הירושלמי מה דמיון ערלה בליל ח' להא דנכנס לדור להתעשר דהא י"ל דשאני התם דמהני ההקדש גם במחו"ז בדיעבד אלא דאסור להקדיש כמ"ש התוס' בתמורה י"ט ובזמנו אין איסור להקדיש בלילה טפי מביום ודוקא להקריב אסור בלילה אבל להקדיש שרי כדאיתא בזבחים י"ב נכמ"ד ולכן שפיר י"ל דבליל ח' דלמחר ראוי לגמרי לאו מחו"ז הוא ושרי אבל במילה דבלילה אסור למול גם אחר שעבר זמנו ולא משום מחו"ז אלא משום דלילה הוא א"כ מה מהני הא דלמחר ראוי למול מ"מ השתא הרי פסול משום לילה ולא משים מחו"ז כלל ונראה דהירושלמי לשיטתו אזיל דבירושלמי רפ"ב דשבת ה"א מבואר דמוקי מתני' כר"י דמילה שלב"ז נימול בלילה ומסיק דהכי הלכתא וזהו דלא כש"ס דילן יבמות ע"ב ומבואר בתשו' שאג"א סי' נ"ג דלהך מ"ד דס"ל דמילה שלב"ז נימול בלילה אין פסול בליל ח', רק משום מחו"ז ע"ש וא"כ למ"ד לילה אין מחו"ז דהוי כבו ביום שפיר מעכב הערלה מלאכול בתרומה ופסח אבל לפי ש"ס דילן דגם מילה שלב"ז אינו נימול בלילה א"כ אין הפסול משום מחו"ז לבד רק משום דלילה הוא א"כ גם בליל ח' אין הערלה מעכב ושפיר פריך היכי משכח"ל וא"ש.