להרב הגדול מו"ה יוסף לערניר נ"י אבד"ק וואלאשיסטק ברוסיא
מכתבו הגיעני וע"ד שאלתו בא' שפשט י' אווזות שמינות ומלח כל השומן והותך יחד ואח"כ נמצא בריאה של אחד שהיתה כולה כבועה או מורסא מלא מוגלא ורו"מ צידד דכיון דבנשפכה כקיתון מהני בדיקה אחר שורייקי חיוורי א"כ י"ל דהוי בנ"ד רק ספק טריפה והביא בשם מחזיק בדק על מהרי"ו סי' י"ז שכתב דל"מ בדיקה אא"כ הסמפונות קיימין ונראים תלוים בריאה אבל דברי' סובבים לשי' מהרי"ל דמטריף בעכורים וסרוחים ובאינם סרוחים כשר וא"צ בדיקה וע"ז כתב דלא הכשיר בלא בדיקה אלא בכה"ג וגם לדידי' י"ל דמ"מ בדיקה מהני בכל גווני ולפמ"ש הכרו"פ ורא"פ סי' ל"ו ס"ק ע"ו כל טרפות הסמפון אינו אלא משום קרום ודעת פת"ב סי' ל"ח דכל שטריפה ע"ש סופו הוי רק ס"ט ובעמודי אש דיני או"ה סי' י"א חולק על הפת"ב ובערוהב"ו סי' ל"ג ס"ד וסי' ל"ז ס"ג וסי' מ"א האריך בזה ובתשו' טטו"ד מ"ת סי' י"ב ועכ"פ י"ל דבנ"ד הוי רק ס"ט ויש להקל לענין השומן שנתבטל ברוב קודם שנודע הספק והוא הפ"מ וצורך עני עכת"ד והנה אין בידי הספרים הנ"ל אבל הדבר פשוט אצלי דכל טריפות שע"ש סופו כיון שכבר התחיל החולי באבר זה הוי טריפות וודאי והרי טרפות הגלגולות לשי' כמ"פ הוא רק משום הקרום וטריפות הכוליא משום ב"מ וטרפות הכבד לשי' הרשב"א משום מרה ואפ"ה לא עלה ע"ד שום פוסק לחשבו לס"ט ובמש"ז סוסי' נ"ה העלה דגם בנתמסמס בהם הוי וודאי טריפה ומכ"ש בריאה עצמה שטרפותה משום קרום ודווקא בסרכא לשי' התוס' דסופו להתפרק דעת כמ"פ דהוי ס"ט דשמא יפסק באמצע ולא יונקב משא"כ בטרפות אחר שעל שם סופי אך בנ"ד אם הי' רק מורסא מעל"ע הרי יש להקל בין מעל"ע ובין בשיפולי וגם אי בעינן בדיקת סמפונות הוי רק ס"ט וע' ברא"פ סי' ל"ז ס"ק ק"ז להקל במקום הפסד במורסא מעל"ע ואין לחוש לסמפונות א"כ יש להתיר השומן אבל אם הי' בועה אם הי' גם בשיפולי כיון דלדידן גם בעוף טריפה כמ"ש בהגמ"ר פא"ט אין לחשבו לספק וכן מעל"ע אין לחשבו לס"ט ובפרט שהוא סחסי"ד וכבר פסקו השמ"ח ורא"פ ס"ק ק"ה דבלא בדק אי שפכי טריפה ובעוף קרוב לודאי שהיתה כולה בועה אחת כיון שכל הריאה דקה וכל ספק המצוי קרוב לוודאי אינו מצטרף לספק כלל כמ"ש המג"א סי' תס"ז ועוד בכמ"ק ועיין בל"ש סי' ל"ז ס"ק דגם בבהמה קרוב לודאי ואינו ספק כלל והן אמת דבבועה מענ"ע י"ל דכיון דא"א בקיאין הוי כסחסי"ד לכל העולם כמ"ש הפר"ח סי' ק"י דיני ס"ס כלל י"ז ותשו' תפ"צ חיו"ד סי' ח' אבל נודע שדעת הב"ש בא"ע סי' קנ"ה ס"ק ל"ד והפנ"י מכות דף ד' דגם בסחסי"ד לכל העולם להחמיר ועיין בסד"ט בחי' לנדה נ"ב ב' בזה ולפי דברי הסוברים דבסד"ד ל"מ חז"א יש להחמיר גם בסחסי"ד לכל העולם ובנ"ד הרי לשי' כמ"פ בנולד הספק בדאורייתא גם בלא נודע עד שנתערב אין להקל א"כ הוי ס"ס לאיסורא ועוד דכבר הבאתי בדע"ת סי' נ"ג ס"ק כ"ג דבדבר שיש ריעותא לפנינו וגם בלא בדיקה נולד הספק גם בסחסי"ד לכל העולם אין להקל ע"ש וה"נ בנ"ד ובפרט אם הי' הבועה גם בשיפולי בוודאי אין להקל.