להרב וכו' מו"ה אשר זעליג מוטערפערל נ"י מו"צ דק"ק מיכלפאליע פאד גוב. רוסיא.
מכתבו הגיעני וע"ד העגונה רחל בת צבי שזה ב' שנים הלך בעלה שלמה בן העניך ראחילאק לצבא המלחמה ועד היום לא יודע זכרו וכששאלה משרי הצבא בא תשובה בח"י שני שרים שנהרג אצל מוקדן ביום פ' ואח"ז בא שנית מעיר הממלכה פ"ב ג"כ כן אלא שלא יודע להם יום הריגתו והנה רי"מ האריך בכל פרטי הספיקות ובענין נאמנות הארכעות והביא גם תשו' מהרש"ם ח"א סי' ו' וסי' קי"ח וח"ב סי' ל"ב ועיקר החשש משום שהועד במלחמה דבעינן קברתיו ורו"מ הביא מתשו' מהריב"ל דבעד מפ"ע תלינן שהראשון אמר קברתיו והנה הגם דמהריב"ל ס"ל כן והובא בקו"ע סי' ג' וסי' ל"א וסי' מ' וסי' מ"ח אבל בסי' רפ"א וסי' רצ"ג מבואר דהראנ"ח לא רצה לסמוך ע"ז ובסי' שס"ט הובא דברי מהרי"ט ח"א סי' כ"ד שאין לסמוך ע"ז ואני מצאתי במהרי"ט ח"א סי' קל"ט שדחה ראיות מהריב"ל מדברי תה"ד והעלה דלא כמהריב"ל והביא שגם בתשו' הראכ"ח סי' ס"ט הוכיח להיפוך וכ"ה בתשו' ר"מ אלשקר סי' כ"ו וגם בתשו' עבה"ג סוסי' ס"ז וסי' ע"ג חולק על מהריב"ל ולפלא על המל"מ פי"ג מה"ג הכ"א שהביא בפשיטות דברי מהריב"ל ולא הזכיר כלל דעת החולקים ומצאתי בתשו' תורת חיים להרח"ש ח"ב סי' נ"ה שהביא ממהרשד"ם סי' נ"א שעשה סניף מסברת מהריב"ל והוא כתב דשא"ה שהי' רק איסור דרבנן והעלה דאין לצרף דברי מהריב"ל רק לספק – ורו"מ כתב בשם תשו' ר"י מפדאוה סי' כ"ג שסמך ע"ד מהריב"ל ושכן הסכימו כמה אחרונים ואין הספר ת"י אבל קשה לסמוך ע"ז אבל לענ"ד כפי החוק והנימוס הנהוג בין העמים בזה"ז שבכל מלחמה אם רק אין בורחים כל הצבא למק"א נותנים חופש זל"ז לשעות קצובות לקבור הנהרגים ואז יוצאים פקודי החיל ועושים רשימה מי הם הנהרגים ובשעה הוא אין פרץ ואין צוחה ועושים הכל בהשקט א"כ עדות זו אינו בגדר עד מלחמה לחוש שאומר בדדמי ע"י פחד המלחמה כי לא הי' שום פחד ומכירם את כל או"א וקוברים כל הנהרגים א"כ י"ל דבכה"ג א"צ לומר קברתיו וגם מסתמא הוי כאמר קברתיו ואת"ל לחוש שמא עדות הערכאות הי' בסתם שנהרג בשעת מלחמה וכל החיל ברח ולא באו הנהרגים לידי קבורה שוב י"ל דהוי ס"ס דיש לצרף בזה דברי מהריב"ל וסייעתו אבל לענ"ד ע"פ רוב אינו כן ואין לחוש בזה למיעוט לענין חשש בדדמי שהוא רק מדרבנן ועכ"פ יש לסמוך בכה"ג ע"ד מהריב"ל הנ"ל והנלע"ד כתבתי.