עוד להנ"ל
מה ששאל בדין שהעמידו מצבה על קבר א' בטעות שסברו שהוא המת פ' ואח"ז נודע שמונח איש אחר ובא בנו לשאול אם יוכל ליקח המצבה משם ולהעמיד מצבת אביו והנה בתשו' רדב"ז ח"ב סי' תשמ"א מבואר דמותר להחליף מצבה מקבר לקבר דאין זו בכלל הנאה וע' מ"ש בשם הברכ"י ואני מצאתי בשו"ת תשובה מאהבה ח"א סי' קס"ד הובא בפת"ש סי' שס"ג סק"ו בדין ארון שהושם בתוכו מת והי' קטן מהכיל והוצרכו לתקן לו ארון אחר אם מותר להשיב מת אחר בארון ראשון והביא השואל מדברי הר' ישעי' שהובא בב"י וגם הרמ"א אף שהביא מתשו' רשב"א סי' תקל"ז להיפוך הניחו בצ"ע ובתשו' רשב"א שם דימה דין מצבה מקבר לקבר לדין קבר שפינהו והג' נו"ב ז"ל התיר להחליף מצבה מקבר לקבר והביא משו"ת דבר שמואל שהתיר ג"כ ליתן מצבה מקבר זה לקבר אחר של עני ובסי' קס"ה השיב המחבר דבכה"ג שלא הי' לפי מדת המת פשי' שאין זה בכלל אזמני' וצר בי' וסתמא כפירושו והוי בכלל מותר המת דשרי לכ"ע ורמז לדברי ברכ"י סי' שמ"ט אות ד' ואות ה' ע"ש ומכ"ש בנ"ד שהועמד בטעות הרי אפי' בהקדש קיי"ל דהקדש טעות אינו קדוש ובסנהדרין מ"ח דלא חזי לא תפיס וה"נ בזה –
ומה ששאל מכח הס"ת שעשו איזו חבורה בבית א' שהתפללו בו ואח"כ הלכו להתפלל בבית אחר ואח"כ נתקוטטו מקצתן וחזרו ולקחו הס"ת לבית הראשון ורובם נשארו בבית השני ותובעי' חלקם בהס"ת הנה אם כי כבר הארכתי בנידון כזה בתשו'. אבל בנ"ד שכבר החזיקו כולם בבית ב' לכ"ע שייך הס"ת להרבים הנשארים בבית שני כיון שהתפללו שם כבר איזו זמן ובהסכמתם לקחו הס"ת לשם.