להרב הה"ג מו"ה מרדכי קעלמאן נ"י אבד"ק טארנורודא
מכתבו הגיעני וע"ד שאלתו בבתולה שנשתדכה וקלא דלא פסיק ומפורסים שזינתה והכל רואים בהפריצות ויחוד עם אדונים וערלים והאב והכלה כופרים והחתן רוצה לנתק קשר השידוכין ונסתפק רו"מ אם יוכלו להשביע את האב או את הכלה והביא מסי' פ"ז סכ"ה ואי נימא דא"י לה ביעה א"כ אין טענתו טענה ומחויב לישאנה והביא מהח"ס א"ע סי' קל"ד – והנה דין זה מבואר בתשו' מהרי"ט בשניות חיו"ד סי' מ"ט דגם ביצא קול ש"ר לבד יוכל לנתק הקשר ומדמה לו להא דקנה שדה דכל זמן דלא דייש אמצרי ויצאו עוררים יוכל לבטל המקח ועוד הביא כמה ראיות לזה ע"ש וגם בתשו' אבן השהם סי' ו' באמצע התשו' בדין יצא קול שנתקדשה לאחר דאף דמדינא אין בקדושין ממש מ"מ יוכל החתן לבטל השידוך בלא קנס וכן אם אמרו על הכלה איזה פסול והסכימו עמו הגאון בעל עבה"ג והגאבד"ק אמשטארדם ויע"ש סי' ל"ו ל"ז ל"ח באורך בענין זה ויעוין עוד בתשו' עבה"ג סי' ל"ד – שוב ראיתי בכנה"ג א"ע סי' נ' הגה"ט אות כ"ו שהביא מעשה שבא לידו שיצא קול ורינון שהנערה המירה ופסק דגם משום קול לבד פטור מקנס והביא שכ"פ בתשו' מהרש"ך ח"א סי' רכ"ז ורמז שם גם לתשו' מהרי"ט הנ"ל וסיים דה"ה בקול זנות דינא הכי ואפי' רק בשמועת דברי כיעור והשיג על מהר"י אשקאפא בענין זה ע"ש ואם כי נראה פשוט דהכל לפי ענין הרינון ואם נראה לב"ד כי הוא רק קצת רינון שאין בו ממש ואויבים אפקוה לקלא ואין מקום לחוש לו כלל ודאי דאין ליתן יד לנתק קשר אבל כפי שכתב רו"מ כי בנ"ד הכל יודעים מעניני פריצות הדבר פשוט דיוכל החתן לנתק הקשר – אבל מה שטען החתן עוד כי לא ראה אותה מקודם ואיננה נושאת חן בעיני' ודאי דאין בטענתו ממש זולת אם היא מכוערת באופן שרבים מקפידים בכה"ג דאל"כ אין לדבר סוף וכל אחד יבגוד במשודכתו בלא אמתלא המתקבלת אבל מכח טענה א' הדבר פשוט כמ"ש.