להסופר המופלג מפולזנא
בדבר התפילין שהיודין נראין כלמ"ד קטנה ורו"מ פסל התפלין והנה הג' מהרש"ק ז"ל החמיר באמת לפסלן ומצאתי בשו"ת מים רבים סי' ס' שפסק ג"כ דפסולין ול"מ בזה קריאת תינוק דלחול"ט אבל בשו"ת ב"ש חאו"ח סי' ד' וחיו"ד ח"ב ס' קנ"ו פסק להקל אם התינוק קורא יו"ד אחר שירגילוהו ביו"ד שבס"ת שיש בהן עוקצין בצד שמאל והגם שלא ראה דברי תשו' מים רבים הנ"ל מ"מ נראה שהדין עמו דכיון שהיידין יש בהם עוקץ שמאלי אינו דומה ללמ"ד ועוד דכל כה"ג שהתינוק קורא יו"ד נראה דעכ"פ מהני תיקון גם בתו"מ ולא הוי בכלל שלכס"ד כמ"ש כה"ג בתשו' תשב"ץ ץ בחוט המשולש טור א' סי' ה' ומצאתי בתשו' טה"א סוסי' ט"ז שהביא בשם כמה גדולים בדין האריך קוץ השמאלי עד שהיו"ד כמו חי"ת והתינוק קורא יו"ד דגם בתו"מ מותר לתקן ולא מיקרי שלכס"ד.
ובדבר החי"ת של וחרה שהזיי"ן השמאלי בולט קצת יותר גג הזיי"ן לצד שמאל עד שנראה קצת כמו דל"ת גם בזה נראה כיון דלעין הקורא הוא כמו חי"ת יש להקל לתקן גם בתו"מ וע' תשו' נו"ב מה"ק יו"ד סי' פ' בדין מ"ם פתוחה שהוא צורת כ"ף וא"ו וכן הסתימה וכשהרחיב הגג לצד שמאל עד שהוא כמו כ"ף דל"ת דכשר דכל צורת אותיות שהובאו בב"י אינם לעיכובא והן אמת די"ל דשאני חי"ת דצורתו מפורש בש"ס דשבת ק"ד סוע"ב בהא דהגיה אות אחת דמפרש לה כגון שנטל גגה דחי"ת ועשאה ב' זייני"ן ע"ש א"כ מעכב חצירה מ"מ הרי מבואר בתשו' עה"ג סי' פ"ב דאם כתב החי"ת דל"ת וזיי"ן כשר בדיעבד וגם בתשו' ד"ח ח"ב יו"ד סי' קכ"ד כ"כ וגם כפי שראיתי בהתפלין ששלח אלי הוא רק בולט קצת ואינו דומה לדל"ת ואטו אם גג הזיין בולט קצת יותר לצד שמאל מצד ימין יופסל ולכן עכ"פ מהני תיקון לעבות הרגל לצד שמאל ויהי' זיי"ן גמורה ולא מיקרי בכה"ג שלכס"ד ואף דגבי חי"ת לא נוכל להראות לתינוק כיון שאינו רגיל בחי"ת כזו כמ"ש בסי' ל"ב סכ"ה ומג"א ס"ק ל"ז מ"מ הרי גם לעינינו החי"ת כהוגן וא"א לטעות באות אחר וע' תשו' בר"א חא"ח סי' י' שהחמיר בחי"ת שכתבו זיי"ן ודל"ת ומ"מ נ"ל דגם בתו"מ מותר לתקן וכמ"ש.