ב"ה ו' וארא תרמ"ה ברעזן להרב וכו' מו"ר שמעון שפירא מו"צ ד"ק רא- דויץ
מכתבו הגיעני וע"ד שאלה באשה שנשאת ואח"כ יצא עלי' קול מפי ארחי ופרחי שקודם נישואין הללו נשאת לאיש אחר ולא נתגרשה וגם נתברר עלי' כי הוא מופקרת לזנות והפרישו אותה מבעלה עד שיתברר איזו דבר וביני ביני ברחה האשה וזה שנה ולא נודע מקומה אי' והבעל אסור בכבלי העיגון ולא קיים עדיין פו"ר ונכשל בהרהורי עבירה ואולי גם בעבירה אם יש להתיר לו לישא אשה אחרת ע"י שיזכה לה גט ע"י שליח, והנה בגוף דין זיכוי גט לאשה הנאסרת על בעלה המבואר בסי' ק"מ ס"ד דיש ב' דיעות כבר העיר הנו"ב סי' צ"ב דזה דוקא אם נאסרת על בעלה בבירור גמור אבל א"א לקבל עדות שלב"פ ותליא אי במלתא דאיסורא מקבלי' עדות שלב"פ כמ"ש הבר"א הובא בפת"ש ואני מצאתי בתשו' הרשב"א חלק ד' סי' ר' שהאריך בענין זה והעלה באר היטב בדין מי שהביע עדים בב"ד שגירש אשתו וקבלום שלא בפני האשה לענין אם מותר לישא אחרת והשיב דזהו אינו בכלל אין מקבלי' עדות שלב"פ שזה לא בא עכשיו לדין בדברי' שבינו לבינה רק לגבי עצמו אם מותר לו לישא אחרת ועל היתרו אני דנים כמי שמביא עדים שחתיכה זו מותרת לו ועוד כ' שם כמה טעמי' וגם בשו"ת דברי ריבות סי' רכ"ו בסוף התשו' כ' ד"ז בשם תשו' הרשב"א רק שלא הביא מקומה ע"ש וגם בתשו' בר"א סי' צ"ב אות י"ד כ' דלפטרו משיעבוד חרגמ"ה הוי כמו לפטור א"ע דמקבלי' שלא בפני בע"ד והביא מתשו' לחם רב סי' כ"ד דמותר לקבל עדות של קטנה שתשא במיאון שלב"פ דהוי כמו לפטור א"ע דמקבלי' שלב"פ ובתשו' מהר"י הלוי סי' ל"ט כ' כה"ג באשה שהודות שעע"ד דאי"ל משטה הייתי בך דהא לענין פטור א"צ אתם עדי ובנ"ד ע"פ הודאתה פטור הבעל בחדר"ג דתלוי לה בפלוגתת הב"ש סי' י"ז ותשו' רמ"א ורש"ל אי היכי דפתיך בי' ענין דלא בעי דו"ח שיועיל גם לענין ד"נ ע"ש אבל לפמ"ש בתשו' הרשב"א וד"ר הנ"ל יש להקל בפשי' לענין חדר"ג
ובמה שהאריכו האחרונים אם יכול לזכות לה הגט ואי מהני לענין חדר"ג אם יש לחוש לשי' הרי"ף שאינו גט עד שיבא לידה הנה לפמ"ש מהריק"ש בס' אהלי יעקב דכל שאומר בפי' זכה לה הרי"ף מודה דמגורשת מיד וע' בפ"ת סוסי' ק"מ סקי"ג שהאריך בזה ולא הביא ד' מהריק"ש אבל גם הוא הביא כמה ראיות לזה ושגם הגט מקושר העלה כן ע"ש וע' בפ"י גיטין ט' מ"ש ב"ד הרי"ף ורש"י וכה ראיתי בשו"ת שו"מ להג' מלבוב ז"ל מהד"ג ח"ג סי' צ"ד שהביא השואל ד' ריק"ש הנ"ל וגם הוא העלה להתיר לזכות לה גט שיאמר זכו לה וע"פ דעת האחרונ' יש לו לחזור וליקחנו מיד השליח ולחזור למסרו לידו בתורת שליח להולכה עי' בתשו' פמ"א ח"א סי' מ"ב בשם הגאון מוהר"ג להקל לענין חדר"ג גם בזינתה ע"י זיכוי הגט וכ"ה בב"מ א"ע סי' ק"מ ותשו' בר"א א"ע סי' צ'.
ומה שחששו קצת אחרונ' ובראשם הנו"ב ז"ל דשמא חזרה בתשובה ואינה מזנה יותר ואינו זכות לה כלל מלבד מ"ש בתשו' רמ"פ שהובא בב"ש סי' מ"ב דדוקא התם שאמר ע"מ שאהי' צדיק חיישי' לזה ואני מצאתי כדבריו בתשו' רדב"ז ח"א סי' ק"מ ובתשו' א' הבאתי ראי' מברכות י' דגירר עצמות אביו ולא חשש שמה עשה תשובה וי"ל דשא"ה דאדוק במינות דכל באי' לא ישובון וכמ"ש בש"ס דע"ז וע' תשו' פמ"א ח"א אבל הבאתי ראי' מנדרים ס"ה גבי קונם שאני נושא שאבי' רע דעשיית תשובה הו"ל נולד וגם הבאתי מתשו' הרא"ש כלל י"ז דין ב' בדין הרוגת מסור דאין לחוש שמא יעשה תשובה ודוקא משום חומרא דא"א חיישי' לזה ע"ש וא"כ ה"נ בנ"ד.
והנה אם צריך מאה רבנן אם כי הרבה אחרוני' החמירו בזה ועי' בשו"ת אמרי א"ש א"ע סי' א' בדין אשה שנשאת לכהן בחזקת אלמנה ואח"כ נודע שהוא גרושה וברחה וא"א למצאה להתיר רק ע"י ק"ר ועי' בפ"ת סי' א' סקכ"ב בשם ח"ס סי' ג' אבל בתשו' ח"ס ח"ב סי' צ"ט צידד להקל באשה שברחה ולא נודע מקומה כמה שנים דמותר לישא אחרת גם בלא ק"ר ועי' בתשו' נודע בשערים מ"ת סי' כ"ו ועי' תשו' רשד"ם חא"ע סי' ק"כ ובתשו' רדב"ז ח"ב סי' ת"ש שהאריכו להוכיח להתיר במורדת לישא אחרת ואם לא קיים פו"ר כופין אותו ע"ז ובנ"ד הו"ל מורדת כיון שברחה ולא נודע מקומה אי' ובתשו' מש"נ סי' מ"ב ותשו' ג"מ סי' ט"ז ותשו' נחלת יעקב להג' מליסא ז"ל סי' ה' ותשו' תועפת ראם חא"ע סי' ג' הקילו במורדת גם בלא ק"ר ואם כי בשו"ת אבן השהם מסי' א' עד סי' ה' מבואר בשם כמה גדולים דגם במורדת צריך ק"ר וע' תשו' עה"ג סי' ל"ז באמצע התשו' אבל מ"מ בנ"ד דעבדי' זיכוי הגט שוב יש להתיר גם בלא ק"ר דהוי ס"ס ולכן הנני מסכים עמו להתיר לו אבל באופן שיבטיח השלשת כתובתה או שישבע שאין לו – וגם באופן שיסכים עוד רב א' מובהק בזה ואף דבתשו' מראה יחזקאל סי' צ"ח כתב דא"צ להשליש כתובה בכה"ג לכן א"צ לעשות רק שליח לקבלה ולא להולכה דא"צ לדאוג לטובתה מ"מ קשה לסמוך ע"ז–