להרב וכו' מו"ה אלעזר שאצבערג נ"י אבד"ק סקאליט.
מכתבו הגיעני וע"ד שאלתו שנמצא תולע גדול תוך ביצה והביא בשם מדבר קדמות מערכת ביצה שהעיד שראה כן ורו"מ נסתפק אולי הוא תחלת ריקום וכל ביצה אסורה אבל לענ"ד הגם שמצינו בריות שתחלת יצירתם כמין תולע ואח"ז מתהפכים לצורה אחרת כמ"ש בסה"ב ח"א כתב יושר פ"ח דף ס"ז ע"ב וכן העיד איש א' שראה כמ"פ ריקום זבובי קיץ שקורין זימער פייגעליך שדבוק על העלים ריקום דומם והכניסו את העלה בצלוחית לבית וחתמו פי הצלוחית ועמד ג"י ונעשה תולע ועוד אחר ג"י נעשה אפרוח ופתחו הצלוחית ופרח לחוץ אבל עינינו הרואות שבביצים בתחלת הריקום הם סרוחים ואין בהם תולע אלא כריקום בשר ואין בהם תולע אלא הריקום בשר ואין לחוש לדבר זר שמא הוא תחלת ריקום בצורת תולע [והוגד לי בשם ספרי הטבע כי מה שיש לאדם תולעים בבטן יען כי תחלת הווייתו וריקומו נעשה תולע ומזה מתחיל ריקום גופו].
ובדין מי שנתן כתב פיטור לחבירו ואח"ז חזר ותבעו וטוען שנתן לו באמנה יען שהבטיח לו לכשירחיב גבולו ישלם לו ועתה הרחיב גבול הלוה ורו"מ כ' דכיון דאינו נאמן לומר אמנה נגד שטר מקוים כמ"ש בתו"מ רסי' פ"ב ומכ"ש דאין התובע נאמן ואף דבכת"י נאמן לומר אמנה כמ"ש סי' ס"ט ס"ב היינו משום מיגו והכא לית לי' לתובע מיגו אדרבה הנתבע יש לו מיגו דפרעתי לכן פסק דישבע הנתבע שלא נתן לו באמונה ויופטר עכ"ד.
ולענד"נ דא"צ לישבע כלל כיון דכת"י של תובע מסייע לו וחתימתו ניכרת ומקוימת ואף דבתומים סי' פ"ב סק"ח פסק לענין תנאי דנאמן לומר שהי' בינו לבינו תנאי בע"פ דלא משוי נפשי' רשיעא אבל הכא לענין כת"י ודאי דהוי טענה גרועה דאין משביעין עליו כמ"ש הרמ"א סוסי' פ"ז אך בזה י"ל דהא דוקא בדליכא דררא דממונא כמ"ש הרמ"א שם וע' בד"מ ותבין משא"כ בנ"ד שאומר שלוה אלא שפטר אותו התובע וכן מ"ש הט"ז סי' ע"ה דבדבר שאינו מצוי אין משביעין כבר חלק עליו שם התומים ס"ק י"ח אבל מ"מ כיון דלית ליה מיגו אינו נאמן לומר אמנה הי' וגם דעת הגי"ת דלא אמרינן מיגו להשביע וע' בב"ש א"ע סי' צ"ו ס"ק כ"ג בזה ולכן נ"ל דא"צ הלוה לישבע אלא יקב"ח שכדבריו כ"ה ויופטר.
וע"ד שאלתו באם שנמלחה עם ביצה שבתוכה שהיו חלבון שלם וסביבו קליפה רכה ואח"כ נמצא על הביצה טפת דם והנה ודאי הביצה מותרת כמ"ש בעקרי הד"ט אך דזורק הדם וא"כ הוי טהור מליח וטמא תפל ואף דבנוגעים זב"ז יש לאסור בלא ה"מ מ"מ ודאי כיון דצריך שיפלוט הדם דרך הקליפה רכה א"כ הוי דם פליטה ואינו אוסר את האם ועוד דודאי יש ס' באם נגד הטפת דם אלא דבמליחה בעי' גם קליפה והרי קליפת הביצה הוי במקום קליפה ושרי.