להרב הנ"ל.
ובדבר כלי ברזל המציפין אבר מבפנים אם צריכין טבילה דנהי די"ל דהציפוי הוי מין חרס מ"מ י"ל דבטל לגבי עיקר הכלי ורמז לפ"ג דכלים מ"ה הטופל כ"ח וכו' עכ"ד.
והנה מ"ש די"ל דהוי כ"ח ורמז לתשו' ח"ס וטטו"ד אם כי הם חששו לזה רק מסברא כבר נתברר הדבר בימינו שהוא מין חרס כמ"ש בשו"ת מהר"ם שי"ק חיו"ד סי' ק"מ מן עדות הפראפעסארען בזה ע"ש ואולם בדין אם מתבטל הציפוי לגבי הכלי מ"ש מהא דפ"ג בכלים לא ידענא מהו דהתם הטופל את הבריא דא"צ לטפילה אינו ככלי אבל בנ"ד מסתמא הטיחה הוי צורך לשימוש הכלי מחשש היזק החלודה העולה בכלי ברזל וא"כ הוי צורך לכלי אבל בגוף דין ציפוין הרי בחגיגה כ"ו ע"ב מבואר דמבטל בטלי ציפוין לגבי הכלי וע' פי"א דכלים מ"ד קלוסטרא טמאה ומציפה טהורה ופי' הר"ש ורא"ש דבתר עיקר הכלי אזלי' והרא"ש שם השיג בזה ע"ד רמב"ם ע"ש ותבין וע"ע בר"ש משנה ו' ומ"ז בזה וע' בפי' חרדים על ירושלמי פ"ה דברכות ה"ג בזה ואולם שי' רמב"ם דהכל תלוי בציפוי ועמ"ש הר"מ פ"ד מכלים ה"ד בשם מהר"י קורקס בישוב דבריו וע"ע בתוי"ט שלהי חגיגה באורך בזה אבל ש"פ חולקי' על רמב"ם וע' בפי' הרא"ש הנ"ל וע' מל"מ פ"ד מכלים ה"ד ופ"ו מכלים הט"ו בשם מהר"י קורקס ובפי' הל' י"א מ"ש ע"ד הר"ש בזה וע' בשט"ת או"ח סי' תר"ע שהביא מפירושו לפסיקתא דנראה דאין לחלק בין כלי עץ בין אם שניהם מתכות דאפ"ה חיפוי כלים טהורים והכלי בטל לגבי חיפוי ע"ש אבל כיון דרוב פוסקי' חולקי' על רמב"ם א"כ ודאי צריכים טבילה ובפרט די"ל דציפוי חרס לגבי כלי מתכות לכ"ע בטל ולכן יש להזהיר בזה להטביל הכלי ברזל הנ"ל – שו"מ בתוס' יומא ע"ב א' ד"ה שמעמידין וכו' דמוכח דבעלמא הציפוי המעמיד עיקר אבל בנ"ד אינו מעמיד ומתכות עיקר.
וכה העירני נכדי הרב החריף ובקי מו"ה משה הכהן נ"י דגם לשי' התוס' דיומא דוקא במציפה מבפנים ומבחוץ וגם כל הכלי מציפה אז הציפוי עיקר משא"כ במציפה רק מצ"א וע' בכ"י יו"ד סי' ק"כ בשם הראשונים בזה ובזה י"ל דברי הר"ש פי"א דכלים מ"ד הנ"ל שסותר למ"ש בפכ"ב ע"ש בתוי"ט ולפמ"ש י"ל דגבי קלוסטרא אין הצפוי בכל מקום ועפ"ז י"ל דכלי ברזל המחופין מבפנים ומבחוץ בחיפוי של מין חרס א"צ טבילה עכ"ד אבל מדברי כל הפוסקים שלא חלקו בזה דאין חילוק ובפרט דכלי מתכות לגבי ציפוי חרס בודאי לא בטל וע' תשו' נו"ב מה"ק חא"ח סי' א' דהיכי דהציפוי לנוי בודאי בטל לגבי הכלי ומ"ש התוי"ט פי"א דכלים לחלק בין אם הציפוי ממין הכלי או מין אחר כבר האריך בס' משנה אחרונה שם להשיב עליו וע"ש דאם הציפוי עיקר לתשמיש הכלי גם להר"ש בטל הכלי לגבי ציפוי כמ"ש בפ"ב דביצה מ"ט ע"ש באורך נראה דבנ"ד יטבול בלא ברכה.