מכלל השאלות ששאל ממנו הר' יוסף בן יושת נ"ע אמר רבינו במי שאמר לחבירו בנה בית זה ודור בה וחשב עלי הוצאתה כדי שתועיל בה בדירתך בה. שאין בזה צד רבית לפי שמה שאמר לו בנה אותה אין דינו כדין ההלואה לפי שרוב העולם דרכם לתת מעות למי שידור בבתיהם כדי שלא ישארו שוממים ככתוב ושאיה יוכת שער. אח"כ אמר ועם היות שאמרו אע"פ שאמרו דר בחצרו של חבירו שלא מדעתו אינו צריך להעלות לו שכר הלוהו ודר בחצרו צריך להעלות לו שכר הנה זה אבק רבית שאינו יוצא בדיינין. ולא ידעתי לאיזו סיבה דן רבינו במי שאמר לחברו בנה בית זה ודור בה וחשב עלי ההוצאה כדי שתועילנה בדירתך דין אבק ריבית. לפי שדין מלות אלו שהן לבנות ולחשוב ההוצאה על בע"ה אם הם הולכים בדרך הלואה היה דינם כדין הלויני ודור בחצרי שהוא רבית קצוצ' ואם אין דינם כדין ההלואה לפי שהדירה כבר תלה אותה שהיא להועיל הבית לא לסיבת מה שהוא מרויח לו זמן בסך ההוצאה. הנה א"כ אינו דומה להלוהו ודר בחצרו ואפי' אבק ריבית לית בו לפי שאבק ריבית לא יהיה אלא אם קדמה ההלואה לדירה דלאו אדעתא דהכי אוזפי' ואמרו בנה ודור אם יש בו צד ריבית יותר קרוב הוא שידמה להלוני ודור בחצרי מן הלוהו ודר בחצרו. ואחלה פני רבינו יבאר לי מה שנתקשה לי בזה ביאור מספיק.
תשובה ומה שכתבת נמי שהוציא על בנין בית חבירו ואמר לו חבירו דור בה כדי שתועיל אותה בדירתך שאין בזה צד רבית והקשית עליו במה שאמרתי אח"כ שיש בזה אבק רבית. אין בזה דבר שהתקשה לפי שמה שאמרנו שאין בזה צד רבית כוונתינו בזה ריבית קצוצה לפי שמה שהתנה עמו שידור אינו דור בה כדי שתלויני כדי שיהיה זה רבית אינו אלא כאומר לו לא תוציא לי בה דבר אא"כ תדור בה כדי שלא תאבד היא וההוצאה שיצאה עליה הלא תראה מה שאמרנו שהרבה אנשים נותנים שכר למי שידור בביתם כשהם חוששים בהם מהקלקול ודברינו אלו מורים לפוטרו מחיוב השכירות. אמנם ואמרנו ואע"פ שאמרו הלוהו ודר בחצרו צריך להעלות לו שכר מאמר זה כבר העמידו אותו במקומו בגברא דלא עביד למיגר ודרתא דלא קיימא לאגרא עכ"ז אמרו אם היתה לו עליו מלוה צריך להעלות לו שכר משום אבק רבית. לפי שכל תועלת והנאה שתבא לאדם מן הלוה אסורה ואפי' שיהיה דבר שדרך העולם למחול אותו זה לזה זו היא כוונתינו והוא נגלה במשמעות דברינו ואין בזה דבר שיעלם ומה שאמרת איך יסכים אמרם הלוהו ודר בחצרו צריך להעלות לו שכר עם שאמרו אבק ריבית אינו יוצא בדיינין. תשובתך אין מה שאמרו צריך להעלות שכר להוציאו בדיינים אבל צריך להעלות לו שכר בה לצאת י"ש אבל לא בדיינים.