שאלה ב הקורא ק"ש והגיע ש"ץ למודים כשהוא באמצע פרק או באמצע ברכה יכול לענות מודים עם הקהל או ישחה בלי ענייה ולא יפסיק בק"ש ובברכותיה: Question: If at the same time one is reading the Shema the Shaliach Tzibbur begins Modim, whether he(the one saying shema) is in the middle of a section(of the three paragraphs of Shema) or in the middle of a blessing(that comes before or after the Shema), can he answer Modim(derabanan) with the congregation, or should he bow down without answering and not interupt the Shema and its blessings?
תשובה יראה דיש ראיה דיכול להפסיק ולענות מודים דבפ' מי שמתו אמרינן אמר רב הונא הנכנס לבהכ"נ ומצא צבור מתפללין אם יוכל לגמור תפלתו קודם שיגיע ש"ץ למודים יתפלל ואם לאו אל יתפלל א"כ חזינן דקפיד תלמודא כולי האי שצריך לאחר תפלתו בשביל עניית מודים ולא אמרינן דיתפלל וישחה בלא ענייה באמצע הברכה כמ"ש התוס' והאשירי בשם רבינו תם שהיה רגיל לעשות כך כשהיה מתפלל והגיע ש"ץ למודים ומסקינן התוספות והאשירי דלכתחילה אין להתחיל ולהתפלל על סמך השחייה באמצע הברכה בלי ענייה כדמוכח בגמרא כדלעיל אלמא דעניית מודים חשיב דבר שבקדושה והוי ליה כמו עניית אמן דהאל הקדוש ושומע תפלה דכתב בסמ"ק שעונים אמן בכל מקום בק"ש ובברכותיה ולא אשכחן בשום דוכתא דהנהו אמן עדיפא משאר אמן אלא בהא דמייתי אשירי בירושלמי פ' מי שמתו הנכנס לבהכ"נ ומצא צבור מתפללין אם יכול לגמור תפילתו קודם שיגיע ש"ץ לענות אמן יתפלל ואם לאו אל יתפלל באיזה אמן תרין אמוראים חד פתר ליה באמן דהאל הקדוש וחד פתר ליה בש"ת ולא פליגי כאן בחול כאן בשבת דבשבת ליכא ש"ת פתרינן בהאל הקדוש ונראה דמהאי דייק בסמ"ק דכיון דעדיפא הני אמן שצריך לאחר תפלתו כדי לענות א"כ יכול להפסיק בהו בק"ש וה"ה עניית מודים כדפרישית ואע"פ דרש"י פי' וכן התוספות דהטעם דמודים הוא שלא נראה ככופר במי שהצבור משתחוים לו וא"כ תסגי בשחייה לחודיה מ"מ כיון דהוכחנו דלכתחילה אסור לסמוך אשחייה לחודיה אלא בעי ענייה הוי ליה כעניית אמן דהאל הקדוש וש"ת והא דכתב אשירי היכא דבעי למסמך גאולה לתפלה יכול לכתחילה להתחיל ולסמוך אשחייה באמצע ברכה לחוד י"ל דמסמך גאולה לתפלה חמיר טפי מהפסקה דבק"ש ובברכותיה דשרו רבנן להשיב בהו מפני הכבוד ואין לך עניית מפני הכבוד גדול מזה ולא דמי למסמך גאולה לתפלה דהתם אסור לענות קדיש וקדושה כדאיתא בתוספות ובמרדכי פ"ק דברכות ובתשובות אחרים הארכתי בהני מילי בתוספות ומרדכי: Answer: It seems that there is proof that one can interrupt(the Shema) and answer Modim(with the congregation. It says in Perek Mi Shemeto(Berachot 21b)- Rav Huna says one who enters a synagogue and finds the congragation praying(the Shemoneh Esrei), if he is able to finish his tefillah(of shemoneh esrei) before the Shaliach Tzibbur reaches Modim, he should pray his tefillah, but if not he should not pray. From here we see that the Talmud insists very much that one should delay his tefillah in order to answer Modim and doesn't say that he should pray and bow without answering in the middle of the blessing(of his own shemoneh esrei), in line with what Tosafot and the Rosh(Berachot 3:18) say, that Rabbenu Tam would regularly do this when the Shaliach Tzibbur reached Modim. Tosafot and the Rosh conclude that one shouldn't begin to pray and rely on bowing without answering, as is clear from the gemara mentioned above. From this we see that answering Modim is like a דבר שבקדושה and is like answering Amen to the berachot of האל הקדוש and שומע תפילה, who the Semak(Siman 104) says we answer to in any place of the Shema and its blessings.