שאלה קיא בני אדם השולחים לחביריהם בפורים חלוקים וסדינים וכה"ג יוצאים ידי משלוח מנות או לאו: Question 111: Do people who send robes, sheets, and the like to their friends on Purim fulfill the commandment of sending portions (mishloach manot) or not?
תשובה יראה דאין יוצאים בהן דנראה טעם דמשלוח מנות הוא כדי שיהא לכל אחד די וספק לקיים הסעודה כדינא כמשמע בגמ' פ"ק דאביי בר אבין ורב חנינא בר אבין הוו מחלפים סעודותייהו בהדדי ונפקי בהכי משלוח מנות אלמא דטעמא משום סעודה היא. ותו נראה דלא אשכחן בשום מקום דמיקרי מנות אלא מידי דמיכלי או דמשתי וכן דקדק הרמב"ם בלשונו שכתב וחייב לשלוח שתי מנות של בשר או שתי מיני תבשיל או שתי מיני דאוכלים ונראה דשתייה בכלל אכילה ובמתנות לאביונים כתב מעות או מיני מאכלים אלמא דגבי משלוח מנות סבר דווקא מידי דמיכלי: Answer: It appears that we do not fulfill [the commandment] with them. For it appears that the reason for sending portions is so that each one will have enough and what is sufficient to have the meal as required, as is understood from the Gemara in the first chapter (Megillah 7b:6). As Abbaye bar Avin and Rabbi Chanina bar Avin would exchange their meals with each other, and fulfill sending portions with this. Hence the reason is on account of the meal. Moreover it appears that we do not find anywhere that anything besides food items or drinks are called portions. And the Rambam (Mishneh Torah, Scroll of Esther and Hanukkah 2:15) was accordingly precise with his language. As he wrote, "One is obligated to send two portions of meat or two types of cooked food or two [other] types of food; and it appears that drinking is included in eating." But with gifts to the poor (matanot le'evionim), he wrote (2:16), "money or types of food." Hence concerning the sending of portions, he reasoned that it is only edible items.