1
ואם חלה המלמד או נאנס קצת מן הזמן שהיה לו ללמוד ולא יכול ללמוד שהיה אבל או שאר אונסין אינו חייב להשלים בסוף הזמן. כדאמרינן בפ"ק דקידושין (דף יז) חלה שלש ועבד שלש אינו חייב להשלים. [מיהו מנכין לו משכרו לפי הזמן שחלה אפי' חצי יום. ואע"ג דאמרינן התם חלה שלש ועבד שלש אינו חייב להשלים הני מילי גבי עבד עברי שפרעו לו כל שכרו מתחלה בשעה שקנה אותו ואין שום חוב ממון עליו כדאמרינן עבד עברי גופו קנוי אך שגזירת הכתוב הוא שיוצא בגרעון כסף אבל מלמד שהוא כשכיר יום לעולם אין נותנים לו שכר מאשר לא עשה אע"ג דנאנס. ע"כ]: