מבאר אשר מאור א"ס ב"ה המשיך קו אור לעולמות, שנאצלו ונבראו במקום החלל, שנצטמצם. ובו ה' ענינים:
מן אין סוף המשיך קו אור לתוך החלל
והנה אחר הצמצום הנ"ל, אשר אז נשאר מקום החלל ואויר פנוי וריקני באמצע אור הא"ס ממש כנ"ל, הנה כבר היה מקום שיוכלו להיות שם הנאצלים והנבראים והיצורים והנעשים. ואז המשיך מן אור א"ס, קו א' ישר מן האור העגול שלו מלמעלה למטה, ומשתלשל, ויורד תוך החלל ההוא. 1.Explaining that the light of the Infinite continued a line of light to the worlds, which emanated and were created in the space that contracted. And within it are five aspects: From the Infinite, a line of light extended into the space. Now, after the mentioned contraction, which left a space with empty air and void in the midst of the light of the Infinite as described above, there was already a place where the emanated and the created could exist. At that point, a straight line extended from the Infinite Light, descending from above to below, and it continued to unfold as it entered that space.
ראש הקו נוגע באין סוף ולא סיומו
וראש העליון של הקו, נמשך מן הא"ס עצמו ונוגע בו, אמנם סיום הקו הזה למטה בסופו אינו נוגע באור א"ס. 2. The fire of the line touches the Infinite, and its end is limitless. The top of the line extends from the Infinite itself and touches it, although the end of this line below, at its conclusion, does not touch the light of the Infinite.
דרך הקו מתפשט אור אין סוף לעולמות
ודרך הקו הזה נמשך ונתפשט אור א"ס למטה. 3. The line, soft, spreads the light of the Infinite to the worlds, and through this line, the light of the Infinite continues to extend and spread downward.
כל העולמות הם במקום החלל ההוא שנצטמצם
ובמקום החלל ההוא, האציל וברא, ויצר ועשה כל העולמות כולם. 4. All the worlds are in that contracted space, and in that space, He emanated, created, formed, and made all the worlds.
קודם הצמצום היה הוא ושמו אחד, ואין שכל יכול להשיגו
*שער מאמרי רז"ל שבת ד"ה ולהבין.קודם הד' עולמות אלו, היה הא"ס, הוא אחד ושמו אחד באחדות נפלא ונעלם ית', שאין כח אפילו במלאכים הקרובים אליו ואין להם השגה בא"ס ית', כי אין שום שכל נברא שיוכל להשיגו, להיות, כי אין לו מקום ולא גבול ולא שם. 5. Before the contraction, He and His name were one, and no intellect could comprehend Him. * Gate of the sayings of our Sages, Shabbat, regarding 'and to understand'. Prior to these four worlds, there was the Infinite, He is One and His name is One, in a wondrous and concealed unity, for there is no power, even in the closest angels to Him, and they have no understanding of the Infinite, for there is no created intellect that can comprehend Him, as He has no place, boundary, or name.