סח) ואי תימא דמלה וכו': ואם תאמר, שדבר חידוש של כל אדם, ואפילו, שאינו יודע מה שאומר, עושה את זה. בוא וראה, אותו שאין דרכו בסודות התורה, וחידש דברים שאינו יודע אותם לאמיתם כראוי. אותו דבר החידוש עולה, ויוצא אל אותו הדבר, איש תהפוכות לשון שקר, מתוך נקבת התהום הגדול, והוא מדלג חמש מאות פרסאות לקבל את הדבר ההוא, ולוקח אותו, והולך עם הדבר אל הנקבה שלו ועושה בה רקיע שוא, הנקרא תוהו. 68. “And if you say that a word etc.”
“And if you say that a word of innovation from any person, even if he does not know what he is saying, has this effect, [then] come and see: One who is not proficient in the secrets of Torah, and innovated words whose truth he does not properly know, that innovation ascends and there emerges to that word a duplicitous man who speaks lies, from the female of the great deep. He leaps five hundred parasangs to receive that word, and he takes it and walks with the word to his female, and fashions a false firmament within her, which is called “emptiness” [tohu].
ביאור הדברים, כבר ידעת שסוד המ"ן שמעלים הצדיקים כדי לעשות נ"ר ליוצרם דהיינו לתועלתא עלאה, הם נק' בשם מלין דאורייתא שנתדשו, כי הן מתחדשות ע"י הזווג העליון והזו"ן מקבלים מוחין חדשים על ידיהם, עד שזוכים עי"ז לסוד לנטוע שמים וליסוד ארץ וכו' ונעשים שותפים עם הקב"ה, כי מתחדשים שמים וארץ ע"י המלין שלהם כנ"ל. Explanation: As you are already aware, the mystical meaning of the feminine waters that the righteous raise in order to bring contentment to their Maker, that is, “for the supernal benefit” (section 66, above), is called words of Torah that were innovated. They are innovated by the supernal [fusion through collision], and the [Ze’er Anpin] and Nukba receive new brains through them, until they thereby merit the mystical meaning of “plant heavens and lay the foundations of earth etc.” They thus become partners with the Holy One, blessed be He, since heaven and earth are renewed through their words, as stated.
ואומר אבל ההוא דלאו אורחיה ברזין דאורייתא כלומר, שאינו בקי בדרכי ה' לידע לשמור את עצמו מלפגום במדרגות העליונות. והוא אומר בעצמו, שכוונתו היא לתועלתא עלאה, והוא אמנם מטעה את עצמו, כי לא ידע כי בנפשו הוא לידע בבירור שאינו מכוון ח"ו לצרכו עצמו, הנה ענשו גדול מאד, כי נותן כח לקליפות לקטלא בני נשא, כמו שמבאר והולך וז"ש וחדש מלין דלא ידע על בורייהון כדקא יאות, דהיינו שמעלה מ"ן לזווג העליון, ואינו יודע על בוריו בכל הצורך שהוא באמת כן, הנה אז נמצא, דהאי איש תהפוכות לשון שקר דליג ועושק לההיא מלה, כמ"ש והולך. [The Zohar] continues: However, “one who is not proficient in the secrets of Torah,” that is, he is not versed in the ways of God, to know how to guard himself from impairing the higher levels. Now, he says to himself that his aim is for the supernal purpose, but he is fooling himself, for he does not realize that it is his responsibility to know for certain that his intention is not, God forbid, for his own needs. His punishment is grave indeed, for he gives power to the kelippot to kill people, as the author proceeds to explain. This is the meaning of: “And innovated words whose truth he does not properly know.” That is, he raises feminine waters for the supernal fusion, and yet he does not fully understand that this is indeed the case. 1Meaning, this person does not fully understand the consequences of his actions above, in the fusions taking place. It thus turns out that this “duplicitous man who speaks lies” minimizes and abuses that word, as [Rabbi Shimon] further elaborates.
וז"ש, איש תהפוכות לשון שקר מגו נוקבא דתהומא רבא: כי גם בקליפות יש דכר ונוקבא, אשר הדכר נק' שוא והנוקבא נקראת שקר. וביאור הדברים, כי הזכר דקליפה אינו כל כך רע כמו הנוקבא, וכשהוא לעצמו אינו מכשיל בני אדם לשקר בשמא דקב"ה, ואדרבה להיפך, כי מדבר טוב כפי מראית עין, אלא שהוא רע עין, בסו"ה אל תלחם את לחם רע עין, אכול ושתה יאמר לך ולבו בל עמך (משלי כ"ג) וכל הנלכד בידו הוא נושא שם ה' לשוא, כי נפרד מהשי"ת, ואינו יכול לקבל שום שפע. וז"ס שאמרו רז"ל כל המתגאה, אומר הקב"ה: אין אני והוא יכולין לדור במדור אחד (סוטה ה' ע"א). שבהיות כוונתו לקבלת צרכיו עצמו, להתרברב להתגאות וכדומה, הנה הוא נלכד ברשותו של רע העין, ונמצאת העלאת מ"ן שהוא מעלה, אינו ממשיך שום שפע מלמעלה, והוא נושא שם ה' לשוא, וע"כ נק' הזכר דקליפה שוא. כי הקב"ה אינו יכול להדבק באיש ההוא לדור עמו במדור אחד. [The Zohar] continues: “A duplicitous man who speaks lies, from the female of the great deep.” There are male and female in the kelippot as well. The male is called “false,” and the female is called “lies.” The explanation of this is that the male kelippa is not as evil as the female. Left to himself, [the male kelippa] would not trick people into lying in the name of the Holy One, blessed be He. On the contrary, it would appear that he speaks well, or so it seems. However, he has an evil eye, in the mystical meaning of the verse: “Do not eat bread of he who has an evil eye…eat and drink, he says to you; but his heart is not with you” (Proverbs 23:6-7). Whoever is ensnared by him will bear the name of God in vain, for he is separated from the Lord and cannot receive any shefa. This is the mystical meaning of the Sages’ statement: “Whoever is arrogant, the Holy One, Blessed be He, says: He and I cannot reside in a single abode” (see Sota 5a). Since his intention is towards his own needs, to brag and boast and the like, he is ensnared in the domain of that evil-eyed one. The result is that the feminine waters which [such a person] raises do not draw forth any shefa from above, and he employs the name of God in vain. For this reason, the male kelippa is called false, since the Holy One, blessed be He, cannot become attached to that man, to reside together with him in one abode.
והנוקבא דקליפה נק' בשם שקר. כי אחר שהאיש ההוא נלכד ברשת הזכר הנק' שוא, יש לו כח להזדווג עם הנוקבא שלו שהיא קליפה רעה ומרה, המזייפת שמא דקב"ה, ומשקרת בו, ואז יורדת ומסיתה, ועולה למעלה ומקטרגת, ונוטלת את נשמתו הימנו. The female of the kelippa is called lies, for after that man has become ensnared in the net of the male, who is called false, that male [kelippa] has the power to mate with his female. She is an evil and bitter kelippa, which forges the name of the Holy One, blessed be He, and utters lies with it. She subsequently descends and incites, and then ascends and accuses, and takes [the person's] soul from him.
וע"כ נק' איש תהפוכות, כי תחילה אכול ושתה יאמר לך, דהיינו שיעלה מ"ן למעלה להקב"ה, וימשיך שפע לצורך גבוה, והוא נראה לו כמו שהוא מסטרא דקדושה, ואח"כ בכח השוא שלו מזדווג עם הנוקבא דתהומא רבא, שעם השקר שלה הוא נוטל את נשמתו והורגו. וז"ש איש תהפוכות לשון שקר מגו נוקבא דתהומא רבא כי הוא מתהפך לשון שקר רק מכח הנוקבא דתהומא רבא דאשתתף בה, ולא מבחינת עצמו. [The male kelippa] is therefore called “a duplicitous man,” since at first “eat and drink, he says to you,” that is, so that [the person] will raise the feminine waters to the Holy One, blessed be He, and draw forth shefa for the needs of the Most High, and [the male kelippa] seems to [the person] as though he is from the side of holiness. Subsequently, through the power of his falsehood, [the male kelippa] mates with the “female of the great deep,” and with her lies he takes [the person's] soul and kills him. This is the meaning of: “A duplicitous man who speaks lies, from the female of the great deep,” since he duplicitously transforms into speaking lies only through the strength of the female of the great deep with whom he associates, not from himself.
וז"ש, ודלג חמש מאה פרסי לקבלא לההיא מלה: פי' כי הזו"ן דטומאה אין להם משורשם רק ו"ק ונקודה לבד, דהיינו רק לעומת ו"ק ונקודה דזו"ן דקדושה, ואין להם שום מקום וכח להתאחז בבינה. אמנם ע"י ההיא מלה, דהיינו המ"ן שהעלה התחתון, נותן כח לזכר דטומאה לדלג על ז"ת דבינה הנמשכות בזו"ן דקדושה, שהן בעקרן רק ה' ספירות חג"ת נ"ה, הנקראות חמש מאה פרסי, כי ספירות הבינה הן במספר מאות כנודע, וז"ש ודלג חמש מאה פרסי לקבלא לההיא מלה כי תיכף בעת עלית המ"ן השיג כח לדלג למקום דלאו דיליה, דהיינו לה' ספירות תחתונות חג"ת נ"ה דבינה הנקראות חמש מאה פרסי. לקבלא לההיא מלה. דהיינו בחי' המ"ן, שהעלה האיש דלא ידע על בוריו אם כוונתו לעשות נ"ר ליוצרו. [The Zohar] continues: “He leaps five hundred parasangs to receive that word.” Explanation: The [Ze’er Anpin] and Nukba of impurity only have six extremities and a point at their root, that is, they are only an opposite [set of the aspects of] six extremities and a point of the [Ze’er Anpin] and Nukba of holiness, and they have no place or strength to attach to Bina. However, by means of “that word,” that is, the feminine waters that the [being from] below raises, he gives the male of impurity the strength to leap over the seven lower [sefirot] of Bina that are [normally] drawn into [Ze’er Anpin] and Nukba of holiness. [These lower seven] are essentially only five sefirot: Ḥesed, Gevura, Tiferet, Netzaḥ, and Hod. They are called “five hundred parasangs” because the sefirot of Bina are counted in the unit of hundreds, as is known. He thus says: “He leaps five hundred parasangs to receive that word,” because immediately upon the ascent of the feminine waters, [the male kelippa] attained the power to leap into a place that is not his, that is, the five lower sefirot: Ḥesed, Gevura, Tiferet, Netzaḥ, and Hod, which are called five hundred parasangs. “To receive that word” is referring to the feminine waters that are raised by the man who did not properly know if his intention was to provide contentment to his Maker.
וז"ש, ואזיל בההיא מלה לגו נוקביה ועביד בה רקיעא דשוא דאקרי תהו :כלומר, שהוא מזדווג עם הנוקבא שלו דתהומא רבא על המ"ן הללו, וממשיך לו אורות דקדושה לחלקו ולבנינו, בדומה לשמים חדשים דקדושה הנעשה ע"י המ"ן דקדושה כנ"ל. ואלו שמים שהמשיך בזווגו נק' רקיעא דשוא מבחינת הזכר, ומבחינת השתתפות עם הנוקבא דתהומא רבא, נקרא רקיע דתהו. כי תהו שם הזכר, והשם של הנקבה הוא תהום וז"ש ועביד רקיע דשוא מכח בחינתו עצמו, דאקרי תהו מכח השתתפותו עם תהום שהיא הנוקבא. [The Zohar] continues: “And walks with the word to his female, and fashions a false firmament within her, which is called ‘emptiness’ [tohu].” In other words, he mates with his female “of the great deep,” over these feminine waters, and draws lights of holiness to him, to his portion and to his construction, similar to the new heavens of holiness that are fashioned by the feminine waters of holiness, as stated. These heavens that he drew forth through his mating are called “a false firmament,” with regard to the male, while with respect to the association with the female of the great deep it is called a firmament of emptiness. “Emptiness” is the name of the male, and the name of the female is “deep.” This is the meaning of the statement: “And fashions a false firmament,” with the strength of his own self, “which is called emptiness,” by the strength of his association with the deep, the female.