אין כאל ישרון רוכב שמים בעזרך ובגאותו שחקים וגו'. איתא במדרש רבה (וישלח פ' עז) ר' ברכיה בשם ר' יהודה בר' סימון אמר אין כאל ומי כאל ישרון הנאים והמשובחין שבכם וכו' היינו כי שם אל מורה על חסד ולזה מבאר המדרש ומי כאל ישורין כלומר שכל השפעות חסדו יתברך הולך באור ישר רק לישראל שכל שפע החסד הוא בידם וזהו ומי כאל ישרון הנאים והמשובחין שבכם וכו היינו שכל שפע החסד הוא ביד ישראל וכל ענין התפלות שישראל מתפללין על שפע חסדו יתברך הוא רק כדי להסיר המסך המבדיל שנעשה מצד אדם להסתיר את החסד אבל הנאים והמשובחין שבכם וכו' היינו אותן שמסירין את זה המסך המבדיל אזי מכירין המה שפיר איך שמצד השי"ת שופע תמיד חסד לישראל כדכתיב חסד אל כל היום כי באמת הוא כל התחלקות המדות רק למען שיהיה כלי קיבול לקבל אור החסד כי בלתי כלי קיבול אי אפשר להשיג אור החסד אבל עצמית אור החסד הוא למעלה מכל התחלקות המדות ונקרא חסד דבי חכמה כי השם אל הוא כמבואר בזוה"ק (צו לא) אל בכל אתר נהורא דחכמתא עלאה הוא וקיימא בקיומא בכל יומא דכתיב חסד אל כל היום ואלמלא דהאי אל אתער בעלמא לא יכול עלמא למיקם אפילו שעתא חדא מקמי דינין תקיפין דמתערין בעלמא בכל יומא וכו' הה"ד ואל זועם בכל יום נזעים או זעים בכל יום לא כתיב אלא זועם בכל יומא ויומא דדינא אשתכח דחיא לון לבר וקיימא הוא ומבסם עלמא וכו' פירוש שזה בעצמו הוא חסד אל לעשות נקמה בעברו רצונו. רוכב שמים בעזרך היינו כי שמים רומזין על גודל בהירות עכ"ז נאמר הן שמים לא זכו בעיניו וכמבואר בזוה"ק (ויגש רז) וכי ס"ד דגריעותא איהו משמים אלא חשיבו משמים איהו בגין חביבו ורעו סגיא דקב"ה רעי בהו וחביבותי' לגבי דהא אע"ג דאיהו מתקן לון תדיר כל יומא ויומא לא דמו בעינוי דאינון מתתקנן כדקא יאות וכו' לא זכו בלחודוי לא כתיב אלא לא זכו בעיניו וכו' אבל עם ישראל מנהיג השי"ת ממקום העליון שהוא גבוה הרבה מהבהירות של שמים הנקרא רוכב שמים אשר שם הם ישראל זכים בעינו יתברך מאוד וזהו רוכב שמים בעזרך ובגאותו שחקים היינו כי אצל האומות כשמראה להם השי"ת מגאותו אזי מגיע להם כל ההתבטלות כדכתיב כי גאה גאה ומתרגמינן כי גאה על גאותניה כי כשמראה להם השי"ת שכל הגיאות הוא שלו ממילא נתבטלו הם אבל ישראל משום שנותנים מקום לכבוד שמים אפילו בהסתרות עוה"ז לכן כשיהיה מראה להם השי"ת מגאותו אזי יהיה לישראל מזה הגיאות כל השפעות טובות וכל הישועות כי שחקים הוא שבו טוחנים מן לצדיקים כי שחקים הוא ההופכיים המתאחדים ומזה שמתאחדים כל ההופכיים מתמן נסין מתעבדין כי מפאת זה נתגלה מפורש מי שאמר לשמן וידליק יאמר לחומץ וידליק וכד' בזוה"ק (פנחס רלו.) יעו"ש וזהו בגאותו שחקים: