תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב. איתא במדרש תנחומא (פ' תשא) וכי תורת משה הוא הלא תורת ה' הוא אלא לפי שהקטין א"ע לפיכך נקראת על שמו היינו כי מחמת גודל טובת עין שהיה במשה רבינו לישראל הקטין א"ע כ"כ במסירתו את התורה להם כאלו לא היה כלל הוא שליח ואמצעי ביניהם כדי שיהיה נחשב קבלתם את התורה שקבלו אותה מיד השי"ת בעצמו בלי שום אמצעי כלל וזהו דאיתא בגמרא (נדרים לח) לא נתנה תורה אלא למשה ולזרעו וכו' ומשה נהג בהם טובת עין ונתנה לישראל ומסיק שם אלא פלפולא בעלמא הוא דניתן למשה ונהג בו טובת עין ונתנה לישראל. וענין פלפולא דאורייתא הוא כמו שמציני בגמרא (ב"מ פ"ד) כי הוה אמינא מלתא הוה מקשי לי עשרין וארבע קושייתא ומפריקנא ליה עשרין וארבעה פרוקי וממילא רווחא שמעתתא היינו כי ע"י שמגיע לאור ע"י בקיעות מסכים המסתירים יכול להשיג את האור בעוצם הבהירות ממש כמו שהוא בהמקור וזה הבקיעות מסך ההסתר נקרא פלפולא דאורייתא ומבלעדי פלפולא דאורייתא אין יתכן כלל לקבל את האור בבהירות עצום כ"כ כמו שהוא בהמקור מאחר שכל השגתו בזה האור הוא כמו שמקבל ע"י אמצעי ולזה נתן מ"ר עצה לישראל בטובת עינו שיקבלו את האור רק ע"י פלפולא דאורייתא מתוך יגיעות כמה קושיות ופרוקין עד שיהיו בוקעין את כל ההסתרות כדי שיגיע לעצמית האור בלי אמצעי כלל רק באותו הבהירות ממש כמו שהוא בהמקור קהלת יעקב, היינו שכל הד"ת נתחלקו בכלל ישראל עד שאין שום אחד בישראל שלא יהיה לו חלק בד"ת כדאיתא במדרש רבה (מובא לעיל) בהאי עמא דארעא שלא היה יודע אפילו ברכת המזון ואמר לר' ינאי ירותתי גבך וכו' קהלת ינאי אין כתוב כאן אלא קהלת יעקב וכו' ונתקבלו דבריו אצל ר' ינאי כי רמז לו בזה אף שהוא עם הארץ ואינו מבין שיכיר היקרות מד"ת הנמצא בו מ"מ בעומק לבו יש ד"ת היקרים מאוד רק שהם נעלמים ממנו משום שהוא עם הארץ אבל כאשר יסתכל ר' ינאי בהם ימצא היקרות הנמצא אצלו בעומק כי גם בנפש הנמוך מישראל יש ד"ת יקרים מאוד: