ויבן משה מזבח ויקרא שמו ד' נסי וגו'. הנה נגד עמלק היו צריכין כ"כ למלחמות חזקות כמו שביאר בזה אזמו"ר הגה"ק זצלה"ה כי אם יסמכו ישראל על זאת התקיפות שיש להם בהשורש כמו שהאיר להם השי"ת בהים מה תצעק אלי בעתיקא תלי' מלתא כדאיתא שם בזוה"ק אזי יכול להתעורר מיד נגד זה הקטרוג של עמלק שאומר שהוא ג"כ יש לו תקיפות מהשורש כמו שנאמר אליו שוכני בחגוי סלע וגו' מי יורידנו ארץ כי נולד מיצחק ורבקה לזה כל העצה נגדו הוא רק ללחום בחזקה ולהראות אשר אינו נמצא גבי ישראל אפילו רגע אחת בלי עבודה והי' משה רבינו לוחם נגדו כ"כ בחזקה עד שהראה שישראל אפילו בשעת שינה גם שלא מדעתם המה מלאים עבודה אולם נגד זה התעורר ג"כ עמלק ואמר אשר שלא מדעת נמצא גם אצלו עבודה אכן הראה משה רבינו שיש חילוק ביניהם אפילו שלא מדעת ג"כ כי דווקא ישראל יען שביום המה הולכים תמיד בדעת לעבוד את השי"ת כפי מה שכוחם מגיע לכן גם בלילה בשעת שינה שאין עוד בכח דעתם לברר שם מברר אותם השי"ת כדאיתא בזוה"ק (תרומה קלה:) וכיון דמטאן התם כלהו לעולם ועד. אבל העכו"ם שהולכים ביום ג"כ בחושך ומואסים בדעתם בעבודה ממילא בלילה בשעת שינה שהוא שלא מדעתם נשארו ג"כ בחושך. אכן נגד זה מקטרג ג"כ עמלק ואומר מאחר שעכ"פ המה ישראל בגוף גשמי והאיך אפשר למי שהוא בגוף גשמי שלא יהי' נמצא אצלו רגע שהיא משולל עבודה כי אפילו משה רבינו מצינו אצלו נמי וכאשר יניח ידו וגו' כי מי שהוא בהגוף א"א שיהי' תמיד בעבודה בלי הפסק כלל וכדכתיב וידי משה כבדים וגו' הרי שהי' לפעמים גבי מ"ר נמי הפסק. אמנם נגד זה הקטרוג נאמר מיד ואהרן וחור תמכו בידיו מזה אחד ומזה אחד וילפי מזה טור בשם פרקי דר"א (פ' מד) ששליח ציבור צריך להיות אחד בימינו ואחד בשמאלו היינו שהציבור של ישראל הוא שאחד מברר את השני ובשעה שיניח ידו של אחד מעבודה כי אי אפשר להאדם לעמוד תמיד בעבודה בלי הפסק כלל בכל זאת שפיר נחשב על ישראל שאינו נמצא בהם שום רגע בלתי עבודה כי באותה הרגע שיניח ידו של אחד וישן מעבודה אז בזאת הרגע עומד חבירו בבהירות עבודה וזה הזיוג שאחד מברר את חבירו נקרא ציבור והוא דווקא גבי ישראל ועל זה הזיוג נאמר וידי משה כבדים וגו' ואהרן וחור תמכו בידיו מזה אחד ומזה אחד משא"כ גבי האומות המה נפרדים ולא שייך בהם ציבור ואין בהם זיוג כדאיתא בזוה"ק (משפטים קג.) אל אחר אסתרס ולית לי' תיאובתא לעלמין ולא אפיש ולא עביד פירין דאלמלי עבד פירין יטשטש לכל עלמא וכו': Moses built an altar and called it God my banner (Ex. 17:15).
Against Amalek they really needed intense struggles as explained by the Mei haShilo’ach. If Israel depended only on the resoluteness that derives from the Source, the Blessed Name revealed for them at the sea: “Why do you cry out to me? The matter depends on the ancient of days” as we learned there in the Holy Zohar, then the adversary Amalek is aroused who asserts that it also has a resoluteness from the Source.
As it is said to him [Amalek], “You who dwell in the clefts of the rock (Jer. 49:16),” who can bring us down to earth? For Amalek was descended from Yitzchak and Rivkah. Therefore, the only option is to fight with force against Amalek to show that there isn’t a moment when Israel isn’t serving God.
Moshe our teacher struggled so hard until he showed that Israel is full with Divine service even when asleep and without conscious intention.
Nevertheless, Amalek was also aroused to opposition saying that they also served without conscious intent. Moses our teacher then showed that there is a difference between them even unconsciously. Since Israel consciously served God during the day to the best of their ability, so also at night during sleep when their minds don’t have the strength to clarify their service, God clarifies it for them as we find in the Zohar (Terumah 135b) “And since they reach there, it is all forever.”
However, idolators who are in darkness even during the day and despise Divine service are by neccessity in darkness when they are asleep and not concious. Amalek challenges this as well, saying that since Israel is nevertheless still in a physical body, how is it possible that someone in a physical body won‘t lapse in Divine service at least momentarily? Even with Moses our teacher we find that when he lowered his hands… It is impossible for a corporeal being to serve God without any interruption, as it is wrtitten that Moses’ hands became heavy, so even Moses our teacher had moments of interruptions.
Nevertheless, here as well the adversary argues immediately that Aaron and Hur stood on either side supporting his hands. However, we learned a detail from this in the name of Pirkei d’Rabbi Eliezer (Parashah 44): a prayer leader must have someone on the right and left. This means that the congregation of Israel means that there is someone clarifying for another. When one person must lower a hand, for it is impossible for one person to be in service (or pray) without a pause, nevertheless it is considered good about Israel that there is never a moment without service. When the “hand” of one relaxes and the person sleeps from the effort of the service, at that moment a friend steps forward in the clarity of service.
This partnering where one clarifies another is called congregation (tsibbur) and is limited to Israel. It is in reference to this partnering that it is written “And Moses’ hands were heavy” and Aaron and Hur held his arms one on each side. This does not happen with other peoples which are separated and tsibbur isn‘t applicable and there is no partnering as we learn in the Zohar (Mishpatim 103a): Another god is impotent having no desire for eternity and doesn’t expand or bear fruit. Would it bear fruit, it would upset the world.