ר"ש אומר ב"ו שאינו יודע כו'. דק"ל דויכל אלהים ביום השביעי משמע שעדיין עשה מלאכה ביום השביעי אלא שכלה בו ואח"כ כתיב וישבות ביום השביעי משמע שלא היה עושה בו מלאכה כלל: R. Shimon said, flesh and blood who cannot know... Rashi is answering the question: ויכל אלהים ביום השביעי implies that Hashem worked even on the seventh day, but concluded the work then. Yet it is written, “He abstained on the seventh day,” implying that He did no work at all. [Thus Rashi explains, “It appears as if He concluded His work on that very day.”]
נכנס בו. ר"ל המלאכה נכנסת בשבת: It can enter into it. I.e., the work enters into Shabbos.
ונראה. ר"ל לבני אדם נראת כאילו כלה אבל האמת אינו כן ויהיה ויכל אלהים ביום השביעי לפי הנראה ולא לפי האמת: And it appears. I.e., it appears to people as if Hashem concluded His work on that day, but it is not really so. Thus, “Elohim completed on the seventh day” describes the appearance, not the reality.
ד"א מה היה העולם חסר מנוחה. וא"ת וכי אי אפשר לעולם בלא מנוחה וכי בלא מנוחה לא יתקיימו שמים וארץ וי"ל דאין ה"נ כדפירש לעיל (א א) בראשית בשביל התורה שנקרא ראשית דרכו ברא אלהים וגו' ואי לא היתה מנוחה בעולם אין פנאי להם לישראל כל ששה ימים לעסוק בתורה לכך ברא השבת שאסור לעשות בו מלאכה הלכך עוסקים בתורה בשבת א"כ נמצא דבשביל מנוחה קיימים שמים וארץ: Another explanation: What was the world lacking? Rest. You might ask: Why cannot the world exist without [a day devoted to] rest? Will heaven and earth otherwise cease to exist? The answer is: In fact they would [cease to exist], for Rashi explained above (1:1) that בראשית means that the world was created for the Torah which is called ראשית דרכו. And without a day of rest, Jews would not have time all week to engage in Torah study. Thus Hashem created Shabbos on which work is forbidden, giving them time to study Torah. Consequently, the existence of heaven and earth is due to rest.
כלתה ונגמרה המלאכה. וא"כ אתי שפיר הא דכתיב ויכל אלהים ביום השביעי שהמנוחה נבראת ביום השביעי ואז היו כלין כל המלאכות וזאת מנוחה אינה מלאכה גמורה אלא דרך העברה. [רא"ם]: ולפי הד"א קשה למה אמר לשון מלאכה דמשמע שעשה מלאכה ממש לכך צריך לטעם הראשון. ולטעם הראשון קשה מ"מ לכתוב ויכל אלהים ביום הששי לכך צריך לשני טעמים האלו. [מהרש"ל]: ואע"פ שאין שייך לומר בריאה ומלאכה על המנוחה שהיא העדר הפעולה שהוא דבר שאינו גוף ממש מ"מ נ"ל דהכי פירושו דאילו לא צירף את יום השביעי לימי הבריאה היה טבע האדם והנבראים לעמול ולעבוד יום ולילה לא ישבות ולא היה בטבע לפוש ולנוח וא"כ הגוף כלה מאליו והעולם חרב מאין יושב אבל השתא שצירף את יום השביעי ובו שבת וינפש אז ירד הטבע לעולם לשבות ולנוח ולמצא מרגוע על נפשו עד אשר תשוב נפשו עליו. [נח"י]: The work was completed and finished. This explains why it is written, “Elohim completed on the seventh day,” since rest was created on the seventh day and all the work was completed. [At the same time, “He abstained on the seventh day,”] because rest is only an act of abstaining and not actual work. (Re’m) Rashi’s second explanation [that the world lacked rest], raises a question: Why does it say מלאכתו אשר עשה implying that Hashem did actual work? Thus Rashi gives the first explanation. And his first explanation, [that it entered by a hairbreadth,] raises a question: Why is it not written, “Elohim completed on the sixth day”? Therefore Rashi gives both explanations. (Maharshal) [You might ask:] How can the terms “creation” and “work” apply to rest, which is only an act of abstention [passive] and does not involve a physical action? It seems [that the answer is]: Had Hashem not added the seventh day to the days of creation, the nature of man and other creatures would be to work day and night without cease. Resting would not be part of nature, and the body of man would wear out, leaving the world empty and desolate. But by adding the seventh day, on which Hashem abstained from work and rested, it became part of the world’s nature to rest and refresh oneself, regaining strength. [Thus, it is part of creation.] (Nachalas Yaakov)